Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Testvéri szeretet, elmúlás, meseterápia

Kritika a Sirocco és a szelek királysága című filmről

2024. június 13. - HUJBI

Az író Agnès éppen legújabb könyvén dolgozik, amikor rátör a fáradtság. Szeretne végre lepihenni, amikor csengetnek. A barátnője áll az ajtóban, aki a gondjaira bízza két lányát a hétvégére. Agnès csak annyit kér Juliette-től és Carmentől, hogy próbálják meg elfoglalni magukat, amíg egy kis időre elvonul. A lányok meseolvasással töltik az időt, amikor egyszer csak a könyv lapjai közül kirepül egy különös figura és a szoba padlójára egy ugróiskolát rajzolva magával viszi a kíváncsi Juliette-et egy másik világba. Nővére nem tehet mást, mint hogy a nyomukba ered.

Juliette és Carmen (félig) macskává változva követik a találomra összeválogatott alkatrészekből álló fajátékra emlékeztető figurát és egy olyan világba csöppennek, ami kísértetiesen hasonlít a mesekönyvben szereplőre. Az önimádó, békaszerű polgármester nem látja szívesen a betolakodókat, ezért tömlöcbe veti őket. Egyiküket ügyefogyott és csúnya fiához akarja hozzáadni, a másikat pedig Selmának, a gyönyörű hangú énekesnőnek szánja ajándékba, akiért odavan. Számításait azonban a lányok keresztülhúzzák, Carmen megszökik a kényszerházasság elől, Juliette pedig cinkostársra lel az énekesnőben, aki segít neki megtalálni testvérét és hazajutni innen. Ehhez azonban szükségük lesz Siroccóra is, akinek (a szó átvitt és szoros értelmében is) nem felhőtlen a viszonya a dívával.

sirocco_4.jpg

Tovább

Átfogó stratégiát terveznek a magyar animációs ipar fejlesztésére

Káel Csaba kormánybiztos, Fülöp József MOME rektor és Pesti Ákos mozgóképipari kormányfőtanácsos a magyar animáció fejlesztéséért indított cselekvési program tervezetét ismertette a MOZ.GO fesztiválon Veszprémben. A hazai animációs ipar felívelő szakaszát éli, a villámgyors és korszakváltó technológiai fejlődés új lehetőségek és kihívások elé állította az iparágat, melynek gazdasági és kulturális teljesítő képessége számottevően növelhető.

A magyar animációt, melynek 110 évvel ezelőtti indulását emlékévvel ünnepeljük idén, gazdag hagyományok, sokszínűség és jelentős kulturális beágyazottság jellemzi. A Magyarországon készülő nemzetközi produkciók mellett (melyek egyik ékes példája a cannes-i filmfesztiválon nemrég bemutatott, az Oscar-díjas Michel Hazanavicius rendezésében, a Kecskemétfilm Stúdió közreműködésével készült La plus précieuse des marchandises (A legértékesebb áru) című mozifilm is) az élőszereplős alkotások is egyre több szakembert és technológiát alkalmaznak. A szakterület átfogó fejlesztését a növekvő piaci igények mellett a mesterséges intelligencia térhódításával járó robbanásszerű technológiai fejlődés is szükségessé teszi figyelembe véve a tényt, hogy az animáció a tömegkommunikáció, a teljes szórakoztató ipar mellett az oktatás és a tudományos élet elsődleges megjelenítő eszközévé vált napjainkra.

mozgo_animacio.jpg

Műanyag égbolt, Kék Pelikan, Átjáró Másvárosba, 27

A kormánybiztos kezdeményezésére a hazai animáció szakmai szervezeteivel és fő piaci szereplőivel szorosan együttműködve dolgozták ki a most ismertetett cselekvési programot, melynek egyik fő célja, hogy az iparág szabályozási rendszerének kereteit biztosító Filmtörvényben az animáció kortárs és korábban nem kezelt alkalmazási és megjelenési formái megfelelő módon szerepeljenek. A program a fenntartható piaci és kulturális szemlélet, valamint az iparági ökoszisztéma erősítését is célul tűzte ki, kiemelt hangsúlyt helyezve az új formátumú, transzmediális és immerzív tartalmak fejlesztési, gyártási és forgalmazási támogatásának lehetőségeire, a szakember utánpótlására és az ágazat jövőjét biztosító tehetségek gondozásra.

