Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

KAFF szignálfilmek // MOME

2015. június 06. - dotandline

Idén ötödik alkalommal készítettek szignálfilmeket a MOME animáció szakos diákjai a Kecskeméti Animációs Filmfesztiválra. 2007 óta most először az elsőéves hallgatók második féléves feladatként kapták meg ezt a lehetőséget: 20-25 másodperces filmterveket kellett készíteniük (storyboard-ot, látvány- és karakterterveket). Munkájukat tanáruk, Brovinszki László irányította, valamint konzultáltak a tanszék vendégoktatójával, Daniel Gray animációs filmrendezővel. A kész terveket Mikulás Ferenc, a fesztivál igazgatója is örömmel nyugtázta, majd a félév végére elkészült filmekből a tanszék kiválasztotta azokat a munkákat, amelyeket vetítenek majd a fesztivál blokkjai előtt.

Érdekessége volt még az alkotói folyamatnak, hogy most első ízben a Zeneakadémia alkalmazott zenei tanszékének diákjai lettek felkérve a szpotok zenéinek elkészítésére a MOME és a Zeneakadémia együttműködésének keretében.

Idén nyolc alkotás kerül a közönség elé az eseményhez kapcsolódó témákban: volt, aki a magyar animáció 100. jubileumát vagy a KAFF 30. születésnapját vitte filmre, volt, akit a 2015-ös díszvendég, Latin-Amerika ihletett meg, legtöbben pedig a kecske-motívumot emelték be szignáljaikba.

Tőkés Anna: 

"Az ajánlott témakörök alapján engem a díszvendég, Latin-Amerika fogott meg legjobban. Nagyon szeretem a kultúrájukat, főleg az inka, maja templomokat, szobrokat. Ezekről nézegettem képeket, amikor feltűnt, szinte mindegyiken ott leskelődik egy láma a háttérben. Innentől számomra minden adta magát: lámáknak kell benne szerepelni, akik az indiánok pánsípjaiban élnek és természetükhöz híven köpködnek. Ahhoz, hogy mindez vicces legyen, színessé tettem az állatokat, a nyálukat és a környezetüket is. Ezt az ötletet 2D animációban képzeltem el és a TVpaint nevű program használatával valósítottuk meg, a különböző jeleneteket Adobe Premierben raktam össze. A színezésben nagy segítségemre volt Demeter Dominika és Hlavay Bence. A zenét Sulyok Benedek írta hozzá."

http://tokesnusi.blogspot.hu / https://www.behance.net/tokesnusi

Tudisco Juli:

"Az volt az alapötletem, hogy az Északi-sark jellegzetes állatai lecsücsülnek, mint a moziban és nézik a tájat, a saját kis világuk time-lapse (felgyorsított) "rajzfilmjét". Az állatok KAFF-ját szerettem volna megjeleníteni. Különböző, interneten talált textúrákból és bescannelt papírdarabokból raktam össze, a sarki fény-kecskék pedig egy kenőkés brush-sal készültek. A megadott időkorlát (20 másodperc) miatt kicsit vissza kellett vennem az eredeti elképzelésemből, de remélem, így is sikerült valami kedveset és hangulatosat alkotnom. A zenét köszönöm szépen Kalotás Csabinak!"

http://julitudisco.tumblr.com

Simon Jozsó:

"Vegyes technikával készült a film, a lények gyurmából, a felhőalagút létező felhőkből effektezve, és a kristályokat Hlavay Bence osztálytársam segített 3D-s technikával hozzáadni. Lényegében azt szerettem volna, hogy készíthessek ilyen fura lényeket gyurmából és pszihedelikus környezetbe helyezzem el őket, ahol pulzálnak meg összevissza lebegnek. Mivel a gyurma a manuális technikát képviseli, ezért volt szükségem a számítógépes technikával készült kristályokra, mert azt vettem észre, hogy ez a két ellentétes dolog valamiért kiemeli egymást. A felhőgomolyag pedig az átjáró, ami egy fedél alá hozza, összetartja ezeket az anyagokat, formákat. Ezek után zenéért Bartha Márkhoz fordultam és arra animáltam."

http://simonjozsef.tumblr.com

Pittmann Glória:

"Az ID film készítésekor abból indultam ki, hogy idén nyáron lesz 30 éves a KAFF. Ezt a születésnapi mulatságot és a fesztivál vidám hangulatát szerettem volna megmutatni. A hátterek és az animációk is digitálisan készültek egy TVPaint nevű rajzanimációs programban és egy utómunka szoftverben lettek összerakva. A zenét Sulyok Benedek készítette."

http://gloriapittmann.tumblr.com

Erhardt Domonkos & Sophie Pint:

"Alapkérés volt, hogy a filmben szereplő dolgoknak legyen kapcsolata a fesztivállal, így Kecskemétet, egy kecskét és az egyik helyszínül szolgáló mozit választottuk. Egy friss, lendületes kisfilmet szerettünk volna készíteni, ezért a gördeszkás kultúrát vettük alapul, melyhez sok inspirációt nyújtottak a kecskeméti fiatalok. Kecskemét főterén forgatott élő háttérre mozgattuk meg a karaktert. Digitális rajzanimációt választottunk technikaként, a zenéjét pedig Nóvé Soma szerezte."

http://erhardtdomonkos.tumblr.com

https://www.behance.net/pintzsofi

 Tobai Botond:

"Az alkotás számomra mindig önkeresés, filozófiai kutatás. Mivel az ID elkészítésével kapcsolatban nem voltak megkötések, így egy korábbi kutatásom folytatásaként jött létre. Az alkotó és az alkotás közötti kapcsolatot vizsgálom a forma- és tartalom gondolatmenet keretein beleül. Korábbi gondolataimat ültettem egy olyan cselekménybe, amelyen keresztül laikusoknak is bemutathatom az animációs filmgyártás egy részét, ugyanakkor a szakmabelieknek egy analógián keresztül beszélhetek az általam fontosnak tartott gondolatokról, élve az animációs formanyelv egyik lehetőségével a valóságot absztraháló látványvilággal. A karakter „szövetének” és alkotásának vizuális egysége által utalok a karakter és az alkotása egységességére, azonosságára. A karakter konkrétan és átvitt értelemben is önmagát (saját lelkét) veti papírra, amely magába foglalja az animáció filozófiai gondolatmenetét, az élettelen dolgok fellelkesítését, életre keltését. Ezzel vallási párhuzamot húzok, miszerint a teremtmény a teremtő képmása.

Az ID-ban egy, a külvilágot teljesen kizáró figurát látunk, aki lázasan firkálja az előtte lévő papírokat. Az így létrehozott absztrakt firkák önmagukban zavarosak és értelmetlenek. Ezeknek a firkáknak az értelmét a képek egymáshoz való viszonya, egymásutánisága adja meg, ezzel utalva arra, hogy az elkülönített részletek önálló vizsgálatából nem áll össze az egyetemes kép. Ugyanakkor utalok az alkotó elszántságára is, hiszen annak ellenére, hogy értelmetlennek tűnik, amit csinál, mégis kiáll elképzelése mellett és kellő elszántsággal eléri célját.

Elkészítése során ötvöztem a natúrfilm adta színészvezetés lehetőségét a rotoszkóp és a hagyományos animációs technikákkal. A storyboard-ban az előre eltervezett plánok alapján felvett videó anyagból kialakítottam a megfelelő ritmust, majd a fontosabb képkockákat rotoszkópoltam. Az átrajzolt kulcskockák közötti fázisokat hagyományos módon animáltam. 
Technikai oldalról nézve egy kísérlet volt számomra, melynek során a rotoszkóp formanyelvét az absztraháltság és a realitás kapcsolatán kerestem."

http://tobaibotond.tumblr.com

Negyedy Virág:

"Engem kicsi gyerekkorom óta foglalkoztatnak a világűrös témák. A napon, amikor a MOME-n kiadták nekünk ezt a feladatot, szembejött velem a kisközértben a Space Raiders nevezetű űrlényes chips, és a témám már adott is volt. Technikáját tekintve ez egy 2D-s rajz- és számítógépes animáció, elkészítésében segítséget kaptam Gelley Bálint Farkastól és Debreczeni Zoltántól. A zenét és a sound design-t Berkó Gábor készítette."

https://www.behance.net/viragnegyedy / http://viragnegyedy.tumblr.com

Agócs Barbara:

"A készítés során eleinte a Magyar népmesék c. rajzfilmsorozat főcímében szereplő madarak és növénymotívumok ihlettek meg, később azonban a képi világban nagyban eltértem az eredeti inspirációtól, mert hozzám a színesebb és részletgazdagabb látványok közelebb állnak. A szpot teljes egészében digitális technikával készült, beleértve a háttereket és a rajzi animációt egyaránt."

http://howinne.tumblr.com

süti beállítások módosítása