Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Milorad Krstić új animációjának előkészítését támogatja az NFI

2021. július 20. - Herczeg Zsófi

Az NFI honlapjára felkerültek újabb eredmények a Filmszakmai és a Televíziós döntőbizottságoktól: az előbbiben Milorad Krstić új egész estés animációja, a Mumus kapott gyártás előkészítési támogatást, az utóbbiban a Budapest Spaceport sorozat első évada készülhet el.

Decemberben szedtük össze a készülő egész estés animációs filmeket (első, második rész), melyben hírt adtunk a Ruben Brandt, a gyűjtő szerb rendezőjének, Milorad Krstić újabb mozifilmtervéről is. A Mumus (MouMoush) című animáció főszereplője egy fiatal testvérpár, Botond és Zala, akik életük legnagyobb kalandjába keverednek, amikor a tudós nagybátyjukkal együtt időn és téren keresztül utazva felveszik a harcot Mumussal, a Műanyagkirállyal, hogy megmentsék a világot.

"Mindig is szerettem volna egy humoros, varázslatos, ugyanakkor hátborzongató, mégis emberséges képeskönyvet alkotni, gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt, amelyben nagy szerepet kap az időutazás. A Mumus egy ilyen film. Családi mozi, tele izgalmas és furcsa kalandokkal, amelynek friss és újszerű grafikai világa könnyedén képes meggyőzni a különböző korosztályokat arról, hogy a változatosság maga a gazdagság. Egyedi grafikai forma teszi igazivá és átélhetővé a régi tartalmat, a Jó és a Rossz viadalát. A főszereplő gyerekek nem csupán kalandvágyukat élik meg utazásaik során, hanem a képességeikre való ráeszmélés, a jobb és szebb világért folytatott küzdelmük által valóban méltó partnereivé válnak a felnőtteknek." – mondta róla a rendező, Milorad Krstić.

mumus_latvanyterv_es_karakterek.png

Mumus látványterve a két főszereplővel, Botonddal és Zalával (Forrás: Mumus Produkció)

Tovább

Kutyabaráttá váló medvebocs – Daniel Gray: Milu kutyája

Idén online tartották a kéthetesre bővült CEE Animációs Fórumot, melyen hat magyar projekt mutatkozott be. Baka Adrienn a Primanima gyakornokaként vett részt a fórumon, és az alkotókat kérdezte a filmterveikről.

A 9. CEE Animációs Fórum rövidfilmes versenyblokkjában szerepelt Daniel Gray Milu kutyája című filmterve. Főszereplője egy erdőben élő magányos lány, aki annyira vágyik egy kutyára, egy barátra, hogy amikor belebotlik egy kismackóba, el akarja hinni róla, hogy egy kiskutya. Ahogyan a "kiskutyából" nagy medve lesz, úgy az ő barátságuk és kötődésük is egyre erősebbé válik.

A film a MOME-n végzett Máray Mariann azonos című könyvének az adaptációja, melyet 2019-ben adott ki a spanyol Kalandraka. A Milu kutyája a CUB stúdiójában készül, látványtervezője Máray Mariann, dramaturgja Domonyi Rita, a producere pedig Szederkényi Bella. A projektről Daniel Gray-t és Szederkényi Bellát kérdeztük.

Hogyan készültetek az online pitchre?

Nagyjából tudtuk, hogy mit szeretnénk mondani. A előkészítés része volt egy online előadás, ahol tippeket adtak ahhoz, hogy hogyan érdemes felépíteni egy pitchet. Volt lehetőségünk egy mentorral is átbeszélni, hogy hogyan fejlesszük a videót.

daniel_gray_x_milu_kutyaja.jpg

Daniel Gray: Milu kutyája (Forrás: CUB)

Tovább

Gyufa és a gyermeki fantázia – Online a Matches

Online nézhető M. Tóth Géza Matches című rövidfilmje, mely az egyik tavalyi Oscar-kvalifikált magyar animáció voltA filmet az épp 19 éve alapított  KEDD tette közzé videómegosztó oldalán.

Matches igaz történeten alapul: a rövidfilm ötletét egy 7 éves gyerekkel készült interjú adta. Miközben a mesélő gyufákkal játszik, azok megelevenedve életre keltik álmait, vágyait, félelmeit. Ez adja a film narratíváját. A film a legegyszerűbb animációs technikával, egy gyufaszál megmozgatásával hoz létre univerzális történetet, miközben megjeleníti a karakter életfilozófiáját és összetett társadalmi kérdéseket is szemléltet. Egyúttal azt is megmutatja, a gyermeki kreativitás a leghétköznapibb dolgokból is képes fantáziavilágot teremteni. A Matches arra tesz kísérletet, hogy a néző gyermeki énjét is előcsalogassa, szabadjára engedve képzeletét.

m_toth_geza_x_matches.jpg

Tovább

Hol van a feloldozás? | Annecy 2021

Marine Blin: What Resonates in Silence, Kajika Aki Ferrazzini: Mom

Az elmúlt másfél év közös alapélménye a gyász. Milyen érzés találkozni a halállal és mit teszünk, amikor látjuk? Mi történik utána? Két fiatal francia rendező válaszai. 

2020-ban, a járvány hirtelen kitörése miatt a 60. Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztivált átkeresztelték a szervezők Annecy Online-ra, mivel élőben nem lehetett megtartani az eseményt, az interneten közvetített műsor pedig nem adta vissza a szokásos fesztiválélményt. A 60. jubileumi alkalom így 2021-re tolódott. 

Az elmúlt időszakban rengeteg szó esik a dolgok "normálishoz" való visszatéréséről, és számos próbálkozás is történik erre, de idén bárhogy is nézzük, legfeljebb félúton járunk, és az út további részével kapcsolatban is sok a kérdés. Egy dolog azonban tagadhatatlan: az elmúlt másfél év maradandó nyomokat hagyott életünk minden területén, beleértve a pszichénket és a teljes szemléletmódunkat. Amikor napi élménnyé válik a szembesülés a halállal és gyakorlatilag a lakásunkba vagyunk zárva a lélekölőbbnél lélekölőbb hírekkel, az olyan kárt okoz, aminek a helyén kezeléséhez és feldolgozásához jól jön a külső segítség, még ha "csak" filmek formájában is. Ezen gondolatok mentén szeretném kiemelni a fesztivál programjából Marine Blin What Resonates in Silence és Kajika Aki Ferrazzini Mom című rövidfilmjét.

Marine Blin filmjében egy nő elmélkedését követjük végig a halálról a gyermekkorától végigvezetve. Az alkotás egy tudatfolyam jellegű monológon keresztül tárgyalja az utolsó kép kérdéskörét, miszerint lehet-e egyáltalán gyászolni, ha nem láttuk a halottat, igazságtalan-e az utolsó kép jogát, akár egy gyermektől megtagadni?

what_resonates_in_silence.jpg

Marine Blin: What Resonates in Silence

Tovább

Animációs kritikaíró versenyt hirdet a KAFF és a Dot & Line

Közös kritikaíró pályázatot hirdet 30 év alatti fiatalok részére a Kecskeméti Animációs Filmfesztivál és a Dot & Line.

Idén tizenötödik alkalommal rendezik meg a legnagyobb és legrégebbi hazai animációs eseményt, a Kecskeméti Animációs Filmfesztivált, mely nemcsak az elmúlt két év magyar animációit mutatja be, hanem sokszínű válogatást ad a legfrissebb európai alkotásokból is.

Az animációs filmekről való diskurzus fellendítését segítve kritikaíró versenyt hirdetünk a Kecskeméti Animációs Filmfesztivállal közösen, melyen 30 év alatti magyar fiatalok vehetnek részt. Az írásokat elsősorban a KAFF magyar versenyprogramjának rövid- és diákfilmjeiről, valamint sorozatepizódjairól várjuk, de az európai program alkotásaiból is lehet választani. A választható filmcímek ezen a linken érhetők el, megtekintőt biztosítunk hozzájuk. Kérjük maximum 5 filmet válassz.

pa_kis_panelom_01.png

Darabos Éva: Pá, kis panelom!

Tovább

Kék lóval tanulunk a barátságról – Lovrity Anna Katalin: A rózsaszín fű

Idén online tartották a kéthetesre bővült CEE Animációs Fórumot, melyen hat magyar projekt mutatkozott be. Baka Adrienn a Primanima gyakornokaként vett részt a fórumon, és az alkotókat kérdezte a filmterveikről.

A sorozatok kategóriájában szerepelt Lovrity Anna Katalin 3-4 éves korosztálynak szánt A rózsaszín fű című sorozata. Egy sorozat a barátságról szól, melyből kiderül, hogy amit egymástól kaptunk vagy tanultunk, az segíthet átvészelni a nehezebb pillanatokat, még akkor is, ha már távol vagyunk egymástól. A széria közvetetten arról is beszél, hogy mit tanulhatunk más kultúráktól, és ez hogyan segíti az otthoni boldogulásunkat.

A sorozat a 9. CEE Animációs Fórumon elnyerte a Cartoon Media díját, vagyis részt vehet az európai iskolák fiatal tehetségei számára szervezett Cartoon Springboard pitchfórumon. A rózsaszín fűt a CUB animációs stúdiónál fejleszti a rendező, producere Gelley Bálint. A sorozat áprilisban kapott támogatást a Nemzeti Filmintézettől. Katát kérdeztük a fórumról és a sorozattervéről. 

lovrity_kata_x_rosie_and_sapphire.png

Lovity Anna Katalin: A rózsaszín fű

Tovább
süti beállítások módosítása