A cselekvési program kidolgozásában a kormánybiztos stábjával a Magyar Animációs Producerek Szövetsége, a Magyar Animációs Alkotók Egyesülete és a hazai képzésben kulcsszerepet betöltő MOME vezetői működtek együtt.

animacios_kerekasztal_resztvevok.jpg

Fülöp József, Káel Csaba, Pesti Ákos (Forrás: MOZ.GO)

Az animációnak – az élőszereplős filmekhez képest – megvan az a lehetősége, hogy az emberek fantáziáját megragadva, minden olyat meg tud jeleníteni, ami a valóságunknak nem kézzelfogható része. Lassan több évtizede a világ, amelyben élünk, egyre inkább a képekről, mozgóképekről szól. Így az animáció a kommunikációnk szerves elemévé vált, animációs jeleket küldözgetünk egymásnak nap mint nap. A tudományos eredmények bemutatásától kezdve a hétköznapjainkig mindenhová befészkelte magát az animáció, s nagyon könnyen és eredményesen alkalmazható kommunikációs eszközzé vált mindannyiunk kezében.” – összegezte az animáció szerepét Fülöp József, a MOME rektora.

Forrás: MOZ.GO

Kiállítás nyílik a Red Bull animációk történetéből

Az idén 110 éves magyar animációt ünnepli a Red Bull rajzfilmek történetét bemutató kiállítással a Kastner reklámügynökség, mely június 13-tól látható Budapesten a Kastner Kommunity közösségi és művészeti térben. A jeles alkalomból először láthatóak Magyarországon a hazai animációs alkotók által papír, ceruza és festék segítségével létrehozott világhírű reklámtörténeti alkotások. A tárlat a reklámokból jól ismert figurák több évtizedes fejlődéstörténetét is bemutatja.

1987. április 1-jén adták el az első Red Bull energiaitalt Ausztriában, amellyel nem csupán egy teljesen új terméket vezettek be, de létrehoztak egy eddig ismeretlen termékkategóriát is. Közel egy időben, 1989-ben készültek el a Red Bull első rajzfilmes reklámjai is, ahol a szpotokat a Kastner ügynökség kreatívigazgatója, Johannes Kastner vezetésével fejlesztették, és amik egy máig változatlan kampánystratégia kezdetét jelentették. A kisfilmek a test és a szellem szárnyalását egy bájosan eltúlzott történetben mutatják meg, váratlan fordulatokkal. Horst Sambo művészeti vezető a grafikai megvalósítással saját, összetéveszthetetlen stílust teremtett, amit Hernádi Tibor és csapata rajzolt és mozgatott meg világszínvonalon – és teszi ezt a mai napig Pécsen. A magyarországi Kastner Kartoon a világ azon kevés rajzfilmstúdióinak egyike, ahol jelenleg is a hagyományos technikával papír alapon, kézzel rajzolva készülnek az animációs alkotások. Az idő próbáját kiálló kampánygondolat nyomán eddig több mint 140 film született, melyek jelenleg a világ közel 170 országában futnak, így a „A Red Bull szááárnyakat ad!” joggal nevezhető a kevés valódi globális reklámkampányok egyikének.

a_red_bull_animacio_pecsi_tortenete_kiallitas.jpg

Tovább

Apa-fia kapcsolatról szóló animáció lett a legjobb a Friss Húson

Május 30. és június 5. között rendezték meg a 12. Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivált, melyen MOME Anim diplomamunka lett a legjobb magyar animációs rövidfilm, és a pitchfórumot is animációs projekt nyerte.

A magyar versenyprogramba 38 kisfilmet választottak be, köztük 9 animációt: öt egyedi kisfilmet, egy METU mesterszakos diplomafilmet, valamint három MOME Anim mesterszakos animációt. A magyar versenyprogram hivatalos zsűrijének díjairól Rimantė Daugėlaitė, a Vilniusi Nemzetközi Rövidfilmfesztivál vezetője, Luce Grosjean, a Miyu Distribution alapítója, Lenka Tyrpaková, a Finále in Pilsen nemzeti filmfesztivál művészeti igazgatója, a Karlovy Vary filmfesztivál korábbi válogatója és Tóth Barnabás filmrendező, forgatókönyvíró, színész, producer döntött.

