Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Django Animated – Ilyen az animált Django

2017. május 23. - Herczeg Zsófi

Több mint 4 évvel a Django elszabadul után végre valaki kitalálta, hogy mi lenne, ha animációra adaptálnák Quentin Tarantino művét. Annak ellenére, hogy az alig egyperces szpot inkább mozgó illusztrációk sorára emlékeztet, elég ütős lett, jól eltalálták a témához illő grafikai stílust az alkotók.

A rövid szpotot Kalászi Benjámin, Filkor Gábor és Horváth Tímea készítette az Airplan Stúdióban, a Paramount Channel megbízásából. Az alkotók a Behance csatornájukra is felrakták a promót, megspékelve pár képkockával és animatikkal, érdemes kattintani.

Tovább

Galaktikus ebkalanddal frissül a magyar sci-fi animáció

Klingl Béla új magyar animációs sci-fije, A kozmosz nagykövetei két kutya harmadik típusú találkozását mutatja be jóval az emberiség nagy ugrása előtt. A rövidfilm május 21-én, vasárnap 11.30-tól látható az M2 műsorán.

"[...] a magyar science fiction film majdnem olyan fehér hollónak számít, mint a 'magyar fantasy' vagy a 'magyar horror', de hozzájuk képest valamivel jobb a helyzete." – írta Varga Zoltán A végtelenbe... és haza! – A science fiction műfajának megjelenése a magyar animációs filmben című tanulmányában, melyben szerzői és populáris filmpéldákon keresztül azt mutatja be, hogy a science fiction műfaja milyen módon jelent meg a hazai animációkban. A cikket a szerző azzal az összegzéssel zárja, hogy "[...] animációsfilm-termésünkben valamennyi produkciótípusban képviselteti magát a műfaj: egészen eltérő hangvételű rövidfilmektől kezdve a sorozatokon át az egészestés filmekig inspiratívnak bizonyult a sci-fi az animáció számára, Foky Ottó és Reisenbüchler Sándor szerzői munkáitól kezdve az űrben bolyongó (gyerek)hősök kalandjaiig. S mint a kortárs tendenciák sejtetik – a magyar animációs sci-fi a jövőben is termékenynek ígérkezik." A tanulmányból kiderül, hogy voltak már nekünk olyan animációs sci-fijeink többek közt, mint a Mikrobi és a Mézga Aladár különös kalandjai szériák, egészestés filmként az Egon és Dönci vagy Az idő urai, valamint olyan egyedi animációk, mint a Babfilm, a Békéltető expedíció a Mars bolygóra, a Cosmic Jacuzzi vagy a LOVE.

splash.jpg

Klingl Béla: A kozmosz nagykövetei

A tanulmány példáit gyarapítja, és zárógondolatát erősíti Klingl Béla új animációja, A kozmosz nagykövetei, mely a nagy volument és komolyságot sejtető cím mögött egy 3D-s gegfilmet rejt, főszerepben két neveletlen ebbel. A kilenc perces, dialóg nélküli film a Föld első találkozását mutatja be egy idegen civilizációval 54 évvel ezelőtt. Sztrelka és Belka két kóbor kutya, akiket csellel elfog egy sintér és az asztronauta képzőbe viszi őket, ahol felkészítik őket egy Földön kívüli utazásra. Az űrhajójukat a Jupiter mellett földönkívüliek ejtik fogságba, az ünnepélyes fogadáson pedig a két kutya minden intergalaktikus etikettet áthágva mutatkozik be. 

Tovább

Ausztrália körül forog a világ az idei KAFF-on

A 13. Kecskeméti Animációs Filmfesztivál díszvendége Ausztrália lesz. A június 21. és 25. között megrendezett mustra a színpompás ausztrál animáció legjavát mutatja be, Oscar-díjas alkotásoktól a kilencvenes évek legjobb női animációin át a legfrissebb fesztiválnyertesekig. A magyar versenyszekció zsűrijének ausztrál tagja Dennis Tupicoff animációs rendező.

