Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

"Animációnak látom az egész világot"

Dargay Attila 90. születésnapjára

2017. június 20. - Kalocsay Gergely

Ma lenne 90 éves az egyik legnépszerűbb magyar animációs rendező, Dargay Attila. Ez alkalomból a vele készült interjúkból szemezgettünk.

"Mivel mindig szerettem rajzolni – egyébként is ez volt a legolcsóbb játék –, sokat rajzolgattam. Papír meg színes ceruza minden családban volt és én azokat nagyon bőven használtam." Filmkultúra, 1984

dargay_attila_08.jpg

Jankovics Marcell, Nepp József, Dargay Attila (Forrás: Henrik Irén magángyűjteménye)

"A kiskakas gyémánt félkrajcárja című filmet készítették akkoriban. Gyakornok, fázis-, majd kulcsrajzoló, később mozdulattervező lettem. Megtanultam a szakmát. A szakmaismeret ez idő tájt – a maihoz képest – dupla energiát igényelt, hiszen mindent, ami ma már nyilvánvaló, nekünk kellett kipróbálni, kitalálni. Akkor még újdonságnak számított, hogy megmozdult egy figura." Pesti Műsor, 1975

dargay_attila_02.jpg

Dargay Attila (Forrás: Henrik Irén magángyűjteménye)

"Amikor elkészült a Csongor és Tünde forgatókönyve, szükségszerűen lerövidítve, és elküldtem a lektoroknak, kitört a vihar. A lektorok ugyanis csak egyben értettek egyet: abban, hogy engem fel kell négyelni, máglyára kell küldeni, mert kihagytam valamit. Egyébként mindegyik mást tartott volna meg és mást hagyott volna ki helyette. Ezek után arra a következtetésre jutottam, hogy jobb ehhez a műhöz hozzá se nyúlni." Pannónia Film Híradó, 1983

dargay_attila_05.jpg

Dargay Attila és Henrik Irén (Forrás: Henrik Irén magángyűjteménye)

"Sokan féltettek a Lúdas Matyitól, azzal vádoltak már előre, hogy majd valami mézes-mázos filmet csinálok." Pesti Műsor, 1975

dargay_attila_03.jpg

Dargay Attila munka közben (Forrás: Henrik Irén magángyűjteménye)

"A kezdet kezdetén önmagadban el kell döntened, hogy most kinek dolgozol. A zsebednek: pénzre, a szakma dicsőségére, a kritikusoknak, zsűritagoknak, fesztiválnak – vagy esetleg a közönségnek. Ha ezt eldöntötted, akkor meg kell nyomni azt a gombot, és akkor megy. Mert más kell az egyiknek, más kell a másiknak." Filmkultúra, 1984

dargay_attila_07.jpg

Dargay Attila a kedvenc hobbijával, a makettezéssel (Forrás: Henrik Irén magángyűjteménye)

"Meglátok egy embert, rögtön azt vizsgálom, milyen állatra hasonlít, meglátok egy állatot, s azt keresem, milyen emberre emlékeztet. Torz a szemem, animációnak látom az egész világot." Vas Népe, 1985

dargay_attila_04.jpg

Dargay Attila a Lúdas Matyi hangi munkálatai közben, jobbra a hangmérnök, Bársony Péter (Forrás: Pannónia Anno)

"Képzeld el a mai helyzetemet: most olyan filmet csinálok, ahol tizenegy animátor rajzol. Ez a tizenegy animátor szinte beszélő viszonyban sincs egymással, nemhogy baráti kapcsolatban, még biccenteni sem biccentenek egymásnak vélt vagy valós sérelmeik miatt. Gondolhatod, hogy az én figuráim, ha az egyik rajzolja, akkor Géza, ha a másik rajzolja, Józsi, a harmadik, akkor már Aranka – és ez még a jobbik eset. (...) Nekünk itt "le kell termelni" ezt a mozit. Úgy, hogy kiférjen a pénzből, beleférjen a határidőbe, és minden egyes kollégának tudjon munkát adni." Filmkultúra, 1984

dargay_attila_06.jpg

Macskássy Gyula balján Dargay Attila, felettük Csermák Tibor és Nepp József (Forrás: Henrik Irén magángyűjteménye)

"Igen, ezzel az izomsorvadással nagyon nehéz mit kezdeni. Hiába, visszaüt a több évtizedes túlfeszített munka, a szüntelen hajsza, a határidőkkel, az állandó görnyedés az íróasztal felett." Mozgó Képek, 1986

dargay_attila_01.jpg

Dargay Attila (Forrás: Médiatanács)

"Nekem az volt a legbiztosabb mérce, hogy sikerült-e valamit megvalósítanom, ha a várakozástól vagy az örömtől kivirágzott gyerekarcokat láttam. Ha például a gyerekeknek beszéltem egy készülő filmemről, s mutogattam a rajzokat, azonnal észrevettem rajtuk, ha zökkent a történet. Elkalandozott a tekintetük. Azt a részt mindig megjelöltem, hogy oda még kell egy tréfa, meglepő fordulat vagy váratlan rajzi megoldás. És akkor nem lehet baj." Népszava, 2002

süti beállítások módosítása