Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

A mágikus cell bemutatja: a hónap animációi | Január

2018. február 18. - dotandline

Már majdnem vége a februárnak, de még adósak vagyunk a januári kedvenceinkkel is. Az egyik legizgalmasabb, hogy nemrég került fel netre a két évvel ezelőtti Cannes-i Filmfesztivál legjobb rövidfilmnek járó Arany Pálma díjas alkotása, a libanoni Ely Dagher önéletrajzi ihletésű Waves '98 című animációja. De ezen kívül még sok más szuper filmet láttunk januárban reklámon, reel-en és vizsgafeladaton keresztül klipeket és szerzői darabokat is.

Tovább

Érdekesen ábrázolni az elképzelhetetlent

Interjú Bucsi Rékával

Bucsi Réka harmadik filmje debütál a Berlinalén: 2014-ben MOME diplomafilmje, a Symphony no. 42, 2016-ban a LOVE című elsőfilmje, idén pedig a Solar Walk című 20 perces rövidfilmje, melyben a sci-fi vonalon maradva, de már a különböző technikákkal kísérletezve keresi a válaszokat az ember szerepére az univerzumban. A Solar Walk eredetileg a dán Aarhus Jazz Orchestra koncertjének 50 perces háttéranimációjaként készült, ennek alapján vágott Réka egy fesztiváloztatásra szánt 20 perces rövidfilmet, melynek hangdizájnere ismét Lukács Péter Benjámin volt, a zenét pedig Mads Vadsholt szerezte hozzá.

bucsi_reka_solar_walk_02.jpg

Bucsi Réka: Solar Walk

Hogy kezdődött a Solar Walk projekt?

Az ötlet Viborgban jött, ahol a LOVE is készült. A dán Aarhus Jazz Orchestra háttéranimációt szeretett volna az egyik koncertjükhöz, a projektre pedig a The Animation Workshop adta a támogatást, ők kerestek hozzá rendezőt is. Erről két évvel ezelőtt kezdtünk beszélgetni velük, akkor még nem gondoltam, hogy tényleg meg fog valósulni, mert annyira nagy projektnek tűnt. Eleinte kicsit tartottam az egésztől, nagyon nehéz és fárasztó volt ilyen rövid idő, négy és fél hónap alatt legyártani, de tanulás szempontjából nagyon hasznos volt.

Tartalmaz történetet ez a háttéranimáció? A sci-fi tematika adott volt, vagy te találtad ki?

Az volt a koncepció, hogy olyasmi legyen, mind a Disney 1940-ben bemutatott Fantázia című filmje. Én a zene MIDI, hangszerelés nélküli verziójával dolgoztam, ezt és az éneket felhasználva rajzoltam meg a story board-ot. A hat fejezetre osztott koncert tematikája az űrutazás, ami adott volt. Az volt az instrukció, hogy az ember szerepét jelenítsük meg filozofikus módon, hogy ebben a hatalmas univerzumban hol van és hogy érzi magát. Nagyon kevés időm volt a story board-ra és a gyártás-előkészítésre. Többek közt asszociatív írási technikát használtam, az egész gyakorlatilag egy játékos történet, melyben az egyik karaktert követjük a másik után. Vannak benne teremtéstörténeti elemek, és valamiféle történet is, de nem azon van a fókusz, hanem inkább a helyzetek teszik érdekessé. Egyrészt állandóan visszatérnek a karakterek, másrészt minden fejezetben van egyfajta történetmesélés, csak inkább a videóklipekhez hasonlóan, mert zenére van komponálva a kép.

A LOVE is sci-fi, és a Symphony no. 42-ben is megjelenik ez a tematika. Mi vonz a sci-fiben?