A négytagú zsűri a legjobb magyar animációs rövidfilmnek Kühnel Szabó Anita Apád című MOME Anim diplomafilmjét választotta. "Elbűvölt minket a történetmesélés, amely egy apa és fia bonyolult kapcsolatát mutatja be. A humor és a mély érzelmek keveredése erőteljes történetet teremt a családi traumákról és a megbocsátásról." – indokolták.

apad.jpg

Kühnel Szabó Anita: Apád

Tovább

Jelentkezz a fiatal magyar tehetségeket támogató Dargay Attila-díjra!

A CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál június 30-ig várja a 30 évnél fiatalabb magyar nemzetiségű animációs filmesek jelentkezését a Dargay Attila-díjra.

A Dargay Attila-díjat a magyar animáció ifjú tehetségének ítéli oda a CineFest – Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál 2017 óta. A CineFest idén is meghirdeti pályázatát, melyre 30 évnél fiatalabb magyar nemzetiségű animációs filmesek jelentkezését várják. A 100 ezer forinttal járó díjat nem konkrét film, hanem a legígéretesebbnek tartott fiatal rendező kapja. A jelentkezés részletei a Cinefest oldalán olvashatók, a nevezés díjtalan.

Nevezési határidő: 2024. június 30.

dargay_dij.jpeg

Tovább

Olaszországban lett a legjobb a Kék Pelikan

Az olaszországi Cartoons on the Bay nemzetközi fesztiválon díjazták Csáki László animációs dokumentumfilmjét, a Kék Pelikant a hétvégén. A hazai mozikban már több mint 15.000-es nézettséget elért alkotás legközelebb az Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon versenyez, mely az animációk világelső seregszemléje.  

A Cartoons on the Bay fesztivál zsűrije Csák László Kék Pelikanját díjazta a legjobb egész estés animációs film díjával, és indoklásában kiemelte a „cinéma vérité eklektikus újragondolását, amely egyedi és innovatív stílusban ünnepli a szabadságot.” A hétvégén véget ért olaszországi animációs fesztivál a mozis, a transzmédia és a televíziós alkotások javát vonultatja fel évről-évre különböző olasz tengerparti helyszíneken, fő szervezője a Rai Com.

kek_pelikan_01_1.jpg

Külföldi utazás? A '90-es évek csibészei elmesélik, hogyan oldották meg okosba'! Csáki László, a Magyar Filmszemlén és a Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon többször díjazott, Balázs Béla-díjas író-rendező éveken át készített interjúkat olyan érintettekkel, akiknek az életére sorsfordító hatást gyakoroltak azok a nemzetközi utazások, melyeket a kék Pelikan indigóval hamisított vonatjegyekkel tettek.

A hazai mozikban április elején bemutatott Kék Pelikan az ő történeteik humoros, rendszerkritikus és heistfilmes elemeket felvonultató, korabeli magyar slágerekkel teli feldolgozása – méghozzá Magyarországon egyedülálló módon animációs dokumentumfilm formájában. A Kék Pelikan a valós – saját hangjukon megszólaló – szereplők mellett olyan színészek tolmácsolásában meséli el a történteket, mint Lévai Norman, Tegyi Kornél, Kenéz Ágoston, Börcsök Olivér, Rujder Vivien, Olasz Renátó, Thuróczy Szabolcs, Csőre Gábor, Trokán Nóra és Csoma Judit, a zenei aláfestést pedig ismert magyar kultzenekarok biztosítják, mint például a Bonanza Banzai, a Kispál és a Borz vagy a Hiperkarma. A film még mindig látható a hazai mozikban, és igazi nyári csemegeként hamarosan a kertmozik és más szabaditéri vetítőhelyek műsorán is felbukkan.

A Kék Pelikan producere Felszeghy Ádám és Kázmér Miklós. Az operatőr Horváth Árpád, a vágó Szabó Dániel, a zeneszerző Tövisházi Ambrus és Preiszner Miklós. Az alkotás a Nemzeti Filmintézet támogatásával az Umbrella Entertainment gyártásában készült Temple Réka szakmai támogatásával a Cinemon Entertainment koprodukciójában. A film forgalmazója a JUNO11 Distribution.

Forrás: NFI

süti beállítások módosítása
Mobil