Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

A mágikus cell bemutatja: a hónap animációi | Szeptember

2018. október 14. - dotandline

Már október közepe van és még mindig nem mutattuk meg a 20 szeptemberi kedvencünket. Íme! A Pandy-val kicsit deja vu-nk van, mert mintha már ezerszer szembejött volt velünk az elmúlt 5 évben, de kit érdekel, hiszen még ma is tök aktuális és mellette szórakoztató! 

Tovább

Ebből a pompás tortából ne egyél, csak nézd

Hat év telt el Marc James Roels és Emma De Swaef lenyűgöző stop motion animációja, az Oh Willy... óta, mely egyedi stílusával, a gyapjúból készült, aprólékosan kidolgozott látványvilágával egyből kitűnt az animációs rövidfilmek közül. A 17 perces film főhőse Willy, aki anyja betegsége miatt visszatér gyökereihez, egy nudista kolóniába, ahol felidéződnek gyerekkori sérelmei. Az emlékek hatására utazásra indul, hogy megtalálja önmagát, levetkőzze a társadalom által rárakódott elvárásokat és elengedje anyját. A több mint 80 díjjal jutalmazott, többek közt 2012-ben a legjobb európai animációnak járó Cartoon d’Or-t is elnyerő film sikerét nehéz felülmúlnia a belga alkotóknak, de a Micsoda pompás torta! (This Magnificent Cake!) elég jó kísérlet erre. 

A Micsoda pompás torta! furcsa szerzemény a rövid- és egészestés filmek világában. Egyrészt az Akadémia szabályai szerint akkor számít rövidfilmnek egy alkotás, ha maximum 40 perces, ez a film pedig épphogy csak túllépi ezt a határt a 44 percével. Másrészt a Micsoda pompás torta! egy 5 etapból álló szkeccsfilm, amely különböző karakterekre fókuszál, de mindegyik élete kapcsolódik egymáshoz. De az Oh Willy...-vel nemcsak a gyapjúanimációs technika rokonítja a Micsoda pompás torta!-t, hanem szereplőinek érzékeny bemutatása is.

this_magnificent_cake_02.jpg

Micsoda pompás torta!

Tovább

Kultikus animék a Pólus moziban

Októbertől havonta egy-egy alkalommal kultikus anime filmeket vetítenek a Pólus Mozi nagytermében, ahol 120-es mozivásznon, japán nyelven, magyar felirattal láthatók e rendkívül erős vizualitású műfaj kiemelkedő alkotásai. A sorozat október 16-án az 1995-ben készült Ghost in the Shell vetítésével indul.

A Pólus Mozi filmtörténeti klasszikusokat felvonultató filmklubja a filmrajongók körében már jól ismert rendhagyó vetítéseiről. Ezek során gyakran olyan filmeket is műsorra tűznek, amiket hazánkban soha vagy csak évtizedekkel korábban láthatott a közönség mozivásznon. 2018. októberében útjára indul az Anime Filmklub, három olyan klasszikussal, amelyeket kritikusok és rajongók egyöntetűen az animációs műfaj legnagyobb hatású művei közé sorolnak.

A sorozat első vetítése az 1995-ben készült Ghost in the Shell lesz október 16-án (facebook-esemény). A hazánkban Páncélba zárt szellem címmel megjelent, legendás cyberpunk anime alapmű története egy technológiailag magasan fejlett jövőben játszódik, főszereplője a kiborg Kuszanagi Motoko, a 9-es Csoport nevű rendvédelmi szerv őrmestere, aki csapatával egy rejtélyes, Bábjátékosnak hívott hackert üldöz. Ahogy a nyomozás során egyre több bizonyítékot és gyanúsítottat talál, úgy fedezi fel politikai összeesküvések sorozatát, Bábjátékos valódi azonosságát - és saját maga céljait. Az igazi kultuszfilmmé vált anime a popkultúra megkerülhetetlen részévé vált, később számtalan művészt, hollywoodi alkotót és filmet inspirált. Átfogó filozófiai témái közt a főszereplőn keresztül fontos szerepet kap az önazonosság kérdése is egy olyan világban, ahol szinte már lehetetlen megkülönböztetni a gépeket és embereket. Mamoru Oshi 1995-ös sci-fi animációján mit sem fogott az idő: mondanivalója örök, fantasztikus látványvilága pedig a bemutatója eltelt több mint 20 év ellenére is frissnek hat. A filmet digitálisan felújított képpel, japán nyelven, magyar felirattal vetítik.