Hogy végtelen lehetőségem van. Hogy bármit el lehet képzelni és bárhogyan meg lehet valósítani, és külön kihívás érdekesen ábrázolni azt, ami gyakorlatilag elképzelhetetlen. Valahogy megpróbálni ábrázolni az időt és a teret, olyan tereket, amiket amúgy nem tud felfogni az ember, ez pedig nagyon sok absztrakt helyzetet és megjelenítési módot enged meg. A filozofikus sci-fiket szeretem, mint a 2001: Űrodusszeia vagy a Sztalker, és ezt igyekszem követem a saját filmjeimben is. A Solar Walk-ban például megpróbáltam ellensúlyozni a komolyabb dalszövegeket egyfajta játékos, ironikus és szarkasztikus humorral.

Tovább

Végre női rendező ötletét is támogatta a Médiatanács

Kihirdették a 2017-es Macskássy Gyula-pályázat harmadik fordulójának nyerteseit, melynek keretében 10 filmalkotást (9 sorozatepizódot és egy egyedi filmet) összesen közel 67 millió forint támogatásban részesített az NMHH Médiatanácsa.

Elkészülhet a harmadik része Miklósy Zoltán Szőrmók Ovi, Szederkényi Bella Ahány király annyi mese (A hólakók királya) és Gelley Bálint Átjáró Másvárosba (Kértem a következőt) című sorozatainak, valamint a második résszel folytatódhat Fabók Szilvia és Lerch Tamás Kippkopp a hóban, illetve Klingl Béla Hunor című szériája.

Gyulai Líviusz Mark Twain regénye alapján kezd új sorozatba Egy jenki Arthur király udvarában címmel, Szórádi Csaba pedig Muszorgszkij zongoraművéből készít sorozatadaptációt Egy kiállítás képei címen, Fodor Veronika szövegével és Szimonidesz Kovács Hajnalka illusztrációjával. Lugosi István Doktor Traum bemutatja: Ne bánts apa! című új sorozata egy psziché iránt rajongó emberről szól, Kelen Bálint Draco a borzasztó – és förtelmes barátainak rémületes kalandjai című pilotepizódja pedig egy szörnyképző intézet kamaszrémeinek mindennapjait jeleníti meg.

A 2017-es Macskássy-pályázat harmadik fordulós nyerteseinek egyetlen önálló alkotása Koós Árpád áldokumentarista gegfilmje, a távoli jövőben játszódó Acid, mely a zenei trendek illékonyságát mutatja be.

ahany_kiraly_annyi_mese_a_konyvgyujto_kiraly.png

Szederkényi Bella: Ahány király, annyi mese - A könyvgyűjtő király

A Médiatanács két animációs pályázatot hozott létre: 2011-ben a Macskássy Gyula-pályázatot az egyedi filmek, és az új sorozatok első három részének támogatására, 2014-ben pedig a Dargay Attila-pályázatot, melyen a korábban támogatásban részesített szériák további epizódjaira, valamint a teljes (13 részes) sorozatok egészestés tévéfilmmé alakítására lehet pályázni.

2017-ben 23 filmalkotás nyert támogatást a Macskássy Gyula-pályázaton, ezek közül 17 sorozatepizód és 6 egyedi film. A tavalyi évben támogatásban részesített filmek rendezői között összesen három nő van: társrendezőként szerepel Fabók Szilvia a Kippkopp a hóban, valamint Katrin Ann Orbeta a Gombi és Csusza című sorozatokban, Szederkényi Bella pedig önállóan rendezi az Ahány király, annyi mese harmadik részét, A hólakók királyát. 2017-ben tehát egy női rendező sem kapott támogatást egyedi filmre. Egyedi filmet, vagy sorozatot készíthetett 20 férfi rendező, a teljesség igényével: B. Nagy Ervin, Baltavári Tamás, Bárdos Csaba, Gelley Bálint, Gyulai Líviusz, Heim István, Kelen Bálint, Klingl Béla, Kondor Attila, Koós Árpád, Kovács Márton, Lerch Tamás (társrendező), Lugosi István, M. Tóth Géza (társrendező), Máli Csaba, Miklósy Zoltán, Nagy Marci, Szórádi Csaba, Tóth Roland és Weisz Béla, akik közül ketten (Máli Csaba, Miklósy Zoltán) két sorozatrészre kaptak támogatást. 

