Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Cannes és a magyar animációk

2016. május 21. - Herczeg Zsófi

Az idei cannes-i fesztivál nagyon izgalmas volt a hazai animációs szakma és az animáció kedvelői számára, hiszen két fiatal magyar alkotó filmje is szerepelt a fesztivál programjában (ahol összesen 6+3 animáció volt látható). Andrasev Nadja A nyalintás nesze című MOME Anim diplomafilmje a Cinéfondation szekcióban versenyzett első magyar animációként a kategória 18 éves történetében és egyből megosztott harmadik helyezett is lett, Tóth Lucának pedig az első egyedi filmje, a Superbia szerepelt a fesztivállal párhuzamosan megrendezett Kritikusok Hete rövidfilmjei között. Ez utóbbi verseny díjait is kiosztották már, sajnos nem lett magyar nyertes, de amilyen erős film a Superbia, nincs okunk aggódni a további eredményei miatt.

Azt már nem kell ragozni, hogy milyen erős a kortárs magyar animáció és hogy különösen a női alkotók filmjei kapják a legrangosabb vagy legszéleskörűbb elismeréseket és figyelmet (elég csak Bucsi Rékára, Tóth Lucára, Kreif Zsuzsira és Zétényi Borira, illetve már Andrasev Nadjára is gondolni). Cannes-nal kapcsolatban pedig már korábban is voltak magyar sikerek és szép számmal kerültek be a programba hazai animációk.

Ha nem számítjuk az Angliába emigrált Földes Pétert és Halász Jánost (ismertebb nevén John Halas-t), akik 5, illetve 7 rövidfilmmel szerepeltek Cannes-ban, akkor Cakó Ferenc és Macskássy Gyula műveit válogatták be a fesztiválra legtöbbször, összesen 3-3 alkalommal. Gyulai Líviusz, Rófusz Ferenc és Vajda Béla 2-2 filmmel képviselte a magyar animációt, M. Tóth Géza, Varga Csaba, Horváth Mária, Halmai László, Zsáky Zsuzsanna, Várnai György, Szórády Csaba, Jankovics Marcell, Foky Ottó, Reisenbüchler Sándor, Kovásznai György és Nepp József pedig 1-1 darabbal.

1961-ben Macskássy Gyula különdíjat kapott a Párbajért, 1973-ban Reisenbüchler Sándor a zsűri különdíját érdemelte ki az 1812-es évért, 1977-ben Jankovics Marcell a rövidfilmes Arany Pálmát hozta el a Küzdőkért, majd Vajda Béla 1981-ben ugyanezt az elismerést a Moto Perpetuo-ért, 1988-ban pedig Cakó Ferenc az Ab Ovo-ért kapta a zsűri díját (majd Annecy-ban a fődíjat).

Azóta 28 év telt el, mire Cannes-ban ismét díjazott lett egy magyar animáció, mely éppen egy női rendező által készített diákfilm. Az alábbi listából látható, hogy Cannes történetében eddig összesen két hazai női animációs alkotó (Horváth Mária, Zsáky Zsuzsanna) filmje szerepelt a programban, Tóth Lucával és Andrasev Nadjával viszont megduplázódott ez a szám.

Ezek a magyar animációk szerepeltek eddig Cannes-ban:

Andrasev Nadja: A nyalintás nesze (2016, Cinéfondation, megosztott harmadik helyezett)

Tóth Luca: Superbia (2016, Kritikusok Hete)

M. Tóth Géza: Ergo (2008, Kritikusok Hete)

Gyulai Líviusz: Jónás (1998, rövidfilmes verseny)

Cakó Ferenc: A homok dala (1995, rövidfilmes verseny)

Cakó Ferenc: Ab Ovo / Homoknyomok (1988, rövidfilmes verseny, zsűri díja)

Varga Csaba: A szél (1986, rövidfilmes verseny)

Horváth Mária: Ajtó 8. (1984, rövidfilmes verseny)

Rófusz Ferenc: Holtpont (1983, versenyen kívül)

Cakó Ferenc: Ad Astra (1983, rövidfilmes verseny)

Halmai László: Szárnyas lények boltja (1982, rövidfilmes verseny)

Zsáky Zsuzsanna: Bumeráng (1982, rövidfilmes verseny)

Rófusz Ferenc: A légy (1981, versenyen kívül)

Vajda Béla: Moto Perpetuo (1981, rövidfilmes verseny, Arany Pálma)

Szórády Csaba: Magyar képek 1., 3. (1980, rövidfilmes verseny)

Gyulai Líviusz: Új lakók (1978, rövidfilmes verseny)

Jankovics Marcell: Küzdők (1977, rövidfilmes verseny, Arany Pálma)

Foky Ottó: Babfilm (1976, rövidfilmes verseny)

Vajda Béla: Jócselekedetek (1974, rövidfilmes verseny)

Reisenbüchler Sándor: Az 1812-es év (1973, rövidfilmes verseny)

Kovásznai György: Napló (1967, rövidfilmes verseny)

Macskássy Gyula & Várnai György: 1, 2, 3… A számok története (1964, rövidfilmes verseny)

Nepp József: Szenvedély (1962, rövidfilmes verseny)

Macskássy Gyula: Párbaj (1961, rövidfilmes verseny)

Macskássy Gyula: A telhetetlen méhecske (1959, rövidfilmes verseny)

*

John Halas: Dilemma (1981, rövidfilmes verseny)

John Halas & Katja Georgi & Klaus Georgi & Johan Hagelback & Alina Kotowski & Jerzy Kotowski & Manfredo Manfredi & Fernando Ruiz: I dieci diritti del bambino (1979, versenyen kívül)

Földes Péter: Visage / Faces (1977, rövidfilmes verseny)

Földes Péter: Éhség / Hunger / La Faim (1974, rövidfilmes verseny, zsűri díja)

Földes Péter: Narcissus (1971, versenyen kívül)

Földes Péter: La belle cérébrale (1968, rövidfilmes verseny)

John Halas: History of the Cinema (1957, rövidfilmes verseny)

John Halas & Brian Borthwick: The Owl and the Pussy Cat (1954, rövidfilmes verseny)

John Halas: The Figurehead (1953, rövidfilmes verseny)

Földes Péter & Joan Foldes: Élő genezis / Animated Genesis (1952, rövidfilmes verseny, legjobb színes technika díja)

Johh Halas: The Shoemaker and the Hatter (1952, rövidfilmes verseny)

John Halas & Alan Crick: Handling Ships (1946, rövidfilmes verseny)

A bejegyzés trackback címe:

https://dotandline.blog.hu/api/trackback/id/tr488735756

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása