Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

A 4. Primanima nyertesei

2015. október 25. - Czakó Zsófia

Október 24-én, vasárnap véget ért a negyedik Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivál. A díjátadót a megszokott módon a fesztivál két vezetője, Orosz Anna Ida és Patrovits Tamás vezényelte le. Mielőtt elkezdték az eredmények kihirdetését és a díjak kiosztását, köszönetet mondtak a workshopok vezetőinek és megtekinthettük a gyerekeknek, illetve a diákoknak tartott filmkészítő gyakorlatokon elkészített animációkat is. A nyertes filmek nyilvánosságra hozása előtt a szervezők még kiemelték, hogy a díjakat a budaörsi Illyés Művészeti Akadémia kerámia szakos tanárai és egy diákja készítették.

A KÖZÖNSÉGDÍJAK

Először a nézők kedvenc filmjeire derült fény. A hat rövidfilmes szekció alkotásaira a vetítések előtt szétosztott szavazócédulákon lehetett voksolni, a délelőttönként szervezett családos vetítések filmjeire pedig a gyerekek szavazhattak, így két film kapott közönségdíjat: a gyerekközönség és a felnőttközönség által legkedveltebb alkotás.

A gyerekközönség díja ‒ Elena Walf: Valami (Some Thing)

elena_walf_some_thing.jpg

A felnőttközönség díja ‒ Natalia Chernysheva: Két barát (Two Friends)

A DIÁKZSŰRI DÍJA

Másodikként az Illyés Gyula Gimnázium és a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola tanulóiból álló diákzsűri hirdette ki az eredményét. Elmondták, hogy a nyertes filmet négy szempont szerint választották ki: a látvány, a hang és a szöveg, a hatás, illetve a sztori szerint. Látvány szempontjából külön megemlítették a Nagymama (Karolien Raeymaekers: Grandma) című filmet, a hanggal és a szöveggel kapcsolatban pedig a Frusztrációt (Kopasz Milán). A nyertes film véleményük szerint kitűnt abban a látványban, ahogy a bábfilmet és a rajzot ötvözte.

A Diákzsűri kedvenc rövidfilmje ‒ Nina Gantz: Edmond

PRIMASOUND

Harmadikként a legjobb hang díjának nyertesét hirdették ki. Patrovits Tamás szerint az animációs filmeknél a hang nem kap kellő figyelmet, ezért az idei fesztiválon nagyobb teret adtak neki azzal, hogy meghívták Andrea Martignoni sound designert a Nemzetközi zsűri soraiba, ráadásul egy workshopot is szenteltek a témának. A PrimaSound zsűrijét Balázs Gábor, Zányi Tamás, Várhegyi Rudolf és Lukács Péter alkották. Fontosnak tartották elmondani, hogy nagyon kevés fesztivál van, ahol külön hangi díjat is kiosztanak, pedig a hang a film realizmusához gyökeresen hozzátartozik, az animációs filmekkel kapcsolatban pedig még inkább fontos, hiszen bármit felhasználhatnak a hangi világ megteremtéséhez. Leszögezték, hogy jó hang nincs jó film nélkül. Külön megemlítették a kiváló hangi hatás megteremtésével kapcsolatban a Vezetés (Nate Theis: Driving), a Nyomás (Markus Tervola: Pressure), a Sellőkonzerv (Darabos Éva) és a Siessünk (Margot Reumont: Hurry up!) című alkotásokat. A zsűri azt tapasztalta, hogy a bábfilmeknek különösen gazdag és kidolgozott akusztikai világot készítenek az alkotók, ebből a szempontból emelték ki a Csupasz tájkép ‒ Porcelán történetek (Lea Vidakovic: The Vast Landscape ‒ Porcelain Stories) és az Edmond című filmet. A zsűrinek nagyon tetszett még A fekete sziget (Nino Christen: The Black Island), az Alienation (Laura Lehmus) és a Nagymama hangvilága, melyek főként az atmoszférateremtéssel segítették a filmeket, ezek mellett megemlítették még a Farkasvakság (Reza Riahi: The Twilight Hour) és a Mező utca 1. (Király Krisztián) című alkotásokat, melyekben a hangnak dramaturgiai szerepet szántak. Végül külön örömüket fejezték ki azért, hogy tapasztalatuk szerint a magyar versenyfilmek hangi világa nagy igényességgel készült el, különösen szerették a Mese (Bertóti Attila), a Limbo-Limbo Travel (Krief Zsuzsanna, Zétényi Borbála), a Passionpanther (Lovrity Anna Katalin) és a Social Animals (Buda Flóra Anna, Gyulai Anna, Koska Zoltán, Szász Enikő, Tímár Anna) című magyar rövidfilmeket. A nyertes filmet a különösen érzékenyen felépített, a főhőssel való azonosulást segítő hangi világáért választották ki.

