Kérjük, válassz félelmet. A kínálaton: icipici rovar-ember hibridek, random kaparászás, vágott sebek, formaldehid, ismerkedés nőkkel, és egyedül kiszenvedett betegség. A részletes kínálat és a félelmek közötti kapcsolatok megtekinthetők Charles Burns animációs projektjében, amit a Fear(s) of the Dark francia animációs horror-antológia (2007) számára készített, valamint Burns képregényeiben. Szép Eszter írása.
Rajongás és undor
Miután Charles Burns amerikai képregényalkotó befejezte a legendássá vált Black Hole című graphic novelt (2005), amin tíz évig dolgozott, animációs projektben boncolgatta tovább, hogy mennyire közel áll egymáshoz a rajongás és az undor. A Black Hole-ban egy nemi úton terjedő betegség következtében deformálódik a főszereplő kamaszok teste, van, aki levedli a bőrét, van, akinek farkincája nő, van, akinek lesz még egy szája. Az átalakulásokat Burns sötét, groteszk, és saját szimbólumrendszerbe szerveződő rajzai mutatják be, a történet pedig a test átalakulása mellett a szereplők kapcsolatainak átalakulásával is foglalkozik. A Fear(s) of the Dark animáció azért is érdekes, mert teszteli, hogyan működik a Black Hole jellegzetes, fésűfokokhoz hasonló, irracionális logikát követő vonalvezetése és árnyékolása 3D animáción. Vizuálisan a Fear(s) of the Dark a Black Hole-lal rokon, de már azokról a témákról szól, amiket Burns a következő képregényprojektjében, a Last Lookban térképezett fel részletesen.
Charles Burns szekvenciája a Fear(s) of the Dark filmantológiából
Szenvedés és szenvedély
A Burns által írt és rendezett Fear(s) of the Dark-epizód a szenvedés és a szenvedély között libikókázik: a főszereplő egy félénk, teljesen átlagos, ugyanakkor nagyon passzív egyetemista (akárcsak a Last Look főszereplője), akit valahogy összeszed egy lány, ám ezután nagyon furcsa dolgok történnek. A főszereplő megszállottan rajong az ízeltlábúakért, gyerekkorától fogva csak gyűjtöget, katalogizál, osztályoz és konzervál. Amikor egy megmagyarázhatatlan testű ember-rovar hibridet talál, azt is ugyanígy szeretné egy racionális vizsgálatnak alávetni, ám az állat (ember?) megszökik, hogy aztán évekkel később, a főszereplő egyetemista éveiben, a barátnője testében valahogy újjászülessen. Az egész egy rejtélyes sebbel kezdődik a barátnő karján, amitől a Black Hole olvasói egészen bizonnyal libabőrözni kezdenek, mert tudják, hogy az ilyesmi mindig rosszul sül el. A bekötözött seb alatt azonban saját életet kezd a test, és a lány jelleme is megváltozik.
Charles Burns: Black Hole
Körforgás és zsákutca
A Fear(s) of the Darkot és az utána készült Last Look című képregényt nagyon sok szál fűzi össze: mindkettőben egy egzisztenciális válság áll a középpontban, és mindkettő hőse körbe-körbe szaladgál a saját történetében. Mindkettőben megjelenik a csöpögős, gájl romantika (a főszereplők által nézett mozifilmen illetve az egyik szereplő által gyűjtött képregényben) és a test megkötözése: az animációban a főszereplőt kötözik meg egy ágyon, a Last Lookban a főszereplő barátnőjéről készülnek eléggé voyeur fotók, amiről a főszereplő először azt gondolja, mennyire menők. (Aztán megtudunk róluk többet.) A Fear(s) of the Darkban a rovarok megszállják a testet, a Last Lookban ezek a testtel kapcsolatos fóbiák ellepik a képregényt: nemcsak a valóságban, de egy másik, párhuzamos világban is megjelennek, ahol öreg csecsemő és emberi méhkirálynő egyaránt részei annak az útvesztőnek, amin a hősnek valahogy át kell magát verekednie.
Charles Burns: Last Look
Animáció és podcast
A Fear(s) of the Dark 2007-ben készült francia animációs horror-antológia, amiben több képregényalkotó is részt vett: Blutch, Marie Caillou, Lorenzo Mattotti, Richard McGuire, Michel Pirus, és Charles Burns. A Burns által készített részt angol felirattal ezen a linken nézhetitek meg.
A háromkötetes képregényt, a Last Lookot részletesen bemutatja és elemzi A képregények titkos élete podcast, amit itt lehet meghallgatni. (A youtube-on képekkel illusztrálva, Spotify-on anélkül.)
Szép Eszter