Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

A magyar animációk hazajárnak a VAF-ra

2017. március 29. - Herczeg Zsófi

Kelet-Közép-Európa legnagyobb animációs pitchfórumát, a Visegrádi Animációs Fórumot (VAF) Trebonban, a csehországi Anifilm Nemzetközi Animációs Filmfesztivál keretében rendezik meg 2017. május 2. és 4. között. A VAF-ra január végéig lehetett nevezni 20 percnél rövidebb animációs tévésorozat és speciál, valamint egyedi rövidfilmtervekkel, a fórumra bejutott projektek listáját pedig nemrég tették nyilvánossá, ahol a korábbi évekhez hasonlóan ismét számos magyar animációt találunk. 

A rövidfilmek közé 13 fejlesztés alatt álló filmtervet válogattak, köztük Bárány Dániel A vacsora (Supper) és Andrasev Nadja Szimbiózis (Symbiosis) című egyedi filmjét.

Bárány Dániel A vacsora című filmje a CUB Animation produkciójában készül és a stúdió oldalán olvasható leírás szerint egy dinamikus, bravúros tértorzításokkal és morfokkal operáló virtuóz rajzanimáció egy megjósolhatatlan kimenetelű családi vacsoráról.

supper_vazlat3.jpg

Bárány Dániel: A vacsora (Forrás: CUB Animation)

Andrasev Nadja Szimbiózis munkacímű egyedi filmterve nemrég kapott támogatást a Médiatanács Macskássy Gyula-pályázatán. A 10 perces animáció vegyes technikával készül (kollázs, digitális rajzanimáció és pixilláció) és arról szól, hogyan dolgozza fel megcsalásait egy feleség, aki előbb nyomozni kezd a szeretők után, majd miután elhatalmasodik rajta a kutató- és gyűjtőszenvedély, természettudományos jelleggel figyeli meg férje nőit.

andrasev_nadja_szimbiozis_allatkert.jpg

Vázlat Andrasev Nadja Szimbiózis munkacímen futó tervéhez (Forrás: Andrasev Nadja)

Tovább

MOME hallgatók francia cukiságreceptje is ott lesz Annecy-ban

Nemrég írtuk, hogy már biztosan van egy magyar animáció az idei Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon, méghozzá Wunder Judit MOME Anim diplomamunkája, a Kötelék szerepel a diplomafilmes versenyszekcióban. Most már a teljes rövidfilmes versenyprogram elérhetővé vált a fesztivál oldalán, amiből kiderült, hogy van még egy hazai versenyző, méghozzá szintén egy MOME-darab: Halasi Bálint és Lazin Damján a Francia Intézet számára készített ID szpotja, a Le Chef.

Az Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztivált június 12. és 17. között rendezik meg, melyre rekord mennyiségű nevezés érkezett: 95 országból 2800 filmet küldtek be, ezek közül egy öttagú zsűri választotta ki a döntősöket. A hivatalos versenyprogram egy részét már korábban nyilvánosságra hozták: a rövidfilmes szekcióban 87 film szerepel, a diplomafilmek között pedig 49 alkotás verseng, köztük Wunder Judit Kötelék című animációjával. Most a rövidfilmes versenyprogram további szekcióit, a tévésorozat és speciál, valamint az alkalmazott munkák blokkjainak résztvevőit is közzétették: előbbibe 31, utóbbiba 40 alkotás került, köztük Halasi Bálint és Lazin Damján Le Chef című reklámfilmjével. Április folyamán még az egészestés filmeket és a versenyen kívüli alkotásokat is kihirdetik, amelyekre szintén van esélye bejutni magyar animációnak.

halasi_balint_damjan_lazin_le_chef.jpg

Az egyperces szpot a MOME és a Francia Intézet kooperációjában készült. Az egyhetes kurzuson 7-7 animációs és média design-os hallgató dolgozott párokban egy rövid reklámötleten előre megadott brief alapján, melyet a pár napos brainstorming és konzultációk után prezentálniuk kellett, a legjobb terv pedig elkészülhetett. 

A nyertes ötlet az animáció szakos Halasi Bálint és a média design-os Lazin Damján projektje volt, akik stop motion formában valósították meg az egyperces reklámfilmet, melyben egy francia séf utazik végig Franciaországon és gyűjti össze a francia kultúra legtipikusabb elemeit, hogy a végén egybegyúrja és tortát süssön belőlük. 