A Kecskeméti Animációs Filmfesztivál idei díszvendége a hetedik kontinens. Ausztrália animációs filmművészete a magyarhoz hasonlóan több, mint száz éves múltra tekint vissza. Az ausztrál animáció kezdetének a neves karikaturista, Harry Julius Cartoons of the Moment című, 1915-ös anti-német propaganda rövidfilmjeit tekintik, melyeket a mozikban az egészestés filmek előtt vetítettek. Az ausztrál animáció pionírja mégis Eric Porter, aki Disney munkásságának rajongójaként Sydneyben alapította meg csaknem 50 évig működő stúdióját. Itt készült a Marco Polo Vs the Red Dragon című mese 1972-ben. Az első 3D animációt Slip Slop Slap címmel Alexander Stitt készítette 1983-ban, aki az 1981-es Grendel Grendel Grendel című egészestés film alkotója is. A másfél órás mese az ősi Beowulf-történetet meséli el, ám a Monty Python-filmeket idézve. A magányos és filozófikus alkatú szörny az emberiség butaságán lamentál, időnként felfalva egy-egy képviselőjét. A Grendel Grendel Grendelt az idei KAFF közönsége is láthatja a fesztiválon.

Ausztrál animációs rendező a zsűriben

A 13. Kecskeméti Animációs Filmfesztivál zsűrijének ausztrál tagja Dennis Tupicoff animációsfilm-rendező, akivel már 2009-ben is találkozhatott a kecskeméti közönség. A korábban levéltárosként és tanárként is dolgozó Tupicoff 1976-ban kezdett filmkészítéssel foglalkozni. Egyaránt készít fikciós és dokumentumfilmeket, élőszereplős és animált műveket; munkáiban gyakran vegyíti a vígjátéki és a drámai hatásokat. A 13. KAFF-on bemutatják legfrissebb, az idei Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztivál rövidfilmes versenyprogramjába is meghívott dokumentumfilmjét, a Fénykép, rólam című fekete-fehér filmet.

Az alkotó jellegzetesen sötét tónusú munkáihoz sorolhatóak a Haláltánc (Dance of Death, 1983) és A sötétségbe (Into the Dark, 2001) című rövidfilmek. Előbbi maró humorú, szatirikus darab a televíziós erőszakról egy népszerű televíziós show műfajába ágyazva, melynek műsorvezetője Don Death, a csontváz. Édesapja elvesztését dolgozta fel A sötétségbe című filmben, melyben egy ember a halálakor visszaidézi gyerekkora estéit, az emlékekben egyesítve az életet és elmúlást, férfit és fiút, apát és fiát.

a_photo_of_me_dennis_tupicoff.jpg

Dennis Tupicoff: A Photo of Me

A gyerekkor és a halál témái a Fénykép, rólam (A Photo of Me, 2017) című, legutóbbi filmjében is visszaköszönnek, mely fotók, egy ötvenes évekbeli film noir és az animáció vegyes használatával készült kollázs. Az anyja hangja (His Mother’s Voice, 1997) című drámai hatású rövidfilmjében a dokumentumfelvételt és az animációt vegyíti. Miközben egy anya arról mesél, hogyan tudta meg, hogy tinédzser fia meghalt, a film ütközteti a nő felkavaró emlékeit a tragikus éjszakáról és a külső szemlélő érzelemmentes nézőpontját.

A darra kutyák (The Darra Dogs, 1993) a rendező kutyákkal kapcsolatos emlékeiről szól, mellyel akkor négyéves kislányának próbálta elmesélni saját gyerekkori élményeit. A tíz évvel ezelőtt készült Láncfűrész (Chainsaw, 2007) című animációja erőteljes hangulatú kisfilm a szerelemről és az árulásról, mely szerint a románc olyan, mint a láncfűrész: veszélyes bestia.

