Daniel Gray HIDE című magyar koprodukcióban készült kisfilmje két díjat kapott a Krakkói Filmfesztiválon, az egyikkel kvalifikálta magát az Európai Filmdíjra.
Május 30. és június 6. között rendezték meg a rangos Krakkói Filmfesztivált, melynek rövidfilmes versenyprogramjában szerepelt Daniel Gray magyar-francia-kanadai koprodukcióban készült animációja, a HIDE. A film főszereplője egy testvárpár, akik bújócskát játszanak egy lakásban. Az egyikük megtalálja a tökéletes búvóhelyet, ám kicsit később kikukucskálva azt látja, hogy a bátyja abbahagyta a játékot, és az élet megy tovább nélküle.
A HIDE elnyerte a Krakkói Filmfesztivál Nemzetközi Filmtársaságok Szövetségének (International Federation of Film Societies) zsűrijétől a Don Quixote-díjat, valamint megkapta a zsűri díját a legjobb európai filmért, ami azt jelenti, hogy Európai Filmdíj-jelöltté vált.
Daniel Gray: HIDE
A HIDE írója, rendezője és látványtervezője Daniel Gray. A 10 perces, felnőtteknek szóló animáció a magyar CUB Animation (producer: Szederkényi Bella, Gelley Bálint), a francia La Cellule Productions (producer: Marion Barré, Soyo Giaoui), valamint a National Film Board of Canada (producer: Maral Mohammadian) koprodukciójában készült.
A HIDE filmtervét 2019-ben pitcheltek az Annecy-i Nemzetközi Animációs Fesztiválon, ahol elnyerte a Ciclic Prize-t és a NEF Animation Prize-t. Legutóbb a 9. Friss Húson nyert elismerő oklevelet a nemzetközi versenyprogramban. Az új díjak apropóján villáminterjúztunk a rendezővel, Daniel Gray-jel.
Hogy megy a HIDE fesztiválkörútja?
Eddig egész jól. Remek premierünk volt az Ottawai Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon (online), és gyűjtögetjük a díjakat is. De őszintén szólva örülök, hogy az online fesztiválokból lassan áttértünk a valós fesztiválokra.
A legutóbbi filmed a Tom Brown-nal társrendezésével készült teeth 2015-ben debütált. Min dolgoztál azóta?
A teeth és a HIDE között többnyire szabadúsztam, volt néhány megbízásos munkám. A HIDE 2015-ben kapott támogatást a National Film Board of Canada és a CUB Animation stúdióktól, úgyhogy ez volt fókuszban az öt év alatt.
A HIDE az első filmed, aminél nem volt társrendező. Milyen volt egyedüli rendezőként dolgozni?
Bírtam. Sokkal gyorsabban ment! Érdekes volt megpróbálni visszaemlékezni hogyan dolgozom egyedül. Nagyon sokáig kooperáltunk Tommy Brown-nal.
A HIDE a covid előtt készült, de a főszereplő bezártsága és a fontos eseményekből való kimaradása nagyon aktuálissá tette. Kaptál olyan visszajelzést, hogy a HIDE remek covid-film?
Igen, sokan így érezték. Amikor a filmet írtam és amikor már gyártottuk is, arra gondoltam, hogy nagyon kicsi lesz az a közönség, aki igazán érteni fogja. Aztán a járvány tragikus fordulatot hozott, amitől nagyon sokan könnyen megértik a filmet.
A járvány miatt nagyon sok fesztivált online tartottak meg. Milyen volt először nagyvásznon látni a HIDE-ot?
A 9. Friss Hús volt az első alkalom, hogy nagyvásznon láthattam a filmet. Őszintén szólva teljesen magával ragadott. Sokkal jobban működött, mint képzeltem, amikor az apró Cintiq-emen dolgoztam rajta. A közönségre nem igazán emlékszem, elvesztem a képekben, a hibákat kerestem. A saját kis világomban voltam a moziban.
Baloldalt Daniel Gray a 9. Friss Húson, mellette Gelley Bálint, a HIDE egyik producere (Fotó: Chripkó Lili)
Mit éreztél, amikor megtudtad, hogy Krakkóban megnyertétek az EFA-kvalifikáló díjat?
Odamentem a feleségemhez, Bellához, a remegő kezemmel mutattam neki az emailt és elvékonyodó hangon azt mondtam: két díjat nyertünk Krakkóban. Aztán megcsókolt :)
Min dolgozol jelenleg?
Jelenleg a CUB Animation-nel dolgozom a Milu kutyája című mesekönyv adaptációján (ami szerepelt az idei CEE Animációs Fórumon is – a szerk.), de van önálló kisfilmtervem, amihez vissza-visszatérek, és persze több szabadúszó projektem.