Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Andalúz-magyar kultúr-bodega

Interjú Durst György filmproducerrel

2017. október 04. - dotandline

Október 18. és 21. között hatodszorra rendezik meg a Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivált, ahol között több mint 100 filmet lehet majd látni. Ebben az évben a Primanima nemzetközi zsűrijét Mauro Carraro rendező, Durst György producer és Lana Tankosa Nikolic oktatási szakember alkotja. 

Durst György 1951-ben született, Okányon. 1974 és 1996 között a Balázs Béla Stúdió gyártásvezetője, majd ügyvezető titkára volt. 1995 és 2011 között részt vett a Duna Műhely létrehozásában és működésében, ahol producerként tevékenykedett. 1995 óta a Kép-Árnyék Mozgóképkészítő Társaság alapító tulajdonosa, 1997-ben létrehozta a Premier Plan Alapítványt, 2002 óta a Duna Televízió dramaturgiai igazgatója, 2005 óta pedig a Magyar Filmklubok és Filmbarátok Szövetségének elnöke. A Mediawave Alapítvány kuratóriumi elnökeként és a fesztivál filmes szekciójának vezetőjeként egy best of összeállítást mutat be a Primanimán október 21-én, szombaton 16.30-tól Jókai Mór Művelődési Központban.

durst_gyorgy.jpg

Durst György

Megalapítója és producere voltál a Duna Műhelynek, azelőtt pedig a Balázs Béla Stúdiónál voltál ügyvezető titkár. Milyen úton érkeztél az idei Primanima zsűrijébe?

Talán az önéletrajzom néhány fontosabb számadattal megmutatja a Primanima zsűribe vezető út fontosabb állomásait: 20 év Balázs Béla Stúdió, 15 év Duna Műhely, 15 év Filmtett tábor, 25 éve a Mediawave Alapítvány kuratóriumi elnöke vagyok, és ugyancsak 25 éve veszek részt a marosvásárhelyi ALTER-NATIVE fesztivál szervezésében. 5 éve azonban szünetet tartok, producerként nem dolgozom. 65 éves vagyok, pár éve többnyire Andalúziában élek.

Mit keresel Andalúziában? Elszöktél a magyar filmek elől? Meguntad?

Néhány évvel ezelőtt egyszerre szűnt meg az MMKA, aminek kuratóriumi tagja, és a Duna Műhely, aminek vezetője voltam. Nem elszöktem hanem – úgy éreztem – kihúzták alólam a talajt, a filmes tevékenységem vonatkozásában. Nem untam meg, de tudomásul kellett vennem, hogy nincs rám szükség. Meg sem akartam állni Európa széléig, Portugáliáig. Ott kerestem új hazát, de – szerencsére – közbejött Andalúzia. Családi kötelékek fűznek ide, barátaim vannak, köszön a hentes, a kocsmáros, az utcabéliek, ahol lakom.

Tovább

"Ez az, ami igazán dánná tesz egy filmet: a multikulturalitás"

Interjú Lana Tankosa Nikolic-csal

Október 18. és 21. között hatodszorra rendezik meg a Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivált, ahol között több mint 100 filmet lehet majd látni. Ebben az évben a Primanima nemzetközi zsűrijét Mauro Carraro rendező, Durst György producer és Lana Tankosa Nikolic oktatási szakember alkotja. 

Lana Tankosa Nikolic 1975-ben született Koppenhágában. Szerb-horvát, valamint orosz irodalmat és nyelvet tanult a Koppenhágai Egyetemen, Dániában, 2010 óta pedig oktatási koordinátor a The Animation Workshop animációs és számítógépes grafikai képzésén, a Viborgi Egyetemen. Több mint 40 független diákfilm gyártásában vett részt, melyek közül Bo Juhl Nielsen The Right Choice (2012) című alkotását beválasztották az Annecy-i Nemzetközi Animációs Fesztivál alkalmazott animációs versenyprogramjába, Noa Juel Johansen Poseidon (2017) című filmje pedig több mint 48 milliós nézettségnél jár júniusi bemutatása óta. 2016-ban létrehozta saját produkciós cégét, a Late Love Production-t, mely többek közt Martina Scarpelli EGG című filmjét, valamint Michelle és Uri Kranot The Hangman at Home című VR projektjét gyártja. Korábban zsűritag volt a Bukarestben tartott Anim’est és a belgrádi FESA animációs fesztiválokon.

