Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Mindennapi történetek egy adag furcsasággal

2016. október 17. - dotandline

Alexandra Hetmerová cseh illusztrátor, képzőművész, animátor és filmrendező. A prágai FAMU animáció szakán szerzett diplomát, valamint a tallinni Észt Művészeti Egyetem ösztöndíjas vendéghallgatójaként tanult. 2013-ban a treboni Anifilm Nemzetközi Animációsfilm-fesztivál fő programkurátora volt. Olyan díjnyertes rövidfilmek rendezője mint az Uszoda (Swimming Pool, 2010), illetve a Mitopolisz (Mythopolis, 2013). Gyerekkönyv-illusztrációval foglalkozik, valamint következő rövidfilmjét készíti elő. Katerina Karhankovával közösen a Mesék az éhes medvéről (Mlsné medvědí příběhy) címmel egy televíziós gyereksorozaton dolgoznak a prágai Bionaut Production égisze alatt.

Vetítés és beszélgetés az alkotóval a Primanimán

Október 22. péntek 14.30 | BABtér (2040 Budaörs Templom tér 12.)

  • Amikor az őzek nem alszanak (When Deers Don’t Sleep, 2006)
  • A farkas és a Piroska (Wolf and Little Red Riding Hood, 2006)
  • Gyapjú ápolás (Wave of Care, 2006)
  • Allergia (Allergy, 2007)
  • Törpék tánca – Újévi üdvözlőlap (Dwarf Dance – New Year‘s Greeting Card, 2015)
  • A hárpiák Jingle Bells Rockot énekelnek – Karácsonyi üdvözlőlap (Harpies are Singing Jingle Bells Rock Christmas Wish, 2011)
  • Uszoda (Swimming Pool, 2010)
  • Mitopolisz (Mythopolis, 2013)

swimming_pool_32.jpg

Alexandra Hetmerová: Uszoda

A nemzetközi filmfesztiválokra Uszoda című diákfilmeddel robbantál be. Ugyanebben a kitalált, mitológiai világban játszódik a Mitopolisz című diplomafilmed is. Továbbra is foglalkoztat a mitológiai és a kortárs világ egymásba játszatása?

Nem, már nem. Azt hiszem, végleg leszámoltam a mitológiai szereplőkkel. Minden, amit ebben a témában szerettem, azt belesuvasztottam Mitopoliszba, úgyhogy részemről ez így egy kerek, befejezett történet. De persze továbbra is érdekelnek a mindennapi történetek, leginkább azok, amik a szerelemről szólnak, amelyekben van egy adag furcsaság. Éppen egy olyan film forgatókönyvén dolgozom, ami egy férfiról és a mosógépe közt fonódó szoros kapcsolatról szól.

Az eddigi filmjeidért a felnőtteken túl a gyerekközönség is rajongott. Úgy érzed, hogy gyerekfilmekben és mesekönyvekben tudod igazán kifejezni magad?

Nem, a filmjeimmel továbbra is szeretnék korhatár nélkül mindenkit szórakoztatni.

A cseh rajzfilmek ismérvei az illusztratív jellegű, mókás karakterek és a dramaturgiailag kiegyensúlyozott, finom iróniával átszőtt történetek. Hogy érzed, a te munkáid is követnek egy bizonyos cseh animációs iskolát vagy stílust?

Az animációs filmkészítésnek többféle megközelítése van. Míg sok esetben a film alkotójának jellegzetes stílusa a kiindulópont, és ahhoz keresi meg a hozzá illő témát, addig szerintem a „cseh iskola” filmjeiben ez pont fordítva van. Ezeknél a téma vagy a filmötlet van meg először, és ezek határozzák meg a történetmesélési stílust, vizuális világot, zenét, mozgatási módot. A saját filmjeimben is ezt az utóbbi alkotói módszert követem.

Most, hogy már két éve lediplomáztál, és független animációs alkotóművészként dolgozol, mit üzennél az utánad jövő animációs diákoknak?

Ó, de szép is volna, ha valami okos, világmegváltó üzenettel elő tudnék állni...

mythopolis_2.jpg

Alexandra Hetmerová: Mitopolisz

Az interjú a Primanima idei fesztiválkatalógusába készült.

süti beállítások módosítása