Forrás: NMHH

Az SXSW fesztiválon versenyez Bucsi Réka új filmje

Bucsi Réka Solar Walk című animációs rövidfilmjének amerikai premierje az egyik legfontosabb észak-amerikai filmfesztiválon, a texasi South by Southwest (SXSW) fesztiválon lesz.

Tavaly Bucsi első független filmje, a LOVE is az Austin városában megrendezett fesztiválon mutatkozott be a tengerentúlon. A francia-magyar koprodukcióban készült LOVE több mint 150 fesztivál programjában szerepelt és több mint 20 díjat nyert el, többek közt az Oscar-kvalifikáló RiverRun Nemzetközi Filmfesztivál zsűrijének díját.

solar_walk_x_sxsw.jpg

Solar Walk világpremierje az idei Berlinalén lesz, így a legrangosabb német fesztiválon harmadszor debütál a rendező filmje: 2016-ban a LOVE, 2014-ben pedig a Symphony no. 42. A film egy kozmikus utazás, mely a káosz melankóliájának elfogadásáról szól az egyén és a naprendszer közötti tér és időbeli perspektívaváltásokon keresztül. Az alkotás iránti vágy az animáció egyedi és játékos textúráján keresztül mutatkozik meg.

Solar Walk eredeti verziója a dán The Animation Workshop megrendelésére készült 50 perces animáció, melyet a dán Aarhus Jazz Orchestra nevű zenekar koncertjének hátterében vetítenek. Ebből készült egy fesztiváloztatásra szánt 21 perces vágat, melynek gyártása 2018 elején fejeződött be, a hangdizájnere Lukács Péter Benjámin volt, a zenét pedig Mads Vadsholt dán alkotó szerezte hozzá.

A South by Southwest, azaz SXSW filmfesztivált az SXSW interaktív és SXSW zenei fesztivállal egy időben, 2018. március 9. és 18. között rendezik meg a texasi Austinban. A fesztivál célja a fiatal és friss látásmódú alkotók bemutatása, tehetséggondozás és szakmai platformok létrehozása a világ minden tájáról ide érkező fiatalok számára.

Két animációt díjaztak a magyar filmkritikusok

A Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) Film- és Tévékritikus Szakosztálya minden év elején megszavazza és kiosztja a Magyar Filmkritikusok Díját. Idén ötvenhatodik alkalommal adták át az elismeréseket az előző évben bemutatott legjobb filmnek, és végre két animációs kategóriában is oszthattak díjat: már nemcsak a legjobb animációs rövidfilmnek, hanem a legjobb egészestés animációnak is, mivel tavaly három magyar animációs mozifilm is forgalmazásba került (Lengemesék, Kuflik, Salamon király kalandjai). A legjobb animációs rövidfilm díját Pataki Szandra rendezése, a WireLess kapta, a legjobb egészestés animáció pedig Pálfi Zsolt Lengemesék című filmje lett.

A WireLess Pataki Szandra METU diplomamunkájaként készült, melyre 2016-ban kapott támogatást a Médiatanács Dargay Attila-pályázatán. A drótból alkotott stop motion animációban a világ egyetlen, végtelen hosszúságú drótszálból keletkezett. Mivel minden és mindenki ugyanabból a szálból született, ezért a közös drót fizikailag is összekapcsolja őket, és egyetlen mozdulat is képes megbontani a rendet. A történet főhőse minden erejét beleadva próbálja húzni az előtte lévő drótot, hogy magára pakolja, ezáltal erősebb legyen. Az egyre nagyobb erőtől megrészegülve nem veszi észre, hogy társait bomlasztja le, akik már nem bírnak el a főhős növekvő energiáival.

Szandra azóta már óraadóként dolgozik a METU-n, az egyetem oldalán pedig egy interjú is olvasható vele az animációval való kapcsolatáról és a munkáiról, többek közt a WireLess-ről is: "Azért ezt a témát választottam, mert a világról alkotott egyik hipotézisem az, hogy közvetlen vagy közvetett módon, de egymásból táplálkozunk értelmileg, érzelmileg, fizikailag, pénzügyileg. Ezt a kapcsolati rendszert szerettem volna úgy ábrázolni, hogy a nézők közül mindenki a saját lelkiállapotához és élethelyzetéhez tudja alakítani a látottakat. A figuráknak ezért sincsen arcuk. Egy egyszerű cselekményszál, miszerint a főhős minden drótot magának akar nem törődve azzal, hogy ezzel másokra milyen hatással van. Szerettem volna az egyszerűséggel teret adni a ráhúzható élethelyzetek végtelen permutációjának."

A legjobb egészestés animáció a Berg Judit meséi alapján, Pálfi Zsolt rendezésében készült Lengemesék lett. A népszerű Lengemesék sorozatának kötetei az évszakok köré szerveződnek és a legkisebb korosztályt – a bölcsődéseket, óvodásokat, kisiskolásokat – szólítják meg. A Lengemesék egyes epizódjait először animációs sorozat formájában ismerhette meg a közönség: a Nádtengeri Nyár című mesekönyv animációs adaptációja, a Lengemesék – Nyár a nádtengeren a Cinemon Stúdióban készült szintén Pálfi Zsolt rendezésében, a könyveket is illusztráló Timkó Bíbor látványtervei alapján. A széria 2014-ben 6 részre kapott támogatást a Médiatanács Macskássy Gyula-pályázatán, 2016-ban pedig újabb 7 epizódra a Dargay Attila-pályázaton. 

A 64 perces film forgatókönyvét Berg Judit a saját meséje alapján írta, és ugyan sok animációt felhasználtak a már meglévő, több mint 100 percnyi legyártott sorozatanyagból, a script teljesen új lett. A gyártást a Cinemon Stúdió önerőből finanszírozta, tehát nem Filmalapos támogatásból készült az egészestés Lengemesék. A film rendezője Pálfi Zsolt maradt, és ugyancsak Timkó Bíbor látványtervei szolgáltak alapul az animációhoz. A karakterek többek között a Kossuth- és Jászai Mari-díjas Kubik Anna, valamint a Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas Faragó András (Sulyom király) hangján szólalnak meg. A Lengemesék a 34. Chicagói Nemzetközi Gyermekfilm Fesztiválon két második helyezést ért el: mind a szakmai zsűri, mind a gyerekzsűri a második legjobbnak találta az egészestés animációs film kategóriában.

Forrás: MÚOSZ

Forgatókönyvíró- és filmtervfejlesztő pályázatot hirdet a Médiatanács

Megnyílt a nevezés az idei Egri Lajos forgatókönyvíró- és filmtervfejlesztő pályázatra.

Az NMHH Médiatanácsa a Magyar Média Mecenatúra Program keretében pályázati eljárást hirdet televíziófilm forgatókönyvírás, televíziófilmterv-fejlesztés, valamint animációs film forgatókönyvírás vissza nem térítendő támogatására 10 millió forint keretösszegben.

Az Egri Lajos forgatókönyvíró- és filmtervfejlesztő pályázatra február 22-ig lehet jelentkezni, kizárólag elektronikus úton. A támogatást a Médiatanács a pályázatban rögzített tervezett összköltség arányában ítéli meg úgy, hogy az ne haladja meg a tervezett összköltség 80%-át (támogatott ráfordítási arány), továbbá forgatókönyvírásra legfeljebb 1 millió forintot, filmtervfejlesztésre maximum 2,5 millió forintot lehet elnyerni. Egy pályázó az eljárásban legfeljebb egy forgatókönyvírásra vonatkozó, vagy egy filmtervfejlesztésre vonatkozó pályázatot nyújthat be.

További információk, valamint a pályázathoz szükséges dokumentumok a Mecenatúra oldalán találhatók. A pályázattal kapcsolatos kérdéseket a kerdesek@mecenatura.mtva.hu címre lehet küldeni.