Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Sámánok, táncoló kecskék és geometrikus formák a METU KAFF-szpotjaiban

2017. június 21. - Herczeg Zsófi

Idén másodszorra készítettek KAFF szpotokat a Budapesti Metropolitan Egyetem animáció szakos diákjai.

A METU másodéves animáció alapszakos hallgatói készíthettek ID filmeket a 13. KAFF-ra, melyek közül a szak tanárai választották ki a legjobbakat, amik közül pedig Mikulás Ferenc, a fesztivál igazgatója döntött azokról, amelyeket vetítik majd a KAFF blokkjai előtt. A szpotok konzulensei Sikur Mihály, Fischer Ferenc és Csáki László voltak, az egyes filmekről az alkotókat kérdeztük.

Kakuk Marcell

"Az első nagyobb bemutatkozási lehetőségre és a kevés időre való tekintettel mindenképp valami ösztönből jövőt szerettem volna készíteni, ezért könnyű volt kiegyezni ezzel a törzsi, sámánisztikus témával, illetve az általam leginkább preferált digitális, 2D vektoros ábrázolási technikával. Az üzenet egyszerű és egyáltalán nem új keletű: vegyük végre észre, hogy nem ugrabugrálhatunk holmi bábokként, magunk kell irányítsuk a táncot! A szpotfilm zenéjét Tatai Gergely barátom készítette, remek kis szövetség kezdetét jelenti ez számunkra."

Tumblr | Vimeo

Kiss Nóra

"Az egyik kiindulópont a négy elem volt: a tűz, a víz, a levegő és a föld. Sok írást átnyálazva találtam rájuk, és rájöttem, hogy ezeknek a szimbólumai a háromszögre épülnek. 3D-ben képzeltem el a logót, így a technika adta magát. Addig rajzoltam kockákat és gúlákat különböző elrendezésben, míg össze nem álltak eggyé. A kocka szétbontva öt háromszög alapú gúlát ad ki. 4 elem, 4 betű, 1 logó. Mintha pont nekem találták volna ki. A zenével kapcsolatban pedig az volt az elképzelésem, hogy az adja majd meg az elemek mozgását. Ösztönösen, mintha táncolnánk, ezért a törzsi ritmusok inspiráltak."

Szűcs Tamara & Tóth Eszter

Tamara: "Nálunk a kecske mint főszereplő adott volt, Kecskemét és maga a logó miatt is, mi pedig szeretjük az ilyen szóvicceket. Az ötlet maga a kecskék vízbe ugrásából és a medence formájából indult ki, utána addig kutattam olyan klasszikus dal után, mely illett is a beugrás elképzelt ritmusára, amíg meg nem találtam a felhasználtat."

Eszter: "Az animatikunkat még rajzoltuk, de már akkor tudtuk, hogy inkább kipróbáljuk magunkat a 2D-s vektoranimációban. A textúrákat csináltuk csak a programon kívül, egy brush és egy filter összekeverésével."

Tamara és Eszter korábbi munkái a vimeón

Lantos Júlia:

"Régóta szerettem volna kísérleti animációt készíteni, egy olyan absztrakt filmet, ami a zenét próbálja lekövetni, tükrözni. Nem volt célom, hogy konkrét történetet mutassak be. A hangokhoz társítottam különböző geometriai formákat, amiket a KAFF logójához alakítottam. A formák kialakítása elég szubjektív, de próbáltam figyelni a hang magasságára, mélységére, keménységére, hosszúságára. Mindenképpen cél volt, hogy az egyszerű geometriai formák végül összeálljanak egy kecskefejjé. A hátteret is megpróbáltam a zenéhez illeszteni.

Az animáció része TV paintben készült, a hátterek különböző textúrák befotózva, illetve bescannelve (nyomdafesték, hengerelve, fröccsentett festék, üres scannelés), illetve van benne kis After Effects. A zeneszerző, Ismael Lahniti szintetizátort és programozott dobokat használt, amiket saját maga játszott fel, és a zenei utómunkát is ő csinálta."

Horesnyi Máté

"A szignálfilmemben egy történeti módszert, a phenakistoscope-ot alkalmazva, rajzolt animációt elektronikai zenére ütemeztem a képernyőn. A zene kapcsolatát nagyon fontosnak éreztem. Keresteš Szabolcs hozott össze minket Riczkó Alex-szel, a spot zeneszerzőjével, akivel együttdolgozva nagyon jól kijöttünk, fél szavakból megértettük egymást."

A Budapesti Metropolitan Egyetemen 2011 óta van animációs alapképzés, 2012-ben a Mozgóképművész mesterszak specializációjaként lehetett animációt tanulni, 2015-ben pedig önálló animációs mesterképzés is indult

A 13. KAFF-ot június 21. és 25. között rendezik meg, a programban számos METU film látható majd, többek közt a már végzett Dell’Edera Dávid Balkon, Bárczy Örs Hey, Deer! vagy Rádóczy Zsuzsi és Mészáros Bori BlackOut című diplomamunkái, de a legfrissebb filmek is a programban szerepelnek, például Barkóczi Noémi Second Hand és Szabó Ildikó Kópék című animációi. Az oktatók közül Csáki László Néhány szó című egyedi filmje debütál a fesztiválon, de vetítik még Ulrich Gábor Balansz szerzői rövidfilmjét és Gauder Áron Kojot és a sápadtarcú című sorozatepizódját is. A 13. KAFF-on szereplő METU-filmekről további információ itt található.

süti beállítások módosítása