lana4.jpg

Lana Tankosa Nikolic

A The Animation Workshop Dánia vezető animációs intézménye, ahol 2D és 3D animációkészítéssel is foglalkoznak, beleértve a filmeket, a tévés és reklám munkákat, illetve a számítógépes játékokat is. A világ minden tájáról érkeznek hallgatók és oktatók az intézménybe, így egy interkulturális központ is, mely az egyik legsokszínűbb animációs képzést nyújtja. Lana Tankosa Nikolic, a The Animation Workshop oktatási koorditánora erről a multikulturális közegről és az ott folyó oktatásról, az interkulturális közeg inspiráló hatásáról fog beszélni az október 20-án, pénteken 10.30-tól tartott mesterkurzusán a Babtérben, mindezt pedig a The Animation Workshop diákjai által készített filmeken keresztül bemutatva.

blackwater_gospel.jpg

Bo Mathorne, Tue T. Sørensen, Arthur Gil Larsen, Rie C. Nymand, Mads Simonsen, Thomas H. Grønlund,
Esben Jacob Sloth, Martin Holm-Grevy: The Blackwater Gospel

Szerb-horvát, illetve orosz nyelv és irodalom szakos diák Koppenhágában, pék Svédországban, fordító a Vörös Keresztnél, oktató a seregnél, most pedig animációs oktató Dániában. Mi köti össze az eddigi munkáid, és mi jön ez után?

Az, hogy sokféle területen szereztem tapasztalatot a The Animation Worshop előtt, nem tett alkalmasabbá erre az munkára, de megmutatott valamit a személyiségemből – azt, hogy széles látókörű vagyok, ami nagyon fontos ahhoz, hogy ezt csináljam. Mi arra törekszünk, hogy mindenfajta ítélet nélkül segítsünk mindenkit, bárhol is jár épp az adott projektje fejlesztésében. Szeretem a diákokkal való munkát, nagyon ambiciózusak és szorgalmasak, tele vannak élettel és tudásvággyal. Ez fiatalon tart engem is. De elértem azt a pontot, ahol már a saját dolgaimmal is szeretnék foglalkozni. Ezért tavaly elindítottam a saját produkciós cégem, a Late Love Production-t, így ezzel foglalkozom a The Animation Workshop mellett. Büszke vagyok, hogy két projektet is vihetek: Martina Scarpelli EGG című filmjét, valamint Michelle és Uri Kranot The Hangman at Home című VR projektjét. Ez az én kutatási és fejlesztési módszerem, különösen Michelle és Uri munkája, mivel ezzel teljesen új területeken járunk, egy újfajta vizuális közösségi élményt próbálunk létrehozni.

Tovább

A hétköznapi és rendkívüli ellentéte

Interjú Mauro Carraróval

2017. szeptember 30. - Bartal Dóra

Október 18. és 21. között hatodszorra rendezik meg a Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivált, ahol között több mint 100 filmet lehet majd látni. Ebben az évben a Primanima nemzetközi zsűrijét Mauro Carraro rendező, Durst György producer és Lana Tankosa Nicolic oktatási szakember alkotja. 

mauro_carraro2.jpg

Mauro Carraro

Mauro Carraro Észak-Kelet Olaszországban született 1984-ben. Fametszetkészítést, fotózást és tervezőgrafikát tanult a Milánói Politechnikai Egyetemen, majd Franciaországban folytatta tanulmányait. 2010-ben diplomázott a Supinfocom Arlesban, ahol CG animációt tanult. Jelenleg Genfben él, ahol a Nadasdy Filmstúdió munkatársa.

Az első professzionális animációs rövidfilmje, a Hasta Santiago a legjobb elsőfilm díját nyerte el az Annecy Nemzetközi Animációs Fesztiválon 2014-ben, és még két tucat díjat nyert szerte a világon, valamint a Primanimán is látható volt. Legutolsó, 2014-ben készült Aubade című filmje az annecy-i fesztivál pitchfórumán nyert támogatást. A filmet több mint 150 fesztivál válogatta be és több díjat is nyert. Mauro zsűritag volt számos fesztiválon, többek Varsóban, Szöulban és a Krok Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon.

A Primanima ideje alatt, október 19-én 15 órától Mauro egy mesterkurzust is tart a saját filmjeiből összeállított vetítés keretében.

hasta_santiago.jpg

Mauro Carraro: Hasta Santiago

Tovább

Mikor elsötétül a város

Blade Runner Black Out 2022 – Az anime

Alkalmas médium lehet-e egy amerikai sci-fi klasszikus feltámasztására az anime? És ha igen, ki lehetne alkalmasabb erre a feladatra, mint egy olyan anime rendező, akinek műveiben tökéletesen keverednek amerikai és japán hatások? Shinichirô Watanabe, a Cowboy Bebop és a Samurai Champloo sorozatok atyja, akire bevallottan nagy hatást gyakorolt az eredeti film, most egy rövid, a Szárnyas fejvadász világában játszódó animével rukkolt elő – ez a Blade Runner Black Out 2022.

