A Laika negyedik egészestés animációját, a Kubo és a varázshúrokat az amerikai kritikusok az egekig magasztalták (a Rotten Tomatoes oldalán például 96%-on áll a kritikusi értékelésben, a közönség pedig 91%-ot adott rá), az oregoni stúdió korábbi filmjeihez képest viszont ez nyitott a leggyengébben: az első hétvége alatt csupán 12,6 millió dollár bevételt hozott. Ehhez képest 2014-ben a Doboztrollok 17,2 millióval indult, a 2012-es ParaNorman 14,1 milliót, a 2009-es Coraline és a titkos ajtó pedig 16,85 millió dollárt hozott az első hétvégéjén.
John Canemaker, egy független amerikai animációs alkotó és animációs filmtörténész nemrég a Laika elnök-vezérigazgatójával és egyben a Kubo és a varázshúrok rendezőjével, Travis Knight-tal beszélgetett a stúdió jövőbeni terveiről. A Cartoon Brew oldalán ebből a párbeszédből jelent meg egy rövid kivonat, ami elég sok érdekességet tartalmaz.
Travis Knight a Kubo és a varázshúrok forgatásán
Knight elmondta, hogy a jövőben a gyerekkor helyett a felnőttkor lesz a filmjeik középpontjában. Éppen ezért a Kubo és a varázshúrok egyfajta búcsú is a stúdió korábbi témáitól: a film nemcsak a főszereplő apjának elvesztését és ennek gyászát dolgozza fel, hanem szól az együttérzésről, a megbocsátásról és az empátiáról is. Ez a stúdió eddigi témáinak és ciklusának lezárását is magában foglalja. A jövőben ezektől teljesen eltérő témákat fognak feldolgozni, sőt Knight abban sem biztos, hogy egyáltalán lesznek-e gyerekszereplők a további filmjeikben. Ennek ellenére azt nem állítja, hogy ezek csak felnőtteket célzó alkotások lesznek, hiszen ugyanúgy családcentrikus filmeket szeretnének készíteni, csak másféle történetekkel.
Arra a kérdésre, hogy vajon műfaji filmek lesznek-e, mint például a film noir, a sci-fi vagy a western, Knight azt válaszolta, hogy olyan egyveleg lesz, amit korábban még nem filmesítettek meg a Laikánál. A következő – egyébként már készülőben lévő – filmjük tervét valószínűleg már idén bejelentik, de amit már most elmondhat, esztétikailag és hangzásban is igazán érdekes lesz, akárcsak az azutáni film (mert már ennek az ötlete is megvan). A Kubo rendezője folyamatosan kiemeli a beszélgetésben, hogy az eddigi négy filmjükhöz képest tényleg teljesen eltérő történeteket fognak vászonra vinni a későbbiekben.
Ahogy azt is hangsúlyozta Knight, hogy az eddigi kétéves premierjeikkel ellentétben évente egy film elkészítését szeretnék megcélozni. Ettől még messze vannak, de már elkezdték rövidíteni a premierek közti időt. A lassabb munka okát nagymértékben abban látja, hogy a CGI-jal ellentétben a stop motion-höz valós térre van szükség, egy konkrét helyre, ahol felépíthetik a helyszíneket és a bábukat, ez pedig nemcsak több helyet, de több időt is igényel. Éppen ezért már a Kubo utómunkái alatt nekiláttak a következő filmjüknek, így gyakorlatilag két filmet gyártottak egy időben – a stúdió életében először. Knight szeretne minél többféle és minél különbözőbb történeteket elmesélni, azt viszont ki kell találniuk, hogy ezeket hogyan fogják beilleszteni a Laika profiljába, hogy egységes legyen az összkép, de mégis sokféle stílusú alkotásokat gyárthassanak.
A folytatásokkal kapcsolatban nagyon markáns véleménye van Knight-nak: határozottan ellenük van. Szerinte vannak ugyan jó folytatások (mint a Keresztapa II vagy a Birodalom visszavág), de a jelenlegi filmgyártásban nagyon a franchise-ok, a brandek, a remake-ek, a folytatások és az előzmények az uralkodóak, vagyis a régi történeteket öklendezik fel, csomagolják újra és adják el újként. Knight szerint régen azért jártak moziba emberek, hogy magukról lássanak történeteket, hogy új világba repítsék a nézőt és más aspektusból tekinthessenek magukra. Ahogy a tévé egyre inkább olyanná vált, mint a mozi, a mozi is egyre inkább hasonló lett a tévéhez. Ő viszont nem szeretné újra meg újra elővenni, amit már egyszer megcsináltak. Szerinte eleve nagyon nehéz valamit létrehozni, hiszen nagyon sokat belead magából az ember a saját filmjeibe és épp ezért kell, hogy ez számítson és jelentsen is valamit. Ha úgy közelítjük meg egy filmünket, hogy a főhősünk életében az a legjelentősebb esemény, akkor ennek folytatása két dologhoz vezethet: vagy lecsökken a film jelentősége és a főhős második legfontosabb élménye lesz, vagy annyira meg kell nyomni a folytatást, hogy minden érzék túlterhelt lesz és nevetségessé válik, ahogy próbáljuk igazolni a film létrejöttét. Knight mindezek ellen van és éppen ezért szeretne új történeteket új stílusban filmre vinni.
Azzal kapcsolatban, hogy egy 2014-es filmötletét, egy hagyományos, kézzel rajzolt animációs filmet vajon meg fognak-e valaha filmesíteni a Laikánál, Knight azt felelte, hogy reméli egyszer megcsinálják. Ahogy mondta, mintha a stúdiónak lenne egy furcsa vonzalma a haldokló művészeti formák iránt, mert ma már alig dolgoznak 2D-s egészestés animáción, miközben a létező legcsodálatosabb animációk közül sok a hagyományos technikával készült darab. Ezek pedig befolyásolták azt, ahogyan ma animációs filmet készít és egyáltalán ahogy megtanult animálni. Számára nagyon fájó pont, hogy ezt a nagyszerű művészi formát egyre inkább elhanyagolják, miközben még mindig csodálatosan lehet vele történetet mesélni. Éppen ezért szívesen tenné azt a hagyományos 2D animációval a Laikánál, amit a stop motion-nel: kihozni belőle azt, amit imádnak benne és valami újat alkotni.
via Cartoon Brew