A 12. Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon mutatták be a régóta várt Macskássy Gyula-könyvet. A Katona József Könyvtárban tartott bemutatón jelen volt a könyv szerkesztői és író közül Orosz Anna Ida, Orosz Márton, Bakos Katalin, Fazekas Eszter, Moldován Márton és Varga Zoltán.
A könyvnek már 2013-ban elkészült egy korai változata, viszont az elmúlt két évben folyamatos alakuláson ment keresztül, hiszen egyre több új információ derült ki, amiket a szerkesztők mindenképp fontosnak tartottak hozzátenni. A megjelenés csúszásának okát a DVD jelentette, ami csak pár hete lett kész, mivel a rajta található filmeket nehéz volt összeszedni és felújítani, de így már teljes lett a Macskássy-kiadvány.
A könyv négy nagy fejezetből áll, ezek a rajzfilmkészítés egyes fázisai után lettek elnevezve (Kulcsrajzok, Fázisrajzok, Kifestés, Hátterek). A szerkesztői előszó mellett – melyből kiderül, hogy a kötet megjelenését a rendező lánya, az azóta elhunyt, szintén animációs rendezőként működő Macskássy Kati kezdeményezte – Jankovics Marcell emlékezései is olvashatók Macskássy Gyuláról, valamint található benne egy Macskássy által írt útmutató a rajzfilmkészítéshez, illetve Macskássy Kati is elmeséli, hogy mit jelentett számára az édesapja munkássága.
Orosz Márton Macskássy alkalmazott animációiról, reklámfilmjeiről szóló írása nyitja a kötetet. Az szerző elmondta, hogy még 2006-ban, egy diplomamunkával kapcsolatban kezdett el foglalkozni ezzel a témával és még a rendező lányát is felkereste, hogy minél több információt megtudjon. Akkoriban Macskássy Kati épp szerkesztőt keresett apja életművének feldolgozásához, így gyakorlatilag egy véletlen egymásra találás folytán indult útnak a könyv. Macskássy Kati 2008-ban bekövetkezett halála után Verebély Tibor, Macskássy Gyula unokája vette át a szervezést és 2014-ben pályázat útján pénzt is kaptak a kiadásra.
Fazekas Eszter, Orosz Márton, Moldován Márton, Varga Zoltán
Macskássy a harmincas években, húsz éves korában alapította meg a Coloriton-t, mely az első színes reklámfilmeket gyártó stúdió volt Európában. Ugyan őt tartja a hazai rajzfilmgyártás megteremtőjének minden filmtörténeti írás, de igazából csak egy ember volt a csapatban: mellette dolgozott még John Halas (akkor még Halász János), aki a technikai részletekért volt felelős, a karaktereket Kassowitz Félix csinálta, a reklámok zenéit pedig Ilosvay Gusztáv komponálta (munkásságával Kurutz Márton foglalkozik a könyvben). Miután John Halas Angliába emigrált, új taggal, Szénásy Györggyel bővült a csapat, akivel egy váltás is következett a stúdió életében: bejött a báb- és stop motion animáció. A kutatás során az ő életpályáját is rekonstruálták a szerkesztők.
Varga Zoltán Macskássy Gyula születésének 100. évfordulója (2012) óta foglalkozik a rendező életművével, aki akkoriban a Filmvilághoz írt róla rendezői portrét. Az általa írt részben különösen Macskássy mesefilmjeivel foglalkozik és tanulmányában nagy szerepe van a mesék összefüggésrendszerének, hogy mit is rajzolnak ki ezek a művek és hogy milyen áldatlan körülmények közt vívták ki Macskássyék az autonóm animációs filmkészítést. Másik vizsgálati iránya a filmek stilisztikai vizsgálata és a kép és a hang viszonyának elemzése volt. Elmondta, hogy Macskássy vezette be a klasszikus rajzanimációt a magyar filmkészítésbe és később a modern rajzanimációt is, de nincs éles határvonal a klasszikus mesei és a karikaturisztikus Macskássy-filmek közt.
Macskássynak nem minden ötlete valósulhatott meg, sőt, volt, amit be is tiltottak. Ilyen volt például a Tihanyi rege című film, aminek csak a fázisrajzai maradtak meg. A forgatókönyvét Mészöly Miklós írta és végül politikai indok miatt tiltották be. Helyette készült el a kor politikai szellemiségéhez jobban igazodó Erdei sportverseny. Ugyanakkor kétféle verzióban is léteznek a filmjei: egyrészt reklámok formájában, másrészt azok alapján saját filmekként (ilyen például az Okos lány).
Orosz Anna Ida és Bakos Katalin
Bakos Katalin, a Magyar Nemzeti Galéria munkatársa felelős a Macskássy-plakátokért, ő egyébként a Bortnyik Sándor által szervezett iskolával is foglakozott, aminek Macskássy is a tanulója volt. A kötetben kb. 1500 színes kép szerepel (például plakátok, forgatókönyvek, beszkennelt filmcsíkok), ami miatt még értékesebb a kiadvány, ugyanis ezzel nem csupán egy tényanyag kerül a közönség elé, hanem valóban gazdagon illusztrált képes album is. A Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet, valamint a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményeiben található a Macskássy-örökség, amik közt nemrég megtalált, 1945 előtti kópiák, plakáttervek, szinopszisok, képes forgatókönyvek, megvalósulatlan tervek is vannak, ezek közül is sok került a most megjelent könyvbe.
Fazekas Eszter, a MaNDA munkatársa elmondta, hogy Macskássy 100. születésnapja alkalmából két válogatás-DVD is megjelent a rendező filmjeiből a forgalmazásukban, de a könyvhöz készült lemezen csak hat volt, ami ezeken is megtalálható. A korongra került filmek egyfajta mozgó illusztrációként szolgálnak a könyvhöz. Nagyon sok film volt rossz állapotban, ennek a felújításához több helyről is próbáltak forrást szerezni, végül Moldován Márton retusálta a régi filmeket. Moldován elmondta, hogy már ő is egy felújított negatívról dolgozott, de még így is kihívást jelentett számára. Két kritérium volt a felújítás során: egyrészt autentikus legyen az anyag, másrészt folyamatában nézhető legyen, mint film. Mesélt a felújítás folyamatáról és részleteiről, például hogy az ötvenes években a sárga-narancs felé tolódott el a színvilág, ami a filmanyag sajátossága volt akkor és hogy miért kerültek a filmek végül 5:4-es képaránnyal a DVD-re.
100 évnek kellett eltelnie, hogy végre méltó könyv szülessen a magyar filmgyártás legszínesebb területének egy kiemelkedő alkotójáról. Ha van könyv, ami nem hiányozhat egy animációval foglalkozó ember polcáról, az biztosan ez, hiszen a szerkesztők egy olyan információdús és színvonalas kötetet hoztak össze, amivel a magyar animációval foglalkozó (szak)könyvek (rövidke) sorában eddig nem találkoztunk. Olyan kiadványt tarthat az olvasó a kezében, amiben a szakértők olvasmányos és egyben részletgazdag tanulmányai mellett 1500 színes kép is szerepel, amiknek nagy része a Macskássy-örökségből került ki, ráadásként pedig egy 34, többségében korábban nem látható filmből álló válogatás-DVD is található a kötetben.
Képek forrása: KAFF