Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Egyre kedveltebb az alkalmazott animáció a MOME diplomamunkák közt

2020. június 22. - dotandline

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem megújult zugligeti campusán idén lenne először diplomakiállítás, a járványhelyzethez alkalmazkodva azonban online térben mutatják be a mesterszakosok diplomamunkáit.

Június 18. és július 26. között a MOME online térbe költöztette az éves diplomakiállítását, mely egy virtuális múzeumi látogatáshoz hasonlít. A MOME Anim diplomafilmek érthető módon nem láthatók teljes egészében, a leírások mellett trailereket és plakátokat találunk. Mint mindegyik szaknak, az animáció mesterszaknak is van tárlatvezetése, melyet Szakály Réka Anna tart és ezen a YouTube stream linken lesz elérhető.

mome_diploma_2020_01.jpg

A virtuális térbe költözött MOME diplomakiállítás animációs része

2020-ban nyolc animáció mesterszakos diák diplomázott: készült két kísérletező és három narratív kisfilm, valamint egy kapcsolatteremtő applikáció, egy interaktív játék trailer, és egy AR (kiterjesztett valóság) installáció. 

Mira Zénó Fox Tossing című kisfilmje a hatalomról és kiszolgáltatottságról szól a rókadobálás hagyományán keresztül, mely a 17. századi Európában létezett, mára feledésbe merült főúri szórakozás. A film ennek a különös kulturális jelenségnek az apropóján mutatja be egy palota népének hedonista életét, melyben a rókák mint halálra ítélt játékszerek vesznek részt. 

mira_zeno_x_fox_tossing.jpg

Mira Zénó: Fox Tossing

Egy posztapokaliptikus világban játszódik Szakály Réka Anna Redukció című animációja, melyben két lány és egy különös lény viszonyán keresztül látjuk a kapcsolatok sokféleségét, egymásra való hatását. A két lány a közös céljuk beteljesítésén dolgozik: átjutni az élhetőbbnek tartott túlpartra. Ám egyikük önmagában bizonytalan, így könnyen elcsábul, amikor megkörnyékezi egy titokzatos lény. Mikor a lány ráeszmél, hogy a lény számára pótolható, már egyedül maradt, és a túlpartra jutás is kétséges.

szakaly_reka_x_reduction.jpg

Szakály Réka Anna: Redukció

Az önismeret és a túlélésért való menekülés motívuma megvan Mariai Gábor Remete sziget című kisfilmjében is. A film főszereplője egy céltudatos lány, Cassi, aki egy fontos küldetésről siet haza. Útja során egy kis szigeten reked, ahol találkozik egy magányos remetével, ketten együtt pedig útnak indulnak csónakot keresni. Barangolásuk egy álomszerű lelki folyamattá alakul, ahol a lány szembesül küldetésének hiábavalóságával, ezzel párhuzamosan pedig a remetének a múltjával kell szembenéznie.

mariai_gabor_x_remete_sziget.png

Mariai Gábor: Remete sziget

Mostoha Marcell Ákos Avant címmel egy absztrakt animációt készített a tér és a térben lét, valamint az azokhoz kapcsolódó energiák kölcsönhatásáról. A képzőművészeti kiindulási pontokból táplálkozó film zeneileg és vizuálisan egyaránt azon a felfedezésen alapszik, melyet a kísérletezés általi tapasztalás ad. Nem tartalmaz konkrét cselekményt, viszont fixált motívumokhoz tér vissza, hogy aztán ismét átléphesse azok határait, majd újból visszatérhessen.

mostoha_marcell_x_avant.jpg

Mostoha Marcell: Avant

Szintén kísérleti jellegű Fábián Nikolett Nyugvó köd című animációja, mely az elmúlás folyamatát mutatja be szürreális képek egymásutánjában egy szanatóriumban, a lenyugvó nap utolsó pillanataiban. Ezen a fiktív, elfeledett helyen az emberek árnyalakok, akik csak átmenetileg vannak jelen. Ugyanez az átmenetiség visszaköszön a filmbéli napszakban: a lenyugvó nap utolsó sugaraival haladunk a sötétség, az üresség felé, ahol a föld és az ég összemosódik, és ahol megáll az idő. Ezekkel a légies, evokatív képekkel a néző egyfajta súlytalan, asszociatív állapotba kerül, és beindul a képzelete a film által közvetített impulzusok hatására.

fabian_nikolett_x_nyugvo_kod_2.png

Fábián Nikolett: Nyugvó köd

Nem minden MOME Anim mesterszakos kisfilmmel diplomázott, hárman az alkalmazott irányt célozták meg. Kapcsolatteremtő applikációt készített Rekvényi Viola Objectory címmel, ahol a felhasználó a személyes tárgyszelekciójaként jelenik meg. Az app új aspektusból közelíti meg korunk igényeit a kapcsolatteremtésre, egyben betekintést enged embertársaink intim szféráinak határvidékeire, felfedezést és összeköttetést ajánl velük, összekapcsolva fizikai és virtuális valónkat és hálózatunkat.

rekvenyi_viola_x_objectory.jpg

Rekvényi Viola: Objectory

Mays Dweiri diplomamunkája, a Lucid egy narratíván alapuló játék, dinamikus történettel, mely újrateremti a depresszió tüneteinek kialakulását, megfigyeli a viselkedésbeli és pszichológiai változásokat, és annak a lehetséges következményeit, amiket a helyzet okozhat az általános viselkedésben, a fizikai és mentális hogylétben, valamint a kapcsolatokban és a produktivitásban.

mays_dweiri_x_lucid_2.png

Mays Dweiri: Lucid

Kriss Sagan Dreams of Eden nevű projektje egy AR (augmented reality, vagyis kiterjesztett valóság) installáció, mely 'A tudattalan elme kreativitása' című kutatás nyomán született. A projekt a tudatos és tudattalan folyamatokat, illetve az egyéni és kollektív kreativitást járja körül. Az augmented reality nyújtotta, olykor pszichedelikus jellegű élmények megtapasztalására hívja a nézőt, melyek harmonizálnak az akrilfestmények színvilágával és textúrájával. A befogadó szabja meg, hogy okostelefonjával mely sorrendben, tempóban és irányokból tekinti meg a műveket, így alkotva saját történetet a vizuális szimbólumokból és animációkból. Az egyéni vetítés a hang rétegét is bevonja az installációs térbe, ami több befogadó esetén interaktív projektté és a kollektív alkotás helyszínévé varázsolja a Dreams of Edent.

kriss_sagan_x_dreams_of_eden.jpg

Kriss Sagan: Dreams of Eden

Forrás: MOME

süti beállítások módosítása