Mamoru Oshi: Ghost in the Shell

Tovább

Animációs túlélési stratégiák Budaörsön

Két hét múlva jön a 7. Primanima

Október 24. és 27. között hetedszer rendezik meg a budaörsi Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivált, amelyen a főszereplők a pályájuk elején álló fiatal animációsfilm-alkotók. A négynapos fesztiválon hazai és nemzetközi diákok, fiatal alkotók rövidfilmjei mellett egész estés filmek, workshopok, mesterkurzusok, kiállítások és koncertek is színesítik a programot. A kicsik sem maradnak filmek nélkül: országszerte és határon túl is animációs vetítések várják őket.

A 7. Primanimára közel félezer nevezés érkezett 26 országból, amelyből az előzsűri 14 elsőfilmet, 26 diplomafilmet és 21 diákfilmet, azaz összesen 61 rövidfilmet, valamint 32 gyerekfilmet választott ki, amelyek a Primanima díjaiért szállnak versenybe.

Az idei fesztivál mottója akár az is lehetne: éld túl az életet animációval. A londoni Royal College of Arts-on végzett Diyala Muir 2016-ban a legjobb diplomafilmnek járó elismerést kapta A buli másnapján (The Day After The Party) című filmjéért, idén a Kék kezek (Blue Hands) című elsőfilmje került a versenyprogramba, melyben egy közösségi médiában elmerülő fiatal lány próbálja feldolgozni az elfojtott gyászát. Szintén első önálló filmjével jelentkezik Martina Scarpelli, akinek Cosmoetico című szokatlan hangulatú kisfilmje után Tojás című szürreális alkotása látható a fesztiválon, amely az étkezési zavarokkal élők fejébe enged betekintést a rendező saját élményei alapján. Paulina Ziolkowska az Oh, anyám! (Oh Mother!) sikeres fesztiválkörútja után ismét egy diákfilmmel jelentkezik: az idei Berlinalén külön elismerésben részesült Egészségedre! (Bless You!) az emberek egymás közti zsörtölődő és idegbajos viszonyára reflektál egy absztrakt, vibráló színű animációban. Hegyi Olivér MOME-s diplomafilmje, a szakítás utórezgéseit fájóan humorosan bemutató Take Me Please című film többek közt Annecyban és Szarajevóban is szerepelt.

Tovább

Másodszorra rendezik meg a CEE Animációs Workshopot

Ismét megrendezik a CEE Animációs Workshopot, mely egy három, hatnapos modulból álló képzési program animációs szakemberek számára. Jelentkezési határidő október 22.

A CEE Animációs Workshop egy egyéves képzési program, amely projektfejlesztésre és szakmai kapcsolatépítésre ad lehetőséget producerek és kreatív csapatuk számára, mindenféle hosszúságú és típusú (rövidfilm, egészestés film, sorozat) animációs vagy hibrid projektre fókuszálva. A cél, hogy az alkotóknak segítséget nyújtsanak tartalomfejlesztés területén a forgatókönyv-fejlesztéstől kezdve a művészeti és gyártási tanácsadásig. A workshopon elismert nemzetközi szakértők tartanak előadásokat a gyártás, a marketing és a forgalmazás legújabb trendjeiről, esettanulmányokat mutatnak nemzetközi koprodukciókról, pénzügyi és jogi kérdésekről, valamint további fontos témákat mutatnak be.