Mivel mindenképp animációt szerettek volna készíteni, de Damján nem animáció szakos, viszont a stop motion-höz ért és mindketten nagyon szeretik ezt a technikát, ezért esett a választásuk erre a formára. Miután kiválasztották az ötletüket, elkezdtek beszervezni további alkotókat, grafikust, építészt, látványtervezőt, 2D animátorokat, stb.

Tovább

Fantasztikus egyveleg lett a Gorillaz új klipje

Hat év kihagyás után áprilisban új albummal jelentkezik a Gorillaz, amiről nemrég négy számot tettek közzé a youtube-csatornájukon. Ennek a hírnek önmagában még semmi köze az animációhoz, viszont a brit banda megint nem aprózta el és egy 360 fokos animált videóklippel állt elő. 

Pontosabban négy animált klippel. A Humanz című album négy számát nemcsak felrakták netre, hanem egyből klipeket is készítettek hozzájuk, méghozzá a francia Passion Pictures produkciós cég égisze alatt, akik egyébként Bucsi Rékával is dolgoznak, és akiknél nem először készült Gorillaz-klip. A négy videóból valójában csak egy klip, a többi három ebből a hatperces filmből kiragadott egybeállításos életkép.

gorillaz360.jpg

A Gorillaz csapata, akárcsak a Daft Punk duója, karrierje kezdetén épp a titokzatosságra épített, de ők nem futurisztikus bukósisakokkal bújtatták el arcukat, hanem rajzfilmfigura-alteregókat találtak ki maguknak. Ami kézenfekvő megoldás is volt, miután a két alapítótag lakótárs volt és egyikük grafikai vonalon mozgott: a Blur énekese és alapítója, Damon Albarn mellett Jamie Hewlett képregényrajzoló hozta létre a kilencvenes évek végén a Gorillazt, ami egy virtuális együttesként működik a mai napig négy fiktív karakterrel: a 2D, Murdoc Niccals, Russel Hobbs és Noodle nevezetű rajzfilmfigurákkal.

2001-ben ki is adták első albumukat, a Gorillazt, melyről több szám is animált klippé vált, ezek közül valószínűleg a rengeteg popkulturális vonatkozást tartalmazó Clint Eastwood című dalt és videót ismerik a legtöbben. De ott van még például a Tomorrow Comes Today, a 19-2000, a Rock the House, a 2005-ös Demon Days albumukról a Dirty Harry, a Feel Good Inc., 2010-ből az On Melancholy Hill, és még lehetne sorolni a szuper animációs videóikat, amiket Jamie Hewlett rendezett, ráadásul ezek a brit srácok annyira jó arcok, hogy nemcsak a kész kisfilmeket, hanem az animatik verziókat is feltették a youtube-csatornájukra.

De visszafogom tinédzserkorom egyik kedvenc együttese iránti rajongásom, a lényeg, hogy most egy 360 fokos animációt készített Hewlett a Passion Pictures és a Google Spotlight Stories kollaborációjában a Saturnz Barz című dalhoz. Van benne minden: unalmas vonatút, vészjóslóan lepukkant lakás, éneklő pizzaszelet, keleti horrorfilmek ihlette szörny, golfozás a Holdon, és még a grafikai stílusok is keverednek benne, egyre jobban távolodva a 2D animációtól. A szuper dal mellé fantasztikus klipet hoztak össze, és valahol itt ér véget a videóklipek tévés korszaka (hol van már az aranykor...), amikor már az egérrel uralhatja a néző, hogy mit is akar látni a képen.

Ugyan nincs feltüntetve, de az idei Oscar-jelölt animációs rövidfilmek rendezői közül a szintén képregényes szcénából érkezett Robert Valley is dolgozott a klipen, akinek Pear Cider and Cigarettes című félórás filmje volt Oscar-esélyes és aki már korábban is készített Gorillaz-klipet Hewlett-tel. 

Tovább

Candide egy sötét sufniban is fantasztikus

Március 22-én tartottak egy kis ízelítőt a most készülő Candide széria szinkronmunkálataiból a Katona József Színház Sufni termében. A 13 részes sorozat három epizódjának egy-egy jelenetét szinkronizálta élőben Rajkai Zoltán (Candide), Jordán Adél (Kunigunda) és Máté Gábor (Pangloss), akiket Báthory Orsolya szinkronszínész és -rendező instruált. 

