Október 21-én kezdődik a 4. Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivál Budaörsön, ahol több mint 20 magyar alkotást vetítenek négy nap alatt.
A nyitóestén egy fesztiválújdonságot láthat a közönség, ugyanis a szervezők egy egész blokkot szenteltek a Visegrad Animation Rally alkotásainak, melybe a V4-es országok (Magyarország, Csehország, Lengyelország és Szlovákia) fiatal tehetségeinek filmjeiből nyolcat válogattak és amelyek közt vetítenek két magyar rövidfilmet is. A Limbo-Limbo Travel Kreif Zsuzsanna és Zétényi Borbála közös MOME Anim diplomafilmje, ami francia-magyar koprodukcióban valósult meg. Annyi nívós díjat nyert már, hogy a Cartoon Brew csapata a jövő évi Oscar-díj animációs rövidfilmes kategóriájának esélyes jelöltjének tartja (tavaly egyébként Bucsi Réka Symphony no. 42 című, szintén MOME diplomafilmje jutott az Oscar shortlistre). A negyedórás animáció egy csoport kiábrándult nőről szól, akik elutaznak férjet fogni egy bajszos férfiakkal lakott szigetre, ahol aztán elszabadulnak az indulatok és valódi hajtóvadászat alakul ki a hímekért. A Candide kalandjai leginkább az abszurd stílusa miatt hasonlít a Limbo-Limbo Travelhez, mind cselekményépítésben, mind figuráiban. Bera Nándor sorozatterve Voltaire Candide című művén alapszik, ami eredetileg Kovásznai György meg nem valósult adaptáció-ötletét viszi tovább.
A fesztivál gyerekprogramjai közt találunk négy MOME Anim munkát és egy BKF-en készült animációt is. Az idei év fesztiválkedvenc animációja kétségtelenül Bertóti Attila Mese című hétpercese, amit ötlete, humora, dinamizmusa és látványa miatt megannyi díjjal is jutalmaztak. (A filmet egyébként a felnőttközönség is láthatja majd a rövidfilmes programban.) A gyerekfilmes alkotásokban a játékosság az elsődleges kapocs, ez Jurik Kristóf szintén MOME-s munkájában, a Zothmundban érződik a leginkább, amiben egy antropomorfizált cápabúvár keveredik akcióhelyzetekbe, miközben egy cápára vadászik. Két gyerekdalt feldolgozó animációt is vetítenek majd, amiket egy MOME projektmunka keretében készítettek a hallgatók. Az egyik Csibi Boróka Laknak bennem című szösszenete, mely Kollár Árpád versét dolgozza fel, a másik Hegyi Olivér és Szénási Marcell Pörög a, forog a… című, kevert technikával készült animációja.
Egy BKF-es alkotást válogattak be a programba, ezt korábban a BKF Animascope estjén láthatta a közönség. Pataki Szandra Játsszunk című szösszenete a krétaanimációkat idézi stílusával és fekete-fehér-zöld színkombinációjával, melyben egy vonalfigura a külvilág elemeivel való interakcióját követhetjük nyomon, amiben egyetlen társa egy folyton változó lépcső.
Két Magyar Média Mecenatúra által támogatott animáció is lesz a programban: a MOME-n végzett Traub Viktória Vastojás című filmje, illetve Gurmai Beáta és Benkovits Bálint Borka és a varázsruha című sorozatának pilot része. Mindkettőben közös, hogy elsődlegesen a népi motívumokra épít enek látványban és a gyermeki fantáziavilág a cselekmény szerves részét képezi, viszont míg előbbi szürreális, mesei, utóbbi valószerűbb, hiszen valós családi élethelyzeteket dolgoz fel.
A rövidfilmes blokkokban is nagyrészt MOME Anim alkotások vannak a magyar animációk közt, de felbukkan köztük Pucz Dániel groteszk digitális kollázsanimációja, a Karawane, mely az Illyés Művészeti Akadémián készült, valamint Daniel Gray és Tom Brown angol-amerikai-magyar koprodukcióban készült Fogak című filmje is, ami az idei annecy-i fesztiválon Fipresci díjban részesült.
Orosz Judit két animációja is látható majd a Primanimán, mindkettő a Belgiumban töltött szemesztere alatt készült (Matchy, Villamoson), valamint szintén egy külföldi projekt, az Essemble keretében valósult meg Buda Flóra, Gyulai Anna, Koska Zoltán, Szász Enikő, Takács Barbara és Tímár Anna társadalomkritikus műve, a Social Animals.
Továbbá látható majd Király Krisztián önéletrajzi ihletésű Mező utca 1. című hétpercese, Kopasz Milán beszédes című Frusztráció c. kollázsanimációja, Hegyi Olivér Tiszta szívvel című, nyomokban trasht tartalmazó filmje, Lovrity Anna Katalin abszurd párducszerelmet feldolgozó Passionpanther című animációja, Darabos Éva metamorfózisokból álló Sellőkonzerv című szösszenete és Tobai Botond István félperces fekete-fehér animációja, az Anima 1,27, ezen kívül Carlos Rufas Vörösbegy című vízfesték-animációja és Natalia Azevedo Andrade Belül című filmje, melyekben a belső félelmekkel való megküzdés vizualizálódik.