PrimaSound: A legjobb hang díja ‒ Nina Gantz: Edmond

A NEMZETKÖZI ZSŰRITAGOK KÜLÖNDÍJAI

A nemzetközi zsűrit hárman alkották: Alexey Alexeev rendező, Eliska Decka az AniScreen egyesület alapítója és Andrea Martignoni sound designer. Először Alexey Alexeev indokolta röviden döntését, mely a hagyományos animáció felhasználása volt Bertóti Attila Mese című filmjében. Majd Eliska Decka különdíja következett, aki az animációs film eszközeinek és tulajdonságainak használatát, illetve a családi elidegenedés és megértés kettősségét dicsérte Pascal Floersk Medve című munkájában, ami technikai értelemben véve nem igazán animációs film. Végül Andrea Martignoni magyarázta döntését azzal, hogy Ewa Smyk Egyezség című műve egy nagyon jól narrált, egyszerű történet, egyedi és eredeti technikák alkalmazásával.

Alexey Alexeev különdíja ‒ Bertóti Attila: Mese

mese_still_01.jpg

Eliska Decka különdíja ‒ Pascal Floersk: Medve (Bear)

Andrea Martignoni különdíja ‒ Ewa Smyk: Egyezség (The Deal)

RÖVIDFILMES KATEGÓRIADÍJAK

Ezután következett a kategóriadíjak nyerteseinek kihirdetése. A legjobb vizsgafilm Alan Jennings Átmozgató Edzés című alkotása lett, mellyel kapcsolatban annyit jegyeztek meg, hogy egy rövid, egyszerű, de nagyon vicces film. A legjobb diplomafilm címet egy remek időzítésekkel teli, happy end nélküli alkotás, Natalia Chernysheva Két barát című munkája vitte el. Végül a legjobb elsőfilm díját Francesco Rosso Fok Nabo Distorio című műve kapta, mely betekintést nyújt a mozi titkaiba és a kísérleti művészet varázslataiba.

Legjobb vizsgafilm ‒ Alan Jennings: Átmozgató Edzés (Going Through The Motions)

Legjobb diplomafilm ‒ Natalia Chernysheva: Két barát (Two Friends)

Legjobb elsőfilm ‒ Francesco Rosso: Fok Nabo Distorio

GRAND PRIX

A fesztivál fődíját Nina Gatz Edmond című munkája kapta, melyet a zsűri azzal indokolt, hogy a film csodálatos kombinációja különböző technikáknak, melyeket újító, innovatív módón használnak az alkotók, miközben mély, elgondolkodtató történetet láthatunk. Az 1000 eurós díjat a Magyar Film Utómunka Egyesület ajánlotta fel.

Fődíj ‒ Nina Gantz: Edmond 

KÉT MAGYAR DÍJ

A két utolsó díj nyertesét magyar filmek közül választotta ki a Nemzetközi zsűri. A George Pal-díj a legígéretesebb magyar tehetségnek jár, míg a Macskássy Gyula-díj a legnépszerűbb magyar animációnak. Mindkét elismerést az NMHH Médiatanácsa támogatta díjanként 500-500 ezer forinttal.

George Pal-díj ‒ Krief Zsuzsanna, Zétényi Borbála

Macskássy Gyula-díj ‒ Bertóti Attila: Mese

mese_still_02.jpg

Ilyen eredményekkel zárult a 2015-ös Primanima. A nyertes filmek kihirdetése után a szervezők köszönetet mondtak minden támogatónak és felhívtak valamennyi közreműködőt a színpadra, ezzel is elismerve fáradságos munkájukat a fesztivál létrehozásában. Az ő munkájuk eredményezte annak a kérdésnek a felvetését is, hogy szeretné-e a közönség, ha a Primanimát ezentúl csak kétévente szerveznék meg? Ám erre egyhangú NEM volt a felelet.

süti beállítások módosítása