Nem kell sokáig keresgélnünk a példát arra, hogy az anime mint médium különösen termékeny viszonyt ápol a sci-fivel és a cyberpunkkal. Kultikus animék sokasága, mint az Akira (1988), a Páncélba zárt szellem (Ghost in the Shell, 1995), vagy akár a Paprika (2006) is science-fiction közeget vagy elemeket használ. Ennek okát, vagyis hogy a japán animációsok bőséges termést és számos mesterművet alkottak a műfajban,  nem csak a rajz- (és az azt kiegészítő CGI) animáció világépítő lehetőségeiben kell keresnünk. E műfajok ugyanis kifejezetten vonzódnak a filozofikus témákhoz, mint az emberi élet értelmének keresése, az emberség mibenlétén való rágódás, az önismeret lehetetlensége, a test és lélek viszonya, vagy az ember szorongása a gépektől és kábelektől zsúfolt világban. Ezek a témák a keleti töprengő mentalitáshoz is közel állnak, ami nem meglepő, ha a hirtelen modernizálódott és technológiai szuperhatalommá vált, ám társadalmilag még mindig tradicionális Japánra gondolunk.

Igen, az anime nagyon is alkalmas rá, hogy felélessze a Szárnyas fejvadász klasszikus konfliktusát az ember, és a nála sokkal tökéletesebb, de mesterséges lény, a replikáns között. Mielőtt azonban valami újabb kultanime születését éljeneznénk, vagy épp csak egy újabb bőr lehúzásának tekintenénk a Blade Runner Black Out 2022-t, figyelmesen hallgassuk végig a rövidfilm előtt Denis Villeneuve rendező szavait. Ő ugyanis pontosan megfogalmazza, mi volt a cél egy csapat lelkes, és az eredeti matériát teljes mértékben tisztelő alkotó összeverbuválásával: a Black Out 2022 nem más, mint egy hangulati felvezetés az új filmhez. Egy tizenöt perces előzménytörténet, ami összeköti a film világának idővonala szerint 2019-ben játszódó Blade Runner-t a hamarosan mozikba kerülő Blade Runner 2049-cel.

blade_runner_blackout_2022.png

Shinichirô Watanabe: Blade Runner Black Out 2022

Tovább

Új magyar animáció érkezik a mozikba

2017. szeptember 26. - dotandline

A héten érkezik a hazai mozikba a magyar-izraeli koprodukcióban elkészült Salamon király kalandjai című rajzfilm. A 640 millió forintból megvalósult produkción 250 fős stáb dolgozott, amelynek döntő részét, 150 főt a magyar szakemberek biztosították. A munkálatokat a Babar: Az elefántok királya alkotója, a belga származású Albert Hanan Kaminski rendező és Temple Réka producer, a Lengemeséket gyártó Cinemon Stúdió vezetője fogta össze.

A szórakoztató családi rajzfilm ötlete már több mint tíz éve megfogalmazódott az alkotókban. A magyar Cinemon Stúdió az első tervekkel még a Magyar Mozgókép Közalapítványnál pályázott, majd annak megszűnése után a Magyar Nemzeti Filmalaphoz jelentkeztek, ahonnan 200 millió forintot kaptak gyártási támogatásként 2015-ben. A film teljes költségvetése 640 millió forint lett, és fele-fele arányban magyar, illetve izraeli koprodukció, mind a finanszírozás, mind a gyártás tekintetében.

salamon_kiraly_kalandjai_06.jpg

A készítők olyan rajzfilmet szerettek volna vászonra vinni, amelynek hősei a legkisebbek körében is kedveltek lehetnek, ezért arra törekedtek, hogy vicces, érdekes figurákkal népesítsék be az izgalmas ókori legendát megidéző történetüket. Magát Salamont a Lengemeséket is jegyző Pálfi Zsolt animációs rendező tervezte, a többi szereplőt pedig tehetséges fiatal izraeli animátorok alkották meg. Ez egyébként évekig tartó folyamat volt, közel húszféle változat készült mindegyik figurából, míg megtalálták a véglegeseket. Ezzel párhuzamosan a csapat komoly és kiterjedt kutatómunkát végezett az i.e. első században élt Salamon királyról és koráról. Tanulmányozták a hozzáfűződő legendákat, mítoszokat, illetve alaposan feltérképezték, hogyan nézhettek ki az akkori ruhák, tárgyak, és díszítések is.

A 250 fős stáb közreműködésével két országban, három éven keresztül folyt a munka, hogy idén nyárra végleg elkészülhessen a rajzfilm. A zökkenőmentes gyártási folyamatokat olyan nagykapacitású online informatikai rendszer szolgálta ki, amelyhez minden munkatárs azonnal hozzáférhetett, így folyamatosan lehetett követni, hogy ki, hol tart a feladataiban.

A Salamon király kalandjai hazai bemutatója szeptember 28-án lesz.

Forrás: Vertigo

süti beállítások módosítása