Szeptember 12. és 17. között felújított remekművekkel érkezik a Budapesti Klasszikus Film Maraton, hat napon át öt helyszínen a filmtörténet emlékezetes alkotásait vetítik. A programban vetítik a magyar származású Pierre Földes Murakami-adaptációját, a Vak fűzfa, alvó nő című animációt, utána pedig mesterkurzust tart a rendező. A BKFM-en két másik animáció is látható lesz.
Szeptember 15-én, pénteken 10 órakor a Toldi moziban vetítik Pierre Földes a Vak fűzfa, alvó nő című egész estés filmjét. A Murakami Haruki novelláiból készített animációban egy nyugdíj előtt álló üzletkötő és egy beszélő béka összefog, hogy megmentse Tokiót a földrengéstől, miközben egy fiatalember a szerelmét és elveszett macskáját keresi. A rendező, Pierre Földes az általa élő animációnak (live animation) nevezett technikával kísérletezik, amelynek során először valódi színészek játsszák el a helyzeteket, de az animátorok nem közvetlenül rajzolják át az alakokat, hanem elsősorban gesztusaikból, mozdulataikból merítenek ihletet. A film mágikus világa és szarkasztikus humora rabul ejti a nézőt.
A film után Pierre Földes ingyenes mesterkurzust tart a filmterv keletkezéséről, melyben olyan témák merülnek fel, mint az inspiráció és a kockázatvállalás, az adaptáció folyamata, hogyan olvassunk a sorok között és hogyan értelmezzünk, a fejlesztés, néhány pénzügyi szempont, egy koprodukció létrehozása, a teaserek készítése, a filmkészítés folyamata, a storyboard, animáció és hátterek és persze a közönség is kérdezhet.
Vak fűzfa, alvó nő
Pierre Földes, a sokoldalú művész zeneszerzőként és festőként is alkot. Az Egyesült Államokban született magyar apától és brit anyától, apja a számítógépes animáció úttörője, a Cannes-ban, a César-díjjal és Oscar-jelöléssel egyaránt kitüntetett Földes Péter. Párizsban nőtt fel, ahol zongorát, zeneszerzést és hangszerelést tanult. Fiatalon színházi színészként is dolgozott. Később rendezőasszisztens lett. New Yorkban film- és reklámzeneszerzőként debütált, majd visszatért Európába. A rajzolás, a festészet és az animáció iránti szenvedélye nem múlt el, több rövidfilmet is írt és rendezett, a gyártási folyamatot mindig a filmötleteihez igazítva. Így sajátos technikát és személyes és egyedi stílust alakított ki.
A Vak fűzfa, alvó nő az első nagyjátékfilmje rendezőként. Ehhez a filmhez egy speciális animációs technikát talált ki, amelyet „élő animációnak” (live animation) nevez. Jelenleg két új filmprojektet fejleszt, a Chimères című filmtervet, amely az 1948-ban Nobel-díjat nyert Naguib Mahfouz művének adaptációja, valamint a Bibi és a varázshegyet, egy eredeti forgatókönyvből készülő, animációs családi filmet macskákról, boszorkányokról és egy fordított világról.
Részlet a Vak fűzfa, alvó nő című filmből, balra Pierre Földes
Szeptember 16-án, szombaton 18.30-tól a Toldi moziban Földes Péter kisfilmjeiből látható válogatás, a vetítés után pedig kerekasztal-beszélgetés lesz a rendező innovációiról az animációs filmben. A beszélgetés résztvevői: Pierre Földes animációs filmrendező, Földes Péter fia, Jean-Baptiste Garnero, a CNC (Bois d'Arcy, Franciaország) film- és tárgyi gyűjteményének fejlesztéséért felelős munkatársa. A moderátor Orosz Márton művészettörténész, a Vasarely Múzeum igazgatója lesz.
Részlet a Hunger című kisfilmből, jobbra Földes Péter
A Vak fűzfa, alvó nőn kívül két fontos animációs film is lesz a programban: szeptember 14-én a Kepes György: A tudós agyával + a festő szemével című dokumentumfilm kísérőjeként mutatkozik be Ulrich Gábor különleges filmje, a Rekonstrukt, mely Weininger Andor, magyar származású festőművész-építész, a Bauhaus zenekarának alapítója 100 éves filmtervének megvalósítása. Szombaton, az Uránia Nemzeti Filmszínházban 10 órától vetítik Ternovszky Béla kultfilmjét, a Macskafogót.
Forrás: BKFM