Nemrég írtuk, hogy már biztosan van egy magyar animáció az idei Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon, méghozzá Wunder Judit MOME Anim diplomamunkája, a Kötelék szerepel a diplomafilmes versenyszekcióban. Most már a teljes rövidfilmes versenyprogram elérhetővé vált a fesztivál oldalán, amiből kiderült, hogy van még egy hazai versenyző, méghozzá szintén egy MOME-darab: Halasi Bálint és Lazin Damján a Francia Intézet számára készített ID szpotja, a Le Chef.
Az Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztivált június 12. és 17. között rendezik meg, melyre rekord mennyiségű nevezés érkezett: 95 országból 2800 filmet küldtek be, ezek közül egy öttagú zsűri választotta ki a döntősöket. A hivatalos versenyprogram egy részét már korábban nyilvánosságra hozták: a rövidfilmes szekcióban 87 film szerepel, a diplomafilmek között pedig 49 alkotás verseng, köztük Wunder Judit Kötelék című animációjával. Most a rövidfilmes versenyprogram további szekcióit, a tévésorozat és speciál, valamint az alkalmazott munkák blokkjainak résztvevőit is közzétették: előbbibe 31, utóbbiba 40 alkotás került, köztük Halasi Bálint és Lazin Damján Le Chef című reklámfilmjével. Április folyamán még az egészestés filmeket és a versenyen kívüli alkotásokat is kihirdetik, amelyekre szintén van esélye bejutni magyar animációnak.
Az egyperces szpot a MOME és a Francia Intézet kooperációjában készült. Az egyhetes kurzuson 7-7 animációs és média design-os hallgató dolgozott párokban egy rövid reklámötleten előre megadott brief alapján, melyet a pár napos brainstorming és konzultációk után prezentálniuk kellett, a legjobb terv pedig elkészülhetett.
A nyertes ötlet az animáció szakos Halasi Bálint és a média design-os Lazin Damján projektje volt, akik stop motion formában valósították meg az egyperces reklámfilmet, melyben egy francia séf utazik végig Franciaországon és gyűjti össze a francia kultúra legtipikusabb elemeit, hogy a végén egybegyúrja és tortát süssön belőlük.
Mivel mindenképp animációt szerettek volna készíteni, de Damján nem animáció szakos, viszont a stop motion-höz ért és mindketten nagyon szeretik ezt a technikát, ezért esett a választásuk erre a formára. Miután kiválasztották az ötletüket, elkezdtek beszervezni további alkotókat, grafikust, építészt, látványtervezőt, 2D animátorokat, stb.
Ha valaki ismeri a srácok munkáit, akkor meglepődhet a végeredményen, ugyanis a Le Chef egy végtelenül cuki szpot lett, ők pedig inkább a trash-esztétika felé vonzódnak, a durvább és karcosabb stílus felé (legalábbis Bálint mindenképp). De egy reklámfilm lényege, hogy eladhatóvá tegye az adott terméket (jelen esetben a Francia Intézetet és a francia kultúrát) és a közönség is szeresse. Már a prezentációt is színes, kicsit Wes Andersonos stílusban készítették, és arra mentek rá, hogy a végeredmény divatos legyen és tetsszen az embereknek.
Ugyan csak egy egyperces reklámfilmről van szó, mégis az egész nyarat végigdolgozták vele. A stop motion eleve egy rendkívül aprólékos technika, ahol a díszletet és a karaktereket létrehozni sem egyszerű, hát még újraforgatni, a rengeteg konzultáció során pedig nem egyszer kellett újragyártaniuk egy-egy részt.
Werkfotók a forgatásról (Forrás: Lazin Damján Behance)
A két srác jelenleg videóklipeket és arculatot készít olyan hazai bandáknak, mint a Deep Glaze és a Panel Surfers, utóbbi együttesnek például most fejezik be a klipjüket, ami szerintük egyszerre lesz vad, kedves, szép és menő. Emellett elkezdtek egy eszelősen őrült sorozatot, a MŰSOR MŰSOR-t, mely a found footage technikát keveri a trash amatőrfilmezéssel (a legutóbbi epizódban például a természet- és a horrorfilmek stíluselemeit gyúrták egybe), és persze a srácok humora koronázza az egészet.
Bálint és Damján jelenleg Lille-ben van a Fête de l’anim’ francia animációs fesztivál keretében megrendezett workshopon, ahol a helyi operaház homlokzatára készítenek egy fél perces animációt, zenére, külföldi diákokkal összedolgozva. Ha minden igaz, az idei KISKAKAS Euranim fényfestésén is láthatjuk majd az elkészült animációt.