Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

A Laika negyedik filmje lesz az év animációja?

2016. augusztus 15. - Herczeg Zsófi

Ugyan a Kubo és a varázshúrok nemzetközi bemutatója még csak augusztus 19-én lesz a tengerentúlon, de azok az amerikai filmkritikusok, akiknek már volt szerencséjük premier előtt látni a filmet, mind egekig magasztalták.

kubobirds.jpg

A Kubo és a varázshúrok a képzeletbeli, ősi Japánban játszódik, ahol egy okos és jólelkű fiatal fiú, Kubo is él az anyjával. A csöndes fiú meséléssel töltött mindennapjait egy véletlenül megidézett szellem dúlja fel, aki egy régi bosszút szeretne újjáéleszteni, ez pedig óriási pusztítást indít el. Kubonak az istenek és a szörnyek haragja elől is menekülnie kell, szembe kell néznie a bosszúszomjas Holdkirállyal és a gonosz ikernővérekkel, közben pedig meg kell oldania apja, a valaha élt legnagyobb szamurájharcos eltűnésének rejtélyét, hogy feltárja örökségének titkát, újraegyesítse családját és beteljesítse hősi végzetét. Ebben segítségére lesz két teremtmény, Majom és Bogár, és egy mágikus hangszer, egy samiszen (három húros lant) is.

A Kubo és a varázshúrok a Laika negyedik egészestés stop motion filmje a Coraline és a titkos ajtó, a ParaNorman és a Doboztrollok után. A legutóbbi animációjukkal kissé ráijesztettek a rajongókra, mert a Doboztrollok látványban és történetben is elmaradt a stúdió korábbi két filmjétől, amellett, hogy a technikai munka itt is egészen lenyűgöző. A stop motion szamurájfilm a Laika vezetőjének, Travis Knight első rendezése (habár már korábban is dolgozott a stúdió filmjein vezető animátorként vagy producerként), a Kubo elképesztő létrehozásáról több videó is készült, ezeket itt lehet megnézni. A stop motion animációban eleve van egyfajta misztikum, valami vonzó kísértetiesség és egyben varázs, amire az oregoni stúdió alkotói még inkább rájátszanak, ezt pedig a kritikusok is értékelik.

kubo_sunset.jpg

David Ehrlich, az IndieWire szerzője stop motion remekműnek nevezi a Kubo és a varázshúrokat, mely szerinte megrendítően szép és mérhetetlenül igaz. Ehrlich 2016 legjobb animációjának és az idei év egyik legjobb filmjének tartja a mitikus Japánban játszódó mesét, melyet egy csapat tehetséges álmodozó készített egy oregoni raktárban.

A döbbenetes látványával és valódi szívével Travis Knight fantasztikus szamurájkalandja érzelmeket csempészett a stop motionbe – írja a Variety szerzője, Peter Debruge. A lélegzetelállító, művészi stílusával, mely nem vonja el a figyelmet a történetről, a Kubo és a varázshúrok egy olyan film, mellyel minden megtekintés után gazdagodik a néző, a film elején papírból hajtogatott Laika logótól kezdve (melyet egy kis ízelítő követ a korai origami-művészetből) a filmvégi érzelmi teljességig.

Michael Rechtshaffen, a Hollywood Reporter írója szerint a Kubo és a varázshúrok egy teljesen magával ragadó animációs kaland. Szerinte a Laika elképesztő művészi előrelépését mutatja, hogy a stop motion stúdió negyedik egészestés filmje – és egyben az első teljesen fantazija – egy szemkápráztató élvezet, mely ügyesen és magával ragadóan ötvözi a sokszínű folklórt a gyönyörű, origami-ihletésű vizualitással.

kubo_twins.png

A Kubo és a varázshúrok látványvilágában felülmúlja minden nagy stúdió idén moziba került filmjét állítja Sam Adams a The Wrapnál. Szerinte ugyan a film nem hibátlan, de van benne valami igazi varázslat, ez pedig fontosabb és ritkább, mint a tökéletesség.

Bryan Bishop, a The Verge kritikusa is hasonlókat ír. Szerinte a film egy hatalmas hullámvasút, mely a vizuális csodának és varázslatnak olyan fokát nyújtja, amivel a Pixar vagy a Disney egyszerűen nem tud versenyre kelni, még akkor sem, amikor olyan filmeket gyártanak, mint az Agymanók. Részben a stop motion animáció mivolta miatt, mert van valami a kockáról kockára rögzített bábok fizikai valójában, ami a csodát megfoghatóvá teszi, ezt pedig nem lehet sokszorosítani semmilyen más módon.

A film egy erőteljes metaforája annak, hogy milyen módon hordozzuk magunkban az elvesztett szeretteink emlékeit – írja Oleg Ivanov, a Slant Magazine szerzője. A családja szétzülléséért felelős erőkkel szemben Kubo legnagyobb fegyvere a zenéje, ami egy találó metaforája a film rejtett üzenetének: a művészet nemcsak az egyén gyógyulását képes segíteni, hanem nagyobb társadalmi sebekét is.

A Kubo és a varázshúrok október 6-án kerül a hazai mozikba, magyar forgalmazója a UIP, a magyar szinkronhangokat itt lehet megnézni, alább pedig meghallgatni.

via IndieWire

süti beállítások módosítása