Voltaire Candide című 18. századi művéből Kovásznai György tervezett animációs sorozatot még a nyolcvanas években, de korai halála miatt sajnos nem valósulhatott meg a terve, viszont sok képanyag és feljegyzés megmaradt róla. Iványi-Bitter Brigitta, Kovásznai legnagyobb kutatója, 2010-ben egy tanulmányokkal és DVD-mellékletekkel teli albumot is szerkesztett a sokoldalú művész életművéből, melyben a Candide-ról is olvashatunk és láthatunk képeket. Mivel mindenképp szerették volna Kovásznai ötletét továbbvinni, az ő terveit felhasználva, illetve azokat kortárs viszonyokra átdolgozva láttak neki a Candide szériának a 2010-es évek elején. Az első két részt még Bera Nándor írta és rendezte, azóta maradt a forgatókönyvírásnál Turai Balázzsal és Kolozsi Lászlóval, a rendezést pedig Kreif Zsuzsanna vette át, így az ő stílusa lett markáns a további 11 részben.

A pilot epizód elérhető online, ebben még erőteljesen megtalálható a projektben részt vevő összes alkotó saját egyedi stílusa, a későbbi epizódokban viszont már egységesebb látványvilággal dolgoznak. De magáról a sorozatról később, amikor már elkészült mind a 13 rész, amit minden objektivitást mellőzve már tűkön ülve várok, mert (1.) a világirodalom egyik legjobb művét dolgozza fel, mert (2.) a hazai animációs ipar egyik (ha nem a) legprogresszívebb alkotójának ötletét viszik tovább (3.) azok az alkotók, akik jelenleg meghatározzák a fiatal magyar animációt. 

candide6.jpg

Egy látványvilágában, történetmesélési módszerében és cselekményében is ennyire formabontó sorozatnál a szinkronhangok is nagyon meghatározóak, Rajkai Zoltán és Jordán Adél tökéletesek Candide és Kunigunda szerepére. Panglosst eredetileg Kulka János szinkronizálta, aki zseniálisan adta vissza ezt az öntelt és manipulatív karaktert, viszont betegsége miatt sajnos színészt kellett váltani, így esett a választás Máté Gáborra, aki a hátra lévő 11 részben Pangloss hangját adja.

Animációs filmeknél először mindig a hangot veszik fel és utána kezdenek animálni, hogy minél pontosabban követhessék le a dialógusokat. Ennél a szériánál sincs ez másképp, viszont a szerdai performanszon épp fordítva történt mindez: megvolt a leforgatott képanyag, amire hol az adott jelenet dialógusát, hol egy másik szekvencia szövegét adták elő a szinkronszínészek élő zörejezés mellett. Abba is beavatták a közönséget, hogy hányféleképpen próbálják el az adott szöveget, hogy a lehető legjobban passzoljon az adott jelenethez. Mindhárom színész nagyon szórakoztató előadást tartott, különösen vicces volt, ahogy ezeknek az extrém és harsány (illetve Candide esetében sokszor tutyimutyi) karaktereknek életet és személyiséget adtak a hangjukkal. 

A közel félórás előadást élőben is közvetítette a Katona József Színház, ahol a stáb egy része is jelen volt, többek közt Zétényi Bori is, aki a rendező, Kreif Zsuzsanna jobb keze, a Candide art directora (és akinek nemrég elkészült MOME Anim versfilmjéről épp tegnap írtunk). Most vissza is nézhető online az egész performansz. 

Candide werk - filmszinkron performansz Jordán Adéllal, Maté Gáborral és Rajkai Zoltánnal. Élőben jelentkeztünk a Sufniból. https://goo.gl/DmXZCa

Közzétette: Katona József Színház – 2017. március 22.

A kiégett tanító néni esete a groteszk animációval

"Évről évre romlik a gyerekanyag" – kezdődik Békés Márta A bús tanító panaszai című verse. Ebben nem vagyok biztos, viszont abban igen, hogy a kortárs magyar animáció évről évre jobb és jobb. A legújabb remekek a MOME-ról kerültek ki, méghozzá a Kortárs gyerekversek és dalok széria második évadából, melynek nemrég tartották a privát premierjét, ahol 17 gyöngyszemet láthattunk. Korábban már írtunk Farkas Júlia és Horváth-Molnár Panna animációjáról, most Zétényi Bori rövidfilmje van soron.

