Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Ezek a magyar animációs mozifilmek készülnek – 1. rész

2020. december 15. - Herczeg Zsófi

A 2010-es években megjelent a magyar animáció második újhulláma, fiatal alkotók rövidfilmjei halmoznak sikert sikerre, és újra a magyar animáció felé fordult a nemzetközi figyelem. De hol vannak az egész estés animációk? Utánajártunk milyen magyar animációs mozifilmek készülnek vagy vannak fejlesztési fázisban. Egy biztos, a 2020-as évtized a magyar animációs nagyjátékfilmek évtizede lesz. A kétrészes cikkünkben 14 projektről írunk. 

Öt éve, a Nemzeti Filmintézet Inkubátor Programjának indulásakor tettük fel a kérdést, hogy vajon hol vannak az egész estés magyar animációs filmek. Azóta elkészült az izraeli-magyar koprodukcióban gyártott Salamon király kalandjai (2017), és a Ruben Brandt, a gyűjtő (2018), mely az első, teljes egészében Filmintézet által támogatott animáció. Ezeken kívül az elmúlt években csak sorozatok epizódjaiból összeállított nagyjátékfilmeket láthattunk moziban, tévében, illetve most már a Netflixen is (Egy év Hoppifalván, Lengemesék 1-2., Boxi, Egy kupac kufli, Mi újság, kuflik?).

A Filmintézet Inkubátor Programjából idén került ki az animáció, méghozzá financiális okokból, ugyanis a kis költségvetésű filmek megvalósítására biztosított keret az animációs filmek esetében már kevésnek bizonyult. Úgyhogy ideje volt újra megnézni, milyen magyar animációs nagyjátékfilmek készülnek jelenleg. Meglepőnek tűnhet, de 13 animációs mozifilm is tervben van. Ezek különböző fejlesztési és gyártási fázisban vannak, van, ami nemsokára kész lesz, és van, amit még csak most kezdtek pitchelni az alkotók. Meg persze vannak az NFI által elkaszált filmtervek, melyek közül csak kettőt említünk ebben a cikkben, ezeknek a támogatását nemrég utasította el a Filmszakmai Döntőbizottság, de az alkotók nem teszik fiókba az ötletet.

Alább 6 magyar animációs nagyjátékfilmről írunk, a további 8 projektet ebben a cikkben mutatjuk be. 

Műanyag égbolt (r: Bánóczki Tibor, Szabó Sarolta)


Bánóczki Tibor és Szabó Sarolta Műanyag égbolt című disztópikus sci-fije egy állatok és növények nélküli jövőben játszódik, ahol az emberiség túlélésének kegyetlen ára van, és egy férfi minden szabályt áthág, hogy megmentse a felesége életét.

Az előkészítés után a Műanyag égbolt gyártási munkálatai 2020 áprilisában kezdődtek. A film 2D részei itthon, a 3D hátterek és a 3D animáció pedig a szlovák partnerrel közösen készülnek. Az animált jelenetek kifestését és előkompozitálását is elkezdték az alkotók, emellett a film zenéjén és hangdizájnján is dolgoznak. A film főszerepében Keresztes Tamást és Szamosi Zsófiát láthatjuk, akik rotoszkóp technikával átrajzolva jelennek meg.

Műanyag égbolt a Nemzeti Filmintézet Inkubátor Programján nyert először támogatást 2016-ban, a 82 millió forint mellé pedig nemrég 216 millió forint további gyártási támogatást kapott. A projekt gyártója a Salto Film, koprodukciós partnere a szlovák Artichoke, társproducere pedig a Proton Cinema. A Műanyag égbolt a Szlovák Audiovizuális Alap gyártási támogatását is elnyerte, ehhez még hozzájött az Eurimages közel 142 millió forintos támogatása. A film a tervek szerint 2021-ben készül el és 2022-ben mutatják be.

muanyag_egbolt_3.jpg

Bánóczki Tibor, Szabó Sarolta: Műanyag égbolt (Forrás: Salto Film)

Hol rontottam el? (r: Szirmai Márton)


"Megtehetjük-e hogy csak a munkánknak éljünk, mely a hobbink és a szenvedélyünk, s ne foglalkozzunk a Közép-Európa társadalmi és politikai viharaival a XX. század közepén, Budapesten?" Erről is szól Szirmai Márton Hol rontottam el? című egész estés animációja, mely egy  fekete humorú életrajzi dráma Európa első számítógépének a megalkotójáról.

