Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

A Mohaember lett az elmúlt év legjobb animációs klipje

2016. október 01. - Herczeg Zsófi

Tavaly egy csapat fiatal megszervezett egy hiánypótló eseményt, az első Magyar Klipszemlét, a magyar vonatkozású zenei videók első hazai versenyét a Toldi moziban. A cél az volt, hogy a tucatszámra készülő videoklipek ne süllyedjenek el az éter zugaiban, hanem kapjanak kellő figyelmet a média, a szakma és a rajongókon kívüli közönség számára is egy független rendezvény során, ahol nagyvásznon lehet ezeket az eredetileg televíziós, illetve internetes vetítésre szánt videókat megtekinteni.

Az első Magyar Klipszemlére az elmúlt öt évben készült videókat lehetett nevezni, a 2010 előtti alkotásokat pedig egy külön kategóriában versenyeztették, melyről a közönség döntött egy online szavazás során. A tavalyi eseményen két animációs győztes is lett: az animációs kategória díját nyerte a Wellhello Apu vedd meg című klipje, melyet Bogdán Balázs szabadúszó grafikus és animációs rendező készített a videojátékok 8 bites stílusában, a közönség pedig Pál Balázs Ranbo 13 című, a rendszerváltásról szóló képregény-paródiáját szavazta a legjobbnak, melyet a Neo együttesnek rendezett 1999-ben.

Idén csak a 2015. május 1. óta bemutatott, a tavalyi szemlére nem nevezett videókat lehetett beküldeni. A versenybe jutott klipeket szeptember 29. és október 1. között vetítették a Toldi moziban, melynek nyerteseiről a Garai Gáborból, Klág Dávidból, Németh Juciból, Szirmai Gergőből és Tamás Bence Gáspárból álló öttagú zsűri döntött.

A szemle első napján levetítették az összes (több mint 100) versenybe jutott klipet, majd másnap már csak a különböző kategóriák döntőseit. Az animációs szekció öt döntőse a Saverne Hendrix, a Drastik Putto Mohaember, az AK Sediki & CloZee Roll Wit It, az Audience Killers Patterns, valamint a Kiskalász zenekar Salátamánia című videói voltak. Az öttagú zsűri végül a Drastik Putto Mohaember című klipjének adta a legjobb animációnak járó díjat.

A klipről azt írta Klág Dávid, az egyik zsűritag, hogy "vicces, stílusos, és látszik, hogy tényleg egy ember megfeszített munkájának és látásmódjának az eredménye."

A Drastik Putto első, animációs technikával készült trash-hatású videoklipjét május 19-én mutatták be a Toldi moziban, amire a szervezők a Dot & Line-t is felkérték egy animációs blokkra, melybe olyan kortárs darabokat válogattunk, amelyek kapcsolódnak a klip trashy stílusához.

Az együttes frontembere, Mihalik Ábel így jellemezte a Mohaembert: "Lusta zene a lustaságról. Magamnak írtam egyfajta figyelmeztetésként. Szerintem sokan hajlamosak vagyunk Pató Pálként mindent magunk előtt tolni. Olvastam is valami cikket a napokban, hogy a restség genetikai mutáció. Hát, röhögtem egy jót, majd nyugtáztam, hogy naugye."

A klip készítője, Máté Andris a MOME animáció szakán végzett 2013-ban. A Mohaemberrel négy hónapig foglalkozott, de állítása szerint a szám és ő azonnal egy húron pendültek: "Legelső hallgatásra megvolt az alapötlet és a látvány a lelki szemeim előtt, egyeztetésre csak a story board és a karakter kapcsán ültünk össze a zenekarral. Nagyon izgalmas dolog 3-4 perc kedvéért felépíteni egy saját világot. Az ember csak dolgozik, dolgozik, miközben ő maga is elmohásodik…" – mondta Andris a gyártási folyamatról. Szerinte egy klip akkor jó, ha valahol a képző- és az alkalmazott művészet határán egyensúlyoz, és működik hang nélkül is akár, önálló alkotásként.

Máté Andris animációs rendező, Mihalik Ábel énekes, Facsády Orsolya, a Drastik Putto zenei menedzsere és Tamás Bence Gáspár, az egyik zsűritag (Forrás: Magyar Klipszemle)

A második Magyar Klipszemle többi díjazottját itt lehet megnézni.

süti beállítások módosítása