Mikorra is időzíthetnék a modern kori párkapcsolatok szatírájának alkotói a Limbo-Limbo Travel online debütálást, mint Valentin napra?
Mától online is nézhető a magyar animáció második aranykorának egyik legjobb darabja, a Limbo-Limbo Travel. A 17 perces szatíra Kreif Zsuzsanna és Zétényi Bori 2014-es MOME Anim diplomafilmjeként készült a francia Lardux Filmmel koprodukcióban, és hiába telt el több mint öt év, még ma is friss és borzasztó aktuális. Manapság is cikkeznek arról, hogy a technika mennyire rontja a szociális életünket, hogy párkapcsolatokat tesz tönkre, hogy magányossá válunk tőle, és személytelenné válik a kommunikáció. (Miközben amúgy gyorsítja az információáramlást és megkönnyíti a kapcsolattartás külföldön élő rokonokkal vagy barátokkal, és még lehetne sorolni az előnyeit.) Viszont tényleg gyakori a mobil okozta eltávolodás a párkapcsolatokban, és ez a kiindulópontja a Limbo-Limbo Travelnek is: egy csapat nő megelégeli, hogy a pasijaik folyamatosan a telefonjaikon lógnak, velük fürdenek és velük hálnak, úgyhogy összeszedik a cuccaikat és elutaznak egy szelíd férfiakkal teli szigetre a boldogság reményében.
Kreif Zsuzsanna és Zétényi Bori: Limbo-Limbo Travel
Kreif Zsuzsi és Zétényi Bori a női archetípusok garmadáját, pontosabban azok humoros, olykor groteszk verzióját sorakoztatja fel: az erőtől duzzadó muszklis nő, a delfinvibrátoros nagyi, a gátlástalan plasztik cica, a romkomos álmodozó lány, a sokgyerekes anyuka, a hippi felfedező, és a játékos tini ikerpáros. Ahogy akkoriban több interjúban is elmondták, az ötletet egy újságcikk adta: "Még a kezdet kezdetén Zsuzsi talált egy újság hirdetést, amely női utasok számára szervezett társas utazásokat Kubába, társkeresés céljából. Ez adta a löketet a közös őrületünk megkezdéséhez, annak a világnak a megalkotásához, aminek a szereplőiben nagyon nem szeretnénk magunkra ismerni, mégis szinte azonnal sikerül." Kezdte Bori, a Filmhunak pedig így folytatta Kreif Zsuzsi: "Megforgattuk a bevett nemi sztereotípiákat, miszerint a nő a passzív, a férfi az aktív fél a párválasztás során, és ez rengeteg játékra adott lehetőséget. Felszabadító volt a női karaktereket mindenféle finomkodás nélkül olyan helyzetekbe tenni, ahogy ritkán ábrázolják filmekben."
És valóban mindenféle finomkodás nélkül, a berögzült társadalmi szerepeket mókásan kiforgatva mutatják be a párkeresés őrületét, mindezt pedig szédületes grafikai stílusban, sok kedvesen groteszk figurával és vizuális humorral. Mivel Zsuzsi és Bori látvány- és gondolatvilágát erősen áthatja Kovásznai György stílusa, ezért ez a kisfilm nagyon szép előképe a Candide szériának is, és magán hordoz mindent, ami az alkotókat jellemzi: a szatírát, a játékosságot, a humort, a szexualitást, a provokativitást, a nemi szerepekről való gondolkodásukat, az animáció adta szürrealitást, az intertextualitást, és nem mellesleg a Habfürdő zenéjét is jegyző Másik János komponálta a Limbo-Limbo Travel zenéjét is.
A Limbo-projekt egyébként sokkal régebbre nyúlik vissza: 2010-ben a Visegrádi Animációs Fórumon elnyerte a legjobb filmterv díját, 2015-ben a legjobb magyar animációs filmnek választották a Friss Húson, a Krakkói Filmfesztiválon megkapta a legjobb animációs filmnek járó Ezüst Sárkány-díjat, a Primanimán pedig a legígéretesebb magyar animációs tehetségnek járó George Pal-díjjal jutalmazták az alkotókat. A film versenyzett többek közt a Sundance-en, Annecy-ban, a Dok Leipzig-on és a Clermont-Ferrand-i rövidfilmfesztiválon, és még Oscar-esélyes is volt, ám végül nem került a shortlistesek közé. A Limbo-Limbo Travel karácsonykor a Filmhu csatornáján volt egy kis ideig látható, ám mától végre bármikor megnézhetjük online.