A MOME 2008 óta dolgoz fel kortárs magyar verseket és dalokat, melyre először 2012-ben nyertek támogatást a Médiatanács Macskássy Gyula-pályázatán 10 animáció elkészítésére, a második szériára pedig 2015 novemberében kaptak támogatást szintén a Médiatanácstól. A Kortárs gyerekversek és dalok második sorozatában készült 17 rövidfilm többek közt Kiss Judit Ágnes, Kukorelly Endre, Lackfi János, Miklya Zsolt és Varró Dániel verseit dolgozza fel, melyeket a tanszék oktatója, Domonyi Rita dramaturg választott ki. A filmeket volt MOME Anim szakos hallgatók rendezik – Bognár Éva Katinka, Bakos Barbara, Bertóti Attila, Farkas Júlia, Gellár Csaba, Gelley Bálint, Hermán Árpád, Horváth-Molnár Panna, Molnár Tünde, Réthi Gábor, Sándor József, Tamás Iván, Végső Ágota, Vácz Péter, Zétényi Borbála –, akik közül többen már másodszorra vesznek részt a projektben, de sok jelenlegi diák is dolgozik a filmeken.

erzsineni.gif

Zétényi Bori nevét akkor ismerhette meg a szélesebb közönség, amikor Kreif Zsuzsannával közösen készített MOME Anim diplomafilmje, a nyolc nő eszeveszett párkeresési kirándulásáról szóló Limbo Limbo Travel elkezdte meghódítani a fesztiválokat és egyre több díjat zsebelt be. Sőt, 2015-ben még Oscar-közelbe is került, bejutott abba a kb. 60 rövidfilmet tartalmazó listába, amelyek esélyesek voltak az aranyszoborra, de végül sajnos nem lett shortlistes sem. 

Már a Limbo Limbo Travelből is látható volt, hogy a két lány stílusa és történetei inkább a felnőtteknek szóló animációkkal kompatibilisek, amelyekben előszeretettel használják a groteszket, az erőteljes társadalomkritikát, valamint a popkultúra elemeinek és a nemi szerepek kiforgatását és újraértelmezését, mindezt nagyon sok humorral. Ennek ékes példája lesz a most készülő Candide széria, amiben még inkább csúcsra járatják mindezt (és még sok minden mást is), ugyanis a sorozat rendezője Kreif Zsuzsanna, az art directora pedig Zétényi Bori. 

Tovább

Készül Tomm Moore ír folklór trilógiájának utolsó darabja

A március 8. és 10. között zajló Cartoon Movie-n mutatta be Tomm Moore a következő egészestés filmjét, a Wolfwalkers-t, ami többek közt a Kecskemétfilm stúdióban készült Kells titkából és A tenger dalából álló trilógia harmadik és egyben záródarabja lesz, így kiadva "az ír folklór triptichonját".

A Wolfwalkers az 1600-as évek közepén játszódik, amikor a babona és a mágia uralta az emberi társadalmat, és amikor a farkasokra mint démoni teremtményekre tekintettek, a természet pedig teljesen elvadult volt, amit meg kellett szelídítenie az embereknek. Ebben az időben érkezik Írországba egy 11 éves vadásztanonc kislány, Robyn, hogy apjával együtt elpusztítsák az utolsó farkasokat. Robyn élete azonban megváltozik, miután megment egy helyi lányt, Mebh-t, ezzel megnyílik előtte az ún. wolfwalkerek titokzatos világa és ő maga is azzá válik, amit apja olyannyira el akar pusztítani.  

wolfwalkers.jpg

Moore a korábbi munkáihoz hasonlóan most is a kelta folklórból merített, a Cartoon Brew szerint pedig a Wolfwalkersben kulcsfontosságú a vadon metaforája és az azzal szemben álló rend, valamint az ember vélt vagy valós uralma a természet felett.  

A Wolfwalkers is hagyományos kézirajz alapú animáció lesz, akárcsak Moore korábbi filmjei, ami ebben a CGI uralta iparban nagyon üdítő és a kelta folklór elemeivel sem idejét múlt. A filmet egyébként Tomm Moore és Ross Stewart rendezi, a forgatókönyvet pedig A tenger dalát is jegyző Will Collins írta, reméljük a Kells titka és A tenger dala mellett a Wolfwalkers-t is bemutatják majd náluk mozikban. További érdekességek és a készítésről szóló werkvideó a Cartoon Brew cikkében található.

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu