Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Te is tépkeded az ujjaidról a bőrt?

2017. október 21. - Herczeg Zsófi

Éppen két éve volt a 2015-ös MOME Anim diplomafilmek premierje a Toldi moziban, ahol 9 animáció mutatkozott be, többek közt Andrasev Nadja sokszorosan díjnyertes alkotása, A nyalintás nesze is, de itt láthattuk először például Bognár Éva Katinka Hugo Bumfeldt, Kopasz Milán Beyond vagy Takács Anikó Cosmic Jacuzzi című animációját is.

kiraly_krisztian_a_koromagyszaggato_3.png

Király Krisztián: A körömágyszaggató

És Király Krisztián A körömágyszaggató című filmjét is, ami remekül beillik az olyan közérzetfilmek sorába, mint a  Moszkva tér, a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan, vagy Szimler Bálinttól az Itt vagyok. Krisztián filmjein nagyon érezhető a személyesség és az önéletrajzi történetekből vett ihlet, ami például a Mező utca 1-en is észrevehető, melynek hátterét egy történelmi esemény adta (1993-ban megszűnt a Szabad Európa Rádió), de a rendező gyerekkori emlékein keresztül bemutatva. 

A körömágyszaggató is követte ezt a vonalat, ebben Krisztián alteregója beszél saját problémáiról a csajozáson át a családi gondokon keresztül a félelmeiről, szorongásairól, arról, hogy mi borítja ki, és persze a körömágyszaggatási mániájáról. Nagyon személyes film, ennek ellenére nagyon könnyen lehet azonosulni az életszituációkkal: a béna szövegű szakítással, a családtól való elszakadással, a jövő bizonytalanságától való félelemmel, vagy amikor elfogy a melegvíz a koliban. Van benne kisrealista vidéki helyszín faaprítással és nagyvárosi pályaudvaron való lófrálással, metrózás emblematikus mentorszellemekkel és sok-sok véres körömágyszaggatás. De minek sorolni, mától látható az egész film online! 

Tovább

Ezeket várjuk legjobban a 6. Primanimán

Ma kezdődik a legcsaládiasabb filmfesztivál, a Primanima, mely ismét a legfrissebb animációkat hozta el elsőfilmes rendezőktől, illetve filmes egyetemek vizsga- és diplomamunkáiból. A több mint 100 rövidfilmből kiválasztottunk a legjobban várt 30-at.

Az idei versenyprogram nagy része valamilyen társadalomkritikus üzenetet hordoz, az egyénre, vagy egy mikroközösségre koncentrálva mutat be sokakat érintő problémát. Andreae Lucréce Cannes-t is megjárt Nagyapa, a rozmár című filmje egy család gyászát jeleníti meg groteszk módon, melyben a tengerparton szürrealitásba hajló események kovácsolják össze a szétesett rokonokat. Natasha Tonkin Szemtől szembe című filmje szintén egy szétesett családról szól, mely tagjai telefonjaik nyomkodásával építenek falat a problémákkal való szembenézés és a látszatéletük között. A real size animáció újonca, a The Bigger Picture című diplomafilmjével Oscar-jelölt Daisy Jacobs az első filmjében maradt az életnagyságú falfestéses animációnál, de újításként megspékelte azt egy kis pixillációval. Az egész történet egy személyes családtörténetet mesél el a 80-as években megnövekedő válások és az azt megélt gyerekek szemszögéből. Paulina Ziolkowska filmje, az Oh, anyám! éppen ennek az ellenkezőjéről, a nem elválásról és a ragaszkodásról szól. Az anya testileg és lelkileg is képtelen elengedni fiát, akit még akkor is gyerekként kezel, amikor az már belépett a férfikorba, ez pedig folyamatos terhet és elnyomást, megfojtást jelent a férfi számára. 

full_story.jpg

Daisy Jacobs: Az egész történet

Tovább

Idén is animációs mesevetítések országszerte

A Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivál idén második alkalommal szervez országszerte és a határon túl vetítéseket a legfrissebb hazai és nemzetközi animációs mesefilmekből.

Október 18. és 21. között hatodszorra jelentkezik a Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivál Budaörsön. A 2012 óta évente megrendezett Primanima Magyarország legfiatalabb és legdinamikusabban növekedő animációs seregszemléje, melynek különlegessége, hogy diák-, diploma- és elsőfilmeket mutatnak be a világ minden tájáról. Az idén hatodik kiadásához érkező fesztivál gyerekvetítéseit a tavalyihoz hasonlóan a budaörsi helyszín mellett több más magyarországi nagyvárosban, valamint erdélyi helyszíneken is megtekinthetik a nézők.

A Primanima gyerekfilmes programjában versenyző 34 mesefilmet több mint 500 alkotás közül válogatta ki az előzsűri. A válogatásban számos magyar film mellett többek között fiatal francia, német, svájci, lengyel, orosz és cseh animációs rendezők gyerekeknek készült meséi mutatkoznak be. A fesztiválon a gyerekfilmeket kor szerint elosztva három blokkban vetítik, így a legkisebbektől kezdve az óvodásokig és a kisiskolásokig minden kisgyerek megtalálhatja a kedvencét.

szederkenyi_bella_a_bujocskakiraly.jpg

Szederkényi Bella: Ahány király, annyi mese - A bújócskakirály

Tovább

Két űrben játszódó magyar animáció is esélyes az Oscar-jelölésre

A Cartoon Brew csapata alaposan figyelemmel kíséri az animációs eseményeket, és mint minden évben, idén is összeszedték a 90. Oscar-gála lehetséges jelöltjeit animációs rövidfilm kategóriában. A 66 filmből álló lista azonban csak egy becslés, egyrészt attól még, hogy egy film Oscar-kvalifikációs lett, nem jelenti, hogy az alkotók nevezték is, másrészt ahogy a CB csapata írja, elkerülhette a figyelmüket néhány alkotás a mozis bemutatás opciója miatt.

love_bucsi_reka.jpg

Bucsi Réka: LOVE

Ám ami a mi szempontunkból fontos, azt tartalmazza a lista. Ugyanis idén két magyar animáció is esélyes az Oscar-jelölésre: Bucsi Réka LOVE című, francia-magyar koprodukcióban készült elsőfilmje, valamint Bognár Éva Katinka Hugo Bumfeldt című MOME Anim diplomafilmje. Előbbi az észak-karolinai RiverRun Nemzetközi Fesztivál zsűrijének díjával, utóbbi pedig az Austini Filmfesztivál legjobb animációs rövidfilmjének elismerésével vált esélyessé a jelölésre. Bucsi Réka egyébként egyszer már került Oscar-közelbe, 2014-ben a Symphony no. 42 című MOME Anim diplomafilmje szerepelt az Akadémia 10-es szűkített listáján, ám végül sajnos az 5 döntős közé nem választották.

LOVE a szerelem megfoghatatlan és leírhatatlan érzéseit adja át negyed órában, haikuszerű jelenetekben, egy fiktív univerzum szürreális élőlényeinek mindennapjain keresztül elmesélve, a rendező sajátos stílusában és egyedi figuráival, mindezt Lukács Péter jellegzetesen provokatív hangkeverésével és David Kamp csodálatos, érzelmekkel teli zenéjével. A Hugo Bumfeldt is az űrben játszódik és egy távoli bolygón élő űrlény kisfiúról, Hugóról szól, aki megkapja az első kisállatát: egy, a Földről elrabolt könnyűbúvárt. Hugónak a búvár iránti lelkesedése határtalan, azonban gyermeki önzőségében nem veszi észre, hogy egy élő, értelmes emberi lénnyel játssza kedves, de mégis borzasztó játékait.

bognar_eva_katinka_hugo_bumfeldt.jpg

Bognár Éva Katinka: Hugo Bumfeldt

Az október 2-án lezárult nevezés után az Akadémia rövidfilmes és egészestés animációs csapatának tagjai november végéig nézhetik meg és szavazhatnak a filmekre. A legtöbb szavazatot kapó 10 film listáját nyilvánosságra is hozzák, majd erre a 10-re újra szavaznak és így lesz meg az 5 döntős. 

Oscar-esélyessé háromféle módon válhat egy animációs rövidfilm: bizonyos fesztiválok Oscar-kvalifikációs díjának elnyerésével, a diák-Oscaron szerzett első, második vagy harmadik helyezéssel, illetve ha Los Angelesben legalább 7 egymást követő napon műsoron van, minimum napi egy vetítéssel. 

Ahogy a CB írja, az animációs rövidfilmes kategória méltatlanul elhanyagolt része az Oscar-gálának, amely sokkal több figyelemre érdemes. Ezek a filmek az animációs forma fejlődésének éllovasai, legyen szó friss koncepciókról, történetmesélési megközelítésekről, stílusokról vagy technikáról.

Tovább

Meghalt Nepp József

Elhunyt Nepp József Kossuth- és Balázs Béla-díjas rajzfilmrendező, forgatókönyvíró. A magyar mozgókép mestere címmel is kitüntetett művészt életének 84. évében, október 6-án váratlanul érte a halál.

Nepp József 1934. június 23-án született Csepelen, a Képzőművészeti Főiskola elvégzése után került a Pannónia Filmstúdióba. Első műve, a 27 éves korában készített Szenvedély című rajzfilm szakított a mesehagyománnyal és új korszakot nyitott a karikatúrastílusban rajzolt aktuális, groteszk, sőt abszurd történetekkel. 1964-ben készült a Gusztáv-sorozat, a máig legnépszerűbb magyar rajzfilmsorozat, amelynek Dargay Attila és Jankovics Marcell mellett ő a szülőatyja. A Mézga-család, majd a Dr. Bubó tévésorozat sikerében is nagy szerepe volt, nem véletlenül nevezik őt az animációval foglalkozó filmtörténészek a magyar animáció mindenesének. 

dargay_attila_08.jpg

Jankovics Marcell, Nepp Jószef és Dargay Attila

Sok egészestés és rövid animáció írója és társforgatókönyvírója, közreműködött Dargay Attila Lúdas Matyi (1976), Szaffi (1984), valamint Az erdő kapitánya (1987) című filmjeinek elkészítésében, valamint Ternovszky Béla Macskafogójának (1982) forgatókönyvét is ő jegyezte. Számos közös produkcióban, például a János vitézben (1973) animátorként dolgozott. Gyakran szerzett filmzenét is. 1983-ban önállóan rendezte a Hófehért, a Grimm-mese szokatlan, szatirikus feldolgozását, majd 1986-ban a Gréti című filmet.

Az Iparművészeti Főiskola animáció tanára volt két ízben. Nepp József az 1980-90-es években már főként a televíziónak dolgozott. 1967-ben Balázs Béla-díjjal tüntették ki, 1974-ben érdemes művész, 1981-ben kiváló művész lett. 1999-ben megkapta a Kossuth-díjat, majd 2006-ban a magyar mozgókép mestere elismerést.

Nepp József munkásságáról a Filmkultúra oldalán olvasható részletesebb leírás. 

nepp_jozsef_gusztavval.jpg

Markáns témákkal jelentkeznek a fiatal animációsok a Primanimán

Jövő héten kezd a 6. Primanima

Idén hatodik alkalommal rendezik meg a Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztivált október 18. és 21. között Budaörsön. A négynapos fesztiválon diákok és a fiatal, pályakezdő alkotók filmjeit mutatják be. A friss nemzetközi rövidfilmek mellett egész estés animációs filmek, műhelyek, mesterkurzusok és szakmai fórumok is lesznek.

A hatodik Primanimára 56 országból több mint 500 nevezés érkezett, amelyből az előzsűri végül 15 elsőfilmet, 21 diplomafilmet és 30 diákfilmet, azaz összesen 66 rövidfilmet, továbbá 34 gyerekfilmet választott ki, amelyek a Primanima díjaiért szállnak versenybe.

primanima_header_2.jpg

Idén is markáns darabokkal jelentkeztek a fiatal alkotók, amelyek a témákat tekintve erős társadalmi érzékenységről tanúskodnak. Az elsőfilmek közt látható a francia Lucréce Andreae a Cannes-i Filmfesztivál versenyprogramját is megjárt Nagyapa, a rozmár (Grandpa Walrus) című filmje, amely egy család gyászát mutatja be groteszk módon, és itt versenyzik a svájci Anete Melece Analízis Paralízis (Analysis Paralysis) című filctollrajzokat idéző animációja is, amelyben egy kertész egy titokzatos bűnügyet próbál felgöngyölíteni. A diplomafilmek közt a magány elviselhetetlenségét jeleníti meg Wunder Judit Kötelék című animációja, amelyet beválogattak az Annecy-i Filmfesztivál versenyprogramjába is, illetve amely idén megnyerte a Kecskeméti Animációs Filmfesztivál fődíját. Lovrity Anna Kata diplomafilmje idén a Berlinálén debütált: a stilizált látványvilágú Vulkánsziget egy fiatal tigrislány szimbolikus történtén keresztül a nemi zaklatás témájáról szól. Az elmúlt év egyik nagy közönségkedvence a lengyel Renata Gasiorowska Punci (Pussy) című alkotása, amely egyszerű látványvilággal, de annál több humorral mutatja be egy fiatal lány örömszerzését.

grandpa_walrus.jpg

Lucréce Andreae: Nagyapa, a rozmár

Tovább