Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Idén is vannak magyar sorozattervek a Cartoon Forumon

2016. szeptember 12. - Herczeg Zsófi

Szeptember 13. és 16. között zajlik az animációs tévésorozatok legnagyobb európai pitch fóruma, a Cartoon Forum, melynek már ötödik éve Toulouse ad helyet és melyen idén is vannak magyar animációs sorozattervek.

A Cartoon Forum 27 évvel ezelőtt jött létre egyfajta alternatívaként Európa vezető televíziós piacai mellé, mint amilyen a MIPTV is. Az esemény célja, hogy lehetőséget biztosítson a fiatal alkotóknak és a kis stúdióknak is, hogy a munkáikat közvetlenül a vevők előtt prezentálják, akik ne a renomé, hanem pusztán az alapján dönthessenek, hogy mennyire jó és értékes szerintük az adott projekt. Továbbá fontos szempont, hogy ezen a pitch fórumon mindenki – a tapasztalt és az újonc alkotók – számára is ugyanazok a feltételek legyenek biztosítva és ne legyenek elnyomva a nagyobb stúdiók által a feltörekvő, független animációs csapatok.

A Cartoon Forum szlogene a "Te alkotsz, mi összekötünk", ami jól összefoglalja az esemény formáját is: nem kell ajtóról ajtóra kopogtatni egy-egy sorozattervvel, hanem egy helyszínen, több tucat befektető, forgalmazó, szolgáltató és producer előtt lehet bemutatni az adott ötletet, és azonnali, átfogó visszajelzést kapni róla  az érdeklődők részéről. Az elmúlt 27 évben a Cartoon Forum az európai televíziós animációs piac legfőbb eseményévé vált, és egyben a legideálisabb helyszín is belepillantani a fejlődő, kortárs európai tévés iparba.

cartoon_forum_2016_2.jpg

Idén a négynapos eseményen 80 projekt mutatkozik be 22 országból: 26 sorozatterv Franciaországból, kilenc az Egyesült Királyságból, nyolc Írországból, négy szériaötlet Belgiumból, Spanyolországból, Magyarországról és Németországból, három Finnországból, Lengyelországból és Dél-Koreából, valamint idén először Kanadából is érkezett projektterv, ezen kívül többek közt három balti ország (Észtország, Lettország és Litvánia) is képviselteti magát, de Görögország is jelen van, akik 2007 óta nem szerepeltek a Cartoon Forumon.

Az egészen kis stúdióktól kezdve a vezető cégeken át 80 különböző animációs széria, összesen 428 órányi programmal és közel 300 millió eurós értékben szerepel a Cartoon Forumon. Mivel egyre több tévésorozat készül online terjesztésre, ezért egyre több cég gondolkodik ilyen sorozattervben, melyet a SVOD lehetőségei is segítenek, ezáltal a SVOD-cégek száma is egyre növekszik, ahogy a részvételi arányuk is a Cartoon Forumon. Idén például először lesz jelen az eseményen egy SVOD-nagyhatalom, a Netflix.

A Forumon nem csak az számít, hogy hol készül az adott projekt, hanem annak technikája és a célközönsége is mérvadó. Ezzel kapcsolatban egy új tendencia látszik, ugyanis öt-hat évvel ezelőtt nem voltak jellemzőek a young adult projektek, ma már viszont ezek száma is egyre növekszik a Forumon. A tervek nagy része azért még mindig az egészen kicsiknek, főleg óvodásoknak (26%) és a gyerekeknek (58%) szól, de ezek mellett nő a tinédzsereknek és a fiatal felnőtteknek szóló (10%), valamint a családi sorozattervek (6%) száma is.

2012 előtt mindig máshol tartották a Cartoon Forumot (2010-ben például Sopronban, a Filmhu beszámolója itt, a hét magyar résztvevő itt), az európai gazdasági válság miatt viszont kénytelenek voltak a szervezők egy helyszínre koncentrálni, így lett Toulouse már az ötödik éve a Forum otthona. Emiatt idén először lett egy kiemelt országa is az eseménynek, ez pedig Írország lett, ahol (az Egyesült Királysággal együtt) még mindig elsődleges az óvodásoknak és a gyerekeknek gyártott kontent, ezzel szemben például a francia, a német és a kelet-európai szolgáltatók egyre szélesebb körű tartalomszolgáltatásra törekszenek.

A célközönség mellett a technikai szempont is meghatározó: továbbra is a 2D animációt preferálják az európai forgalmazók (akárcsak a tengerentúliak). A 80 projekt 56%-a 2D animáció, 20%-a használ CGI-t, 19% kombinálja a 2D-t és a 3D-t, 5% pedig más technikát alkalmaz, mint például a stop motion vagy a papírkivágásos módszer. 

*

A tavalyi Cartoon Forumon Tamás Iván MOME Anim diplomafilmként indult sorozatterve, a Hogyan keletkezett a világ? szerepelt egyedüli magyar szériaként, idén viszont 4 magyar sorozatötlet is bemutatkozik: a Borka és a varázsruha, a Candide, a Masnifej királykisasszony kalóz kalandjai, valamint a PoCats.