Tovább

Komisz kölyökkalandok a neten

Egyre több kortárs magyar animációs sorozat készül az utóbbi években, ami leginkább a Médiatanács Macskássy Gyula- és Dargay Attila-pályázatainak köszönhető. Míg a Macskássy-pályázaton az egyedi filmterveken kívül sorozatok pilotjai, illetve első és második részei, addig a Dargay-n a már korábban nyert (és elkészült) részek után lehet további epizódokra támogatást kapni, így 13 részes évadok készülhetnek egy-egy sorozatból. Ezeket a televízió tűzi műsorra, de eddig sajnos nem sokszor lehetett belefutni friss magyar animációs sorozatokba, leginkább csak őszi- és tavaszi szünetben adták őket. Ami viszont szuper, hogy az alkotók is rájöttek, hogy egyrészt sokkal több emberhez tud eljutni, ha online elérhetővé teszik a filmeket (főleg, ha angol felirat is van hozzájuk), amik bármikor visszanézhetők, a mai gyerekek pedig előbb tanulják meg kezelni a számítógépet, a tabletet és az okostelefonokat, mint olvasni, úgyhogy a célközönség szempontjából is a legopcionálisabb hely a net. Persze komoly szerződés köti az alkotókat, például a tévés bemutatás eleve szükséges ahhoz, hogy támogatást nyerjenek a projektek, és a fesztiváloztatást leszámítva először a szerződésben foglalt csatornán kell lemennie a filmnek/sorozatnak. De legutóbb például Glaser Kati fantasztikus Városi legendák című sorozata lett kész, és került fel szinte egyből a netre a tévés sugárzás után. 

Nemrég pedig Gyulai Líviusz Egy komisz kölyök naplója című szériája debütált a neten, a KEDD Animációs Stúdió jóvoltából. 

komisz_kolyok.jpg

Gyulai Líviusz: Egy komisz kölyök naplója

Metta Victoria Fuller amerikai írónő műve az Egy komisz kölyök naplója, melyet a zseniális Karinthy Frigyes fordított magyarra és mely már a hetvenes évektől foglalkoztatta Gyulai Líviuszt. Az eredeti mű a XIX. századi Amerika izgalmas világát eleveníti meg egy nyolcéves kisfiú életén keresztül. A sorozat főhőse Georgie, akivel a legkülönfélébb kalandok történnek, amiket a naplójába ír le, mindezek pedig a gyermeki szem interpretálásán keresztül válnak még mókásabbá. A sorozat inkább a könyvillusztrációk műfaját idézi, mind stílusban, mind az animáció minimalizálásában, és inkább konzervatív, mint újító, viszont Eszenyi Enikő a főhős kisfiú szinkronhangjaként felejthetetlen alakítást nyújt.  

Az eredeti mű, és maga a sorozat is a kisfiú hajmeresztő kalandjait örökíti meg és mutatja be, hogy a XIX. század technikai újításaival milyen izgalmas korszaka volt az emberiségnek. "A Komisz kölyökkel például a gyerekkorom olvasmányélményeit próbálom meg átadni, amikor indiános-cowboyos, négeres, Mississippin megesett kalandokkal teli vagy éppen Buffalo Bill-es vadnyugati történetek varázsoltak el minket. Néha tükröt kell tartani a mai rohanó világ elé, és megnézni, milyenek voltak azok a romantikus, boldog békeidők, amik persze közelről nézve, benne élve korántsem voltak olyan felhőtlenek." – mondta az Egy komisz kölyök naplójáról egy Médiatanácsnak adott interjúban Gyulai – "Titkos célom a sorozattal, hogy a rajzfilmen keresztül megmutassam a gyerekeknek, érdemes olvasni. Ma konzervet kapnak a gyerekek, nem hagyják őket gondolkodni, a fantáziájukat használni."

A teljes sorozat elérhető a KEDD Animációs Stúdió youtube-csatornáján

Az Egy komisz kölyök naplója a Médiatanács Macskássy-, illetve Dargay-pályázatán nyert támogatásból jött létre, mely 2011-től 2016-ig készült. A sorozat egyes epizódjai több fesztivált is megjártak, a Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon például kétszer egymás után is díjazták: a 11. KAFF-on a legjobb tv-sorozat kategóriadíját hozta el a Fifi című epizód, a 12. KAFF-on pedig a Betty néninél kapta ugyanezt az elismerést.  

Az idei, 13. KAFF-on szintén szerepel Gyulai Líviusz, de már egy új szériával: az Egy komisz kölyök naplója folytatása és második évada, az Egy komisz kislány naplója, melynek első része, a Hurrá, nyaralok! látható a magyar tv-sorozatok versenyprogramjában. 

