Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Gulp

2015. március 02. - Herczeg Zsófi

A Nokia Gulp című reklámja egy inkább létrehozása, mintsem története miatt érdekes alkotás. A Dot című 2010-es reklámfilmjük nagy sikerére való tekintettel a Nokia 2011-ben újból felkérte a brit Aardman Animációs Stúdiót, hogy új modelljük, az N8-as promóját is készítsék el. Ezzel a Nokia nem csak a világ legkisebb stop-motion animációját (Dot), de a legnagyobbat is magáénak tudhatja.

Gulp. The world's largest stop-motion animation shot on a Nokia N8. from Nokia HD on Vimeo.

Gulp, ahogy a Dot is, nem pusztán egy minitörténet (a bibliai Jónás vagy akár Hemingway Öreg halász és a tenger nyomán), hanem egy olyan professzionális filmecske, amit egy telefon kamerájával (12 pixeles lencsével!) vettek fel.  Ahogy a Dot végén látjuk, szinte mikroszkóp alatt készült a menekülő lányka sztorija, a Gulpé viszont 36 méter magasból, egy darura rögzített telefon lencséjén keresztül.  Már Hitchcock is hasonló technikát alkalmazott a Psycho zuhanyozós jelenetében: azért nem esett egy csepp víz sem a zuhanyrózsa alatt lévő kamerára, mert a rendező az eredeti méreténél jóval nagyobb, közel két méter átmérőjű zuhanyrózsát készíttetett, amit elég messzire helyezve a kamerától úgy tudta felvenni a rózsa nagyközelijét, hogy azt egy csepp víz sem érte.

Gulp forgatása éppen ezért nagyon nehézkes volt. Egyrészt mivel nem stúdióban, hanem nyílt terepen készült (Wales déli partjain), így az időjárás és a természet folytonos harcot jelentett a stábnak: figyelni kellett a hullámokra, a sirályokra és a felhőkre is, a szél sokszor széthordta a homokot, így újra kellett alkotni az eredeti formákat, minden képkocka felvétele után újra kellett rendezni a helyszínt, ezután pedig el kellett simítani a stáb által összejárkált partot. Másrészt nem a szokványos méretű bábokkal dolgoztak (vö. Tim Burton 20-30 centiméteres bábokat használt a Frankenweenie forgatásához), így jóval problémásabb volt a kellékeket beállítani, ráadásul mindezt úgy tervezve, hogy 36 méter magasságból jónak tűnjön. Ez a reklámfilm ráadásul többféle animációs formát is vegyít: homokanimációt, tárgyanimációt és pixillációt, ugyanis a főszereplő halász egy élő ember.

Ha a telefont ettől nem is vették többen, a kreatív megoldásért nagy dicséret jár a Nokiának, emellett ez az ötlet igazán jól rímel a youtube- és az Y-generáció (vagy inkább már a Z-generáció) médiafogyasztási szokásaira.

A reklám után érdemes megnézni a "hogyan készült" videót is, amiben a felvétel izgalmai és különlegességei is láthatóak.

Az írás eredetileg a Hetedik sor közepe című oldalon jelent meg.

süti beállítások módosítása