Gurmai Beáta saját mesekönyvét adaptálta filmre, melyre először 2012-ben, majd 2014-ben és 2015-ben kapott támogatást a Médiatanács Macskássy Gyula-pályázatán. A Borka és a varázsruha 6-8 évesek számára készül és 26 részesre tervezett, 2D és 3D technikát ötvöző sorozat, melynek az első két része (A veszekedő szülők,  A kistestvérek) már kész van. A legkisebbeknek szóló mese nagyszerűen ötvözi a modern és a tradicionális elemeket és olyan élethelyzeteket vonultat fel, amelyekkel egy kisgyermek is nap mint nap találkozhat. Borka a varázsruháját a dédnagymamájától örökölte, a ruhán lévő csudafa ágai pedig ezer varázslatot rejtenek. Egy tapssal elő tudja hívni közülük azokat az állatokat, akik átsegítik őt a nehéz helyzeteken, legyen szó a veszekedő szüleiről vagy a kistestvéreiről. Gurmai Beátával a Médiatanács blogján olvasható egy interjú a sorozatról. A 26 részesre tervezett szériát a Trionfilm, a Ladies First Consulting és a Derengő Animation gyártja.

borka_es_a_varazsruha.jpg

Gurmai Beáta: Borka és a varázsruha

Kovásznai György nyolcvanas évekbeli filmterve volt Voltaire Candide, avagy az optimizmus című regényének animációs adaptációja, melyről a rendező egy esszét is írt Candide, a rajzfilmhős címen. Ennek az ötletnek a kortárs feldolgozása a MOME alkotók által készített Candide-széria, melynek pilot, illetve első része (Otthon, édes otthon) a Médiatanács Macskássy Gyula-, az első évad további részei pedig a Dargay Attila-pályázaton kaptak támogatást. A pilot epizódot Bera Nándor írta és rendezte (itt olvasható vele egy interjú a projektről), a többi már Kreif Zsuzsanna és Hegyi Olivér rendezésében valósul meg. A Candide eddig elkészült részei szerepeltek az Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztivál programjában, de míg a pilot a versenyszekción kívül, addig az első rész már a sorozatok versenyében volt látható. Az eddigi két rész a Popfilm produkciójában jött létre, a sorozat további epizódjait augusztustól a Cinemon-nál készítik, de az elképzelés és az alkotók egy része ugyanaz marad, külsejében pedig Kreif Zsuzsanna szellemes és olykor groteszk stílusát fogja követni, ami nem fog olyan távol állni a két kész résztől.

A Candide abszurd történetek sora, főszerepben a folyamatosan szerepeket váltogató Candide-dal. A széria minden epizódja valamilyen kortárs politikai, szociális vagy környezeti problémáról szól, melyet szatirikus módon mutat be, éppen ahogy Voltaire reflektált ezekre a maga korában. Az ifjú Candide arrogáns mesterétől, Panglosstól szerzett rendíthetetlen optimizmusával járja a világot, miközben folyamatosan belebotlik szerelmébe, a független és felvilágosult Kunigundába. A tinédzsereknek és felnőtteknek szóló széria a humoros kalandok és szellemes filozófiai viták közt egyensúlyoz majd, technikájában keverve a 2D animációt a rajz-, a papírkivágásos és festményanimációval. 

Az új, Cartoon Forumra készített angol nyelvű előzetes.

Buda Flóra Anna és Turai Balázs sorozatötlete a Visegrádi Animációs Fórum által került be a toulouse-i fórum programjába, ugyanis a VAF televíziós sorozat kategóriájának nyertese a horvát-magyar koprodukcióban készülő Masnifej királykisasszony kalóz kalandjai című szériaterv lett, ez pedig egyenes továbbjutást jelentett a Cartoon Forumra. A sorozatról egy interjúban meséltek az alkotók először: "Masnifej királykisasszony Kakkendorf-ból származik, ami egy olyan katonai színezetű, autoriter erődítményváros, ahol arra oktatják a gyerekeket, hogy minél több ellenséget szerezzenek és az egész világra ellenségesen gondoljanak. Ebben a bezárt, mogorva társadalomban hall először Masnifej királykisasszony az egyik ellenségfajtáról, a kalózokról és felháborodik azon, hogy csak fiúk lehetnek kalózvadászok. Ezért megszökik Kakkendorf-ból a kis vízibiciklijén, és elindul, hogy felcsapjon kalózvadásznak. Találkozik is az egyik leghíresebb kalózzal, Kakapoh kapitánnyal és a furcsa, szedett-vedett társaságával, amiben van egy dinoszaurusz, egy nindzsa, három kismajom és egy sámán. Mikor megismeri őket, rájön, hogy nagyon jó fejek és mégse fogja őket vadászni, hanem inkább beáll közéjük és együtt kalandoznak 13 epizódon keresztül. Tulajdonképpen minden állomás egy minidisztópia, amit gyerekeknek adunk elő." Az elsősorban gyerekeknek szóló szériát a horvát Adriatic Animation és a magyar CUB Animation gyártja, további képek a sorozatról itt.

buda_flora_anna_turai_balazs.png

Buda Flóra Anna & Turai Balázs: Masnifej királykisasszony kalóz kalandjai

Az itthon eddig talán ismeretlen PoCats című sorozatot a nagyon kicsiknek, 4-5 éveseknek szánják az alkotók. Bárdos Csaba az Ionart Studioban gyártott, 13 részesre tervezett szériája 3D animációval készül és Berg Judit Cipelő Cicák című könyvét adaptálja. A sorozat főhőse három apró cica, akiknek teste különböző színes anyagból van összevarrva, és könnyen beleférnek a kisgyerekek kezébe, akik mindenhova cipelik őket. Legalábbis a felnőttek így látják. A gyerekek számára ezek a cicák jóval többek egy egyszerű plüssjátéknál. Csak megcsettintik a farkukat és hihetetlen dolgok történnek, különösen akkor, mikor a játszótérre vagy az állatkertbe viszik őket: például a játéklovag életre kelnek, a jelzőlámpák színei pedig lilává és kékké válnak. Ám egy nap a három cica mellett megjelenik egy negyedik is, akiről nem tudni, hogy vajon barát vagy ellenség.

Forrás: Cartoon Forum | Cartoon Brew | Médiatanács | Médiaklikk

süti beállítások módosítása