A 13. Kecskeméti Animációs Filmfesztivált június 21. és 25. között rendezik meg, további információk a KAFF facebook oldalán, illetve honlapján találhatók. 

A mágikus cell bemutatja: A hónap animációi | Április

Áprilisban a KISKAKAS Animációs Filmnapok volt az egyik legjobb program, ahol moziban nézhettük a legfrissebb hazai és francia animációs rövideket. De nem telhet el nap animáció nélkül, a net pedig végtelen kincsestára az animációs gyöngyszemeknek, így most az áprilisban látott több száz film és szpot közül válogattuk ki a 20 kedvencünket. Az alább összegyűjtött rövidek mindegyike nagyon szuper, de a legjobban annak örülünk, hogy Tóth Luca újabb animációval jelentkezett, amelyet ugyan megrendelésre, a TASZ kampányához készített, de szabad kezet kapott, így a saját stílusában készíthette el ezt a kis aktivista rövidfilmet, melyben a jelenlegi hazai társadalmi-politikai viszonyokra reflektál korántsem burkolt formában.  

Tovább

Mától mindenki kaphat egy nyalintást

Végre elérkezett az idő, hogy hosszú és sikeres fesztiválkörút után online is elérhetővé váljon egy magyar sikerfilm. Andrasev Nadja A nyalintás nesze című animációja a neten!

A nyalintás neszét először a 2015 novemberében tartott MOME Anim diplomapremieren lehetett látni, nemzetközi bemutatója pedig tavaly, a cannes-i Cinéfondation programban volt, ahol megosztott harmadik díjat nyert. A 9 perces animáció Nadja MOME Anim diplomamunkájaként készült 2015-ben, az alapot pedig Bodor Ádám Megbocsátás című novellája adta hozzá, melynek abszurditása ragadta meg a rendezőt. "Az a helyzet, melyben egy hívatlan látogató a saját nappalijában figyel egy nőt mindennapi tevékenységei közepette, finom szexuális töltetet kapott. A voyeurizmustól áthatott atmoszférában a karakterek magánnyal, vágyakkal, önpusztító fétisekkel való együttélését, küzdelmét figyeljük, észrevétlenül áramolva valóság és képzelet között." – mondta róla korábban Nadja.

andrasev_nadja_nyalintas.png

A nyalintás nesze az egyéves fesztiválkörút alatt bejárta az egész világot és több rangos díjat is elnyert. Ott volt tavaly az Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztivál diplomafilmes versenyprogramjában, a Denver Film Festival-on a legjobb animációs rövidfilm lett, ahol Lukács Péter Benjámin zseniális hangdizájnját is kiemelték, a koreai Biaf Ani zsűrije a diplomafilmes versenyszekció nagydíjával jutalmazta, a belgrádi Festival of European Student Animation programjában a legjobb diákfilm elismerését kapta, a Filmfest Dresden, az Animakom és a London International Animation Festival-on a zsűri külön elismerésben részesítette, legutóbb pedig az Athens International Film and Video Festival-on díjazták a szerelem és a vágyakozás bizarr, perverz és teljesen magával ragadó ábrázolásáért. De a magyar filmkritikusok is a legjobb magyar animációnak szavazták 2016-ban, valamint a Mediawave-en is megkapta a legjobb magyar animációnak járó elismerést.  

Az egyetem befejezése után Nadja részt vett az Animation Sans Frontiérs (ASF) programban, Dániában, jelenleg pedig ugyanott, az Open Workshop Residency keretében fejleszti filmtervét, a Szimbiózist, melyre a Médiatanács Macskássy Gyula-pályázatán nyert támogatást. A 10 perces animáció vegyes technikával készül (kollázs, digitális rajzanimáció és pixilláció) és arról szól, hogyan dolgozza fel egyedi módon megcsalásait egy feleség, aki előbb nyomozni kezd a szeretők után, majd miután elhatalmasodik rajta a kutató- és gyűjtőszenvedély, természettudományos jelleggel figyeli meg férje nőit.

A nyalintás nesze online egyelőre a NOWNESS oldalán látható, de később majd Nadja és a MOME vimeo csatornájára is felkerül. 

Tovább