A Hol rontottam el? a harmadik Inkubátor Programon kapott 82 millió forintos támogatást 2018-ban. Az alkotók másfél éve készítik a 90 perces animatikot, melynek "gyártása az inkubátoros low budget lehetőségekhez képest hatalmas kihívásnak tűnik. Reméljük, hogy  más is meglátja a színvonalat és a potenciált a filmünkben, hogy ezt az elképzelt látványvilágot ilyen hosszban és minőségben le is tudjuk gyártani. Ezen dolgozunk most. Szeretjük a lehetetlen feladatokat." – mondta nekünk Szirmai Márton, a film rendezője.

Szirmai Márton animációjának gyártója a Hol rontottam el Kft., producere Pálos György. A filmet a tervek szerint 2023-ban mutatják be.

hol_rontottam_el_vizual.jpg

Szirmai Márton: Hol rontottam el? (Forrás: Hol rontottam el Kft)

Kék Pelikan (r: Csáki László)


Csáki László Kék Pelikan című dokuanimációja a ’90-es évek nemzetközi vonatjegy-hamisítási lázát mutatja be három barát történetén keresztül, akik meghackelik a rendszert. Az eredetileg rövidfilmnek tervezett projekthez annyi anyag gyűlt össze az évek során, hogy egész estés filmben kezdtek gondolkodni, így a Kék Pelikan lesz az első egész estés magyar animációs dokumentumfilm.

Az alkotók jelenleg a 80 perces animatik befejezésénél tartanak, két szekvencia és a lezárás van hátra. "Decemberben elindul az első szekvencia gyártása, Kádár János 1985-ös beszéde, amely a magyarok utazási szokásairól szól a pártvezér értelmezésében. Ez a szekvencia eredeti hanganyagra épül." – mondta nekünk Csáki László. A film karaktereit Horesnyi Máté, a METU mesterszakos diákja tervezte, zeneszerzője Tövisházi Ambrus (az ő nevéhez fűződik a Liza, a rókatündér zenéje is), a vágója pedig Szabó Dániel.

A projekt 82 millió forintos gyártási támogatást kapott a Nemzeti Filmintézet negyedik Inkubátor Programján 2019-ben, gyártója az Umbrella, producere Felszeghy Ádám és Kázmér Miklós. A Cinemon Entertainment (Lengemesék, Candide) jelentkezett koproducernek, az első tesztjelenet animációit is ők gyártották. A Cinemontól Temple Réka lesz a társproducer. A tervek szerint 2022 májusára fejezik be a Kék Pelikan gyártását, és ősszel mutatják be a hazai mozik a Budapest Film forgalmazásában.

kek_pelikan_akos.jpg

Csáki László: Kék Pelikan (Forrás: Umbrella)

Minden a rokonom (r: Gauder Áron)


Gauder Áron Minden a rokonom című filmje egy teremtéstörténet, mese és tisztelgés az indián törzsek bölcsessége előtt. A családi mozifilm alkotói arra vállalkoznak, hogy szórakoztató történetben meséljenek a természet szeretetéről, hogy az összes élőlény a rokonunk, és együtt, harmóniában kell élnünk ezen a bolygón. A film az idők kezdetekor játszódik, mikor a Nagy Öreg elkezdi létrehozni a világot egy marék sárból. Minden, amit teremt, új és névtelen, és hatással van a világ többi részére. Még az érzések és a vágyak is ismeretlenek, ám amikor megjelennek, a világ egyre bonyolultabbá válik.

A film jelenleg gyártás alatt van, számos háttér és jelenet készült már el hozzá. Temple Réka producer elmondta, hogy közel 60-an dolgoznak a filmen, ez a szám pedig jövőre a duplájára fog nőni. A projekt animációs rendezője Baumgartner Zsolt, aki Gauder Áronnal közösen vezeti az alkotói csapatot.

