Korábban lelkendeztünk a nemrég elkészült Candide című sorozatról, melyet a 16. Anilogue-on is láthatott a közönség. Az eseményen az alkotócsapat is jelen volt, köztük Benjamin Efrati zeneszerző is, aki a vetítés utáni afterpartin techno hangversenyt adott a Három Hollóban. A Candide zenéjéről Efrati az MTI-nek mesélt.
Voltaire 18. századi műve egyszerre kalandregény és filozófiai gúnyirat, mely Kreif Zsuzsanna, Bera Nándor és Turai Balázs sorozat-adaptációjában is megőrzi szatirikus felhangját és a kortárs társadalmi-politikai állapotok iránti kritikus attitűdjét. A 14 részes sorozat Kovásznai György animációs rendező öröksége előtt is tiszteleg, akinek nyolcvanas évekbeli terve volt megrajzfilmesíteni Voltaire klasszikusát az akkori társadalmi-politikai helyzetre reflektálva, de korai halála miatt nem valósulhatott meg kosztümös rajzfilmötlete. A 2010-es években egy csapat fiatal animációs Iványi-Bitter Brigitta vezetésével leporolta Kovásznai tervét és mai problémákat feldolgozva kortárs szituációkra ültette át a történetet.
Voltaire klasszikusának nemrég elkészült szabad adaptációjában Candide megpróbálja elnyerni szeretett Kunigundája szívét különböző kortárs helyszíneken, miközben nehéz helyzetekben találja magát, és szembe kell néznie a világ kegyetlenségével. Azonban Pangloss mester utasításait követve mindig próbál optimista maradni, miközben körbeutazza a világot egy kaliforniai start-up cégtől kezdve Észak-Optimisztánon keresztül az űrig.
A Candide sorozat zenéjét Benjamin Efrati francia multimédia-művész szerezte, aki korábban is dolgozott már a sorozat alkotóival. "Turai Balázzsal még a középiskolából ismerjük egymást. Egy Genf melletti francia városban, Ferney-Voltaire-ben jártunk együtt iskolába, ahol klasszikus, modern és hagyományos folkór zenét is tanultunk, ami nagy hatással volt rám" – mesélte Efrati az MTI-nek, hozzáfűzve azt az érdekességet, hogy Ferney városa Voltaire-ről kapta a nevét, aki élete utolsó húsz évét ott töltötte és nagy hatással volt a város fejlődésére.
Benjamin Efrati az Interconférence című vidóban
Efrati zeneszerzőként jegyezte Turai Balázs Mirikal című MOME Anim diplomafilmjét és ő komponálta Turai elsőfilmjének, a Róma bukása című 24 perces animációjának zenéjét is, valamint a kezdetektől bekapcsolódott a Candide születésébe. Mivel Efrati a Candide készítése közben Párizsban élt, skype-on tartották a kapcsolatot a magyar alkotócsapattal.
Efrati szerint a francia animáció jelenleg nagyon konzervatív irányt képvisel, hozzá közelebb áll a magyar művészek grafikai világa. "Filozófusként nagyon érdekel a 18. század" – mondta Efrati, hozzáfűzve, hogy a Candide korabeli világa sok szempontból jól illeszkedik a mai, rengeteg politikai problémával terhelt világhoz, a mű szatirikus hangja pedig nagyon illik Turai és Kreif humorához is, aminek néha szintén erős szatirikus éle van. A Candide kapcsán arról is beszélt, mennyire fontos, hogy az emberek megtanulják kritikusan szemlélni és befogadni a világot. "Ha nincsenek szűrőink, csak bábúk vagyunk, ezért nagy szerepe van a tanulásnak, az oktatásnak" – emelte ki Efrati.
A szatirikus tónus a sorozat zenei világában is megjelenik, amikor Efrati a klasszikus hangzást a videójátékok digitális hangzásává változtatja. A közös munka során az alkotóktól megkapta az egyes epizódok vázlatát, ez alapján komponálta a számítógéppel létrehozott elektronikus zenét. Mint mondta, az analóg és digitális szintetizátor segítségével minden hang életre kelt, plusz érzelmi töltést adva a zenének. A soundtrack elkészítésében Wassim Halal és Noel Sarlaw is részt vett.
Efrati 2006-ban Mario Amehou íróval, Wassim Halal libanoni-francia zeneszerzővel, az elektronikus zenével foglalkozó Noel Sarlaw-val, valamint a Turai Balázs animációs rendezővel és másokkal együtt alapította meg a Miracle művészeti csoportot, akikkel számos projekten dolgoznak. Tavaly például Nuit Blanche kortárs francia művészeti fesztiválon szerepelt Efrati egy animálciós installációja, a XenoXenism, melynek elkészítésében Kreif Zsuzsanna, Marjai Petra és Zétényi Borbála is részt vett.
Forrás: MTI