A workshopon nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy különböző profilú művészeket vonjanak be a csapatmunkába, akik különböző nézpontokkal és tapasztalatokkal ismertethetik meg a résztvevőket. A program célja a producerek és kreatívok bevonása a nemzetetközi animációs iparágba, valamint animációs projektek fejlesztése a jelenlegi piaci és forgalmazási igényeknek megfelelően. A workshopok mellett lehetőség lesz a projekteket pitchelni és online tanácsadást is kapni. 

A CEE Animációs Workshop három, hatnapos modulra oszlik. Az első modul a tartalomfejlesztésre, a második a gyártásra és finanszírozásra, a harmadik pedig a piacon való megjelenésre fókuszál. A harmadik etap a CEE Animációs Fórum (korábban Visegrádi Animációs Fórum / VAF) alkalmával lesz.

cee_animation_workshop_ii.jpg

Tovább

"Az itthoni káosz ismerős" - interjú Pálos Györggyel

Október 24. és 27. között hetedszer rendezik meg a Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivált, ahol ismét a fiataloké a főszerep. A négynapos fesztiválon hazai és nemzetközi diákok, fiatal alkotók rövidfilmjeit vetítik, emellett egészestés filmek, workshopok (kísérleti filmes, kritikaíró, animációsfilm-készítő), mesterkurzusok, kiállítások és koncertek is színesítik a programot. A kicsik sem maradnak filmek nélkül: országszerte és határon túl is animációs vetítések várják őket. A részletes program hamarosan olvasható a Primanima honlapján.

Mint minden évben, a díjakat idén is háromtagú nemzetközi zsűri ítéli oda: Kreet Paljas, az Anilogue programigazgatója, Ducki Tomek animációs rendező, valamint Pálos György filmrendező és producer.

Pálos György filmrendező, operatőr, producer, forgatókönyvíró, fotográfus, több, mint 25 éves filmgyártási tapasztalattal. Balázs Béla-díjas, háromszor nyerte el a Kamera Hungária televíziós díjat. Tagja a Magyar Filmművészek Szövetségének, a Magyar Rendezők Céhének, a Magyar Független Filmszövetségnek. 15 évig dolgozott az International Public Television Conference-nek, majd 5 évig volt a Millenáris TV Stúdió vezetője. Egyetemi oktató, dolgozott, a City University of Hong Kong Egyetemen, jelenleg az ELTE-BTK Filmtudomány Tanszékének adjunktusa,  vendégtanár a budapesti Metropolitan Egyetemen és a kolozsvári Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetemen. A függetlenfilmeket készítő Közgáz Vizuális Brigád aktív tagja.

Október 27-én, pénteken 15 órakor a Primanima panorámavetítést tart Pálos György KVB rövidfilmjeiből a Jókai Mór Művelődési Központban.

palos_gyorgy.jpg

Pálos György (középen) (Fotó: Bántó Csaba)

Kairóban születtél és a második keresztneved Ali. Elmeséled miért?

Kairóban születtem, szüleim ott dolgoztak éppen, és csak három hónapig éltem ott. Azóta sem mentem vissza, sajnos. Az Ali nevet a szüleim választották, az ország és a kórház felé udvariassági gesztusként, mert egyszerre egy igazi arab név, és Magyarországon is természetesnek hat.

Mi lennél ha nem filmes lennél és miért lettél mégis az?

Fogalmam sincs, mi lehetnék, ha nem az, aki most vagyok. Jelenleg egyetemi oktató és filmkészítő a foglalkozásom. Máshoz nem értek, és abban sem vagyok biztos, hogy ezekhez igen. Világ életemben filmes, film közeli kotnyeleskedő szerettem volna lenni. Abban a korszakban szocializálódtam, amikor  a film volt a legfontosabb művészet, s nem kizárólag Lenin elvtárs gondolta ezt, hanem az egész művelt világ is. A 60-as, 70-es években a mozi jelentette a mindenséget, mi mást szeretett volna az ember a későbbiekben létrehozni, mint mozgóképeket?

Tovább