Minden a rokonom 2016-ban kapott 2 millió forintos támogatást forgatókönyv-fejlesztésre a Nemzeti Filmintézettől, 2020-ban pedig további 450 millió forintos támogatást gyártásra. A film forgatókönyvét Bereményi Géza és Gauder Áron írta, gyártója a Cinemon Entertainment és a francia Bateliéres Production. A Minden a rokonom a tervek szerint 2022 karácsonyára kerül a mozikba.

minden_a_rokonom_2.jpg

Gauder Áron: Minden a rokonom (Forrás: Cinemon)

John Vardar vs. the Galaxy (r: Goce Cvetanovski)


Magyar koprodukcióban készül Macedónia első egész estés animációja, a John Vardar vs.the Galaxy című családi film, melynek főhőse egy szerencsétlen plázás mikulás, akit rabul ejt egy nárcisztikus robot és az univerzum leghatalmasabb fegyverét a fiú fejében rejti el. Ettől kezdve bármi, amit a fiú kimond, valósággá válik, és ezzel kezdetét veszi egy óriási galaktikus kaland, ami romantikában, humorban és izgalmakban egyaránt bővelkedik.

A "legképtelenebb űroperaként" promózott film macedón gyártója a Lynx stúdió, rendezője Goce Cvetanovski. Az animáció előkészületei 2009-ben kezdődtek Mihajlo Dimitrievski illusztrátor rajzai alapján, aki art directorként vesz részt a film gyártásában.

A film hosszából 20 perc készül Magyarországon, az Umatik animációs stúdióban, majd a film teljes kompozit utómunkája a Nemzeti Filmintézet Filmlaborjában lesz. Konrád Éva koproducer elmondta, hogy a júniusban kezdődő gyártási időszak fél évre több mint 30 magyar szakembernek biztosít munkát. Az animatik angol és macedón nyelven már kész van, a modellépítést pedig augusztusban kezdte a stúdió. Az Umatik csapata jelenleg animál, akárcsak a többségi koproducer macedón csapat. A bolgár partnercég januárban fog bekapcsolódni az animációba, utánuk pedig a horvátok is csatlakoznak a projekthez. "Mi egyelőre a macedón rendezővel és a producerrel vagyunk kapcsolatban, nagyon jó munkakapcsolat alakult ki, gördülékenyen megy a kooperáció. További feladatok is kerülnek majd hozzánk, folyamatos egyeztetésben vagyunk a macedón partnerrel. A covid nem akadályoz minket a munkában, nagyon szerencsések vagyunk, hogy az animációs filmkészítés töretlenül folyhat ebben a helyzetben is." – mondta nekünk Konrád Éva producer.

A John Vardar vs. the Galaxy magyar oldalról a Nemzeti Filmintézettől kapott több mint 77 millió forintos gyártási támogatást. A film tervek szerint 2022-ben kerülhet majd a mozikba, de addig is nézzétek meg a korábban megjelent egyperces előzetest.

Paripa (r: Lengyel Balázs)


A Paripa című projekt a Nemzeti Filmintézet Történelmi Játékfilmterv Programján kapott 8,6 millió forintos támogatást forgatókönyv-fejlesztésre, melynek alkotói Fülöp Péter (p: Pesti balhé, Déva), Lengyel Balázs (r: Lajkó – Cigány az űrben) és Lovas Balázs (f: Tesó). A családi film főhőse egy csikó, aki az 1848-49-es szabadságharc leverése után osztrák fogságba kerül.

Fülöp Péter producer és társíró elmondta, hogy már megírtak három draftot, és most kezdtek el külföldi partnereket keresni. "Természetesen koprodukcióra is nyitottak vagyunk, de sokkal fontosabb számunkra, hogy a nemzetközi disztribúciós lehetőségeket tudjuk felmérni. Mivel az animáció nagyon drága műfaj, a hazai támogatók szeretnék minél pontosabban látni, hogy milyen nemzetközi érdeklődésre tarthat számot a produkció." Az animáció stílusát tekintve klasszikusabb stílusban gondolkodnak: "A film egyediségében fontos szerepet kap az európai és magyar formavilág, az egységes európai és elsősorban a magyar kultúrkörnyezet motívumainak és szimbólumrendszerének használatával, melyek a környezeten és a karaktereken tükröződnek vissza." – írják az alkotók.

A Paripa kreatív rendezője Benyó Zoltán, animációs rendezője Bárdos Csaba (Cipelő cicák sorozat), produkciós vezetője pedig Seiner Károly (Ionart).

paripa_figuraterv.png

Paripa figuraterv (Forrás: FP Films Kft.)

A további 8 készülő magyar animációs nagyjátékfilmről itt olvashattok!

süti beállítások módosítása