Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Felújították Macskássy Gyula Izzó szerelem című reklámfilmjét

2020. november 27. - dotandline

Különleges technikával digitalizálta és restaurálta a Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum Macskássy Gyula Izzó szerelem című, 1939-ben készült Tungsram reklámfilmjét.

A Nemzeti Filmintézet hosszútávú filmfelújítási és digitalizálási programja keretében 2021-ben sorra megújulnak Macskássy Gyula mintegy ötórányi, népszerű rajz- és bábanimációi, hogy az életmű 2022-ben, az alkotó 110. születésnapjára 4K felbontásban elérhető legyen.

macskassy_gyula_x_izzo_szerelem.png

Az Izzó szerelem a projekt indító filmjeként speciális módszerrel lett digitalizálva a Filmarchívum új filmszkennerén. A különleges, ún. Gasparcolor technikával készült, újonnan restaurált reklámfilmet az AMIA (Association of Moving Image Archivists), a mozgóképes örökség megőrzésének és hozzáférhetővé tételének elősegítésére létrejött nemzetközi szakmai szervezet meghívta online vetítési programjába. A film nemzetközi premierjét az AMIA Archival Screening Night című program keretében tartották november 19-én. A válogatásban a világ filmarchívumai mutatták be legújabb szerzeményeiket, és meséltek azokról az izgalmas kihívásokról, amelyekkel az archiválás, a digitalizálás és a restaurálás jár. A Filmarchívum fennállása óta először vett részt az AMIA eseményén, a közönség óriási lelkesedéssel fogadta a magyar reklámfilmet és a digitalizáció bemutatását.

A Coloriton stúdió egyik jellegzetes darabja az Izzó szerelem című báb reklámfilm, melyet a villanykörtéket gyártó Tungsram cég megrendelésére készített 1939-ben. Az NFI Filmarchívum gyűjteményében és a Tungsram archívumában is számos más értékes, a Tungsram megrendelésére készült filmritkaság található, melyeknek feldolgozása, restaurálása és bemutatása érdekében a két intézmény megállapodást fog kötni.

A cannes-i díjnyertes Macskássy Gyula pályája nem a háború után, A kiskakas gyémánt félkrajcárja (1951) című híres mesefilmjével kezdődött. A magyar animáció atyjának nevezett Macskássy már a harmincas években világszínvonalú rajz- és báb reklámfilmeket készített. Macskássy Gyula Coloriton stúdiója (amelyet 1932-ben alapított a később John Halasként világhírűvé vált Halász Jánossal és Kassowitz Félixszel, Bortnyik Sándor tanítványaiként) eleven szálakat ápolt az európai avantgárddal. Hamar eljutott hozzájuk a Gasparcolor színesfilm-technológia, amellyel olyan világhírű alkotók dolgoztak, mint Oskar Fischinger Németországban és az USA-ban, Len Lye Angliában, Alexandre Alexeieff és Berthold Bartosch Franciaországban, a magyar származású George Pal Hollandiában és az USA-ban.

A filmnek nemcsak a restaurálása, de a keletkezése is különleges volt. A háromrétegű nyersanyag technológiáját, az ún. Gasparcolort egy magyar vegyészmérnök, Gáspár Béla találta fel 1931-ben, Berlinben. Később ez lett az alapja a világhírű Technicolor technológiának. A Nemzeti Filmintézet által a múlt héten elindított FILMIO kínálatában régi reklámfilmek mellett Macskássy Gyula rövidfilmjei, a Ceruza és a radír, a Párbaj és a Rács is megnézhetők a magyar animációk gyöngyszemei között.

Forrás: NFI

A bejegyzés trackback címe:

https://dotandline.blog.hu/api/trackback/id/tr5616303458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása