Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Miskolcon debütál az Annecy-ban különdíjat nyert Balkon

2016. augusztus 24. - dotandline

Szeptember 9. és 18. között rendezik meg a 13. Jameson CineFestet Miskolcon, ahol a nagyjátékfilmes, a kisjáték-, illetve kísérleti filmes kategóriák mellett van egy animációs versenyblokk is. Idén egy CineNewWave nevű, fiatal magyar filmeseknek szóló versenyszekciót is bevezettek a szervezők, ahova egyaránt vártak animációs és élőszereplős rövidfilmeket. 

Az animációs versenykategória legjobbjának járó elismerést a miskolci kötődésű Dargay Attila után nevezték el, ezt a díjat tavaly Kreif Zsuzsanna és Zétényi Bori Limbo Limbo Travel című francia-magyar koprodukcióban készült MOME Anim diplomamunkája nyerte.

Tavaly még két szekcióra bontva, idén viszont már egy blokkban vetítik az animációs verseny 12 filmjét, köztük két magyar darabbal. Szerepel köztük Andrasev Nadja Cannes-ban is díjazott MOME Anim diplomafilmje, A nyalintás nesze, mely egy Bodor Ádám novellán alapszik és egy városi nő magányosságáról, valamint szürreális társkereséséről szól. A CineFest animációs versenyprogramjában lesz a hazai premierje Kőszegi Tamás A fénymásoló című kísérleti filmjének, mely egy szexuális aktus történetét meséli el egy fénymásoló segítségével.

A két magyar darab mellett látható még többek közt egy sötét humorú ír animáció két rablóról, A bemocskolt kabát, egy pixillációs technikával készült, szakítást feldolgozó francia film, a Tündérmese átlagembereknek, egy török alkotás egy misztikus farmon folyó rendhagyó teafőzésről, a Nyúlvér, valamint egy spanyol bábanimáció egy festő kislány változó világlátásáról, az Uka.

conte-de-fees-a-l-usage-des-moyennes-personnes_01.jpg

Mazlo Chloé: Tündérmese átlagembereknek 

A fesztivál először hirdette meg a CineNewWave versenyprogramot, melyre Magyarországon élő 18 és 35 év közti fiatalok nevezhettek 2015-ben vagy később készült, maximum 30 perces alkotásokkal, és elsősorban magyarországi filmes képzéssel foglalkozó intézmények vizsgafilmjeit, vagy az oktatás során készült munkáit várták a szervezők. A rendezvény indulása óta kiemelt céljuk az új hangok keresése, akikre aztán később hosszú távon oda lehet figyelni. A CNW programmal az a céljuk, hogy idejekorán megismertessék a fiatal magyar rendezőtehetségeket a fesztivál közönségével. Ebbe a blokkba  végül 17 film került, köztük négy animációval: két elsőfilmmel és két diplomafilmmel.

A Médiatanács támogatásával készült Bucsi Réka LOVE és Tóth Luca Superbia című első egyedi animációja, melyeket itthon a 4. Friss Hús fesztiválon, illetve a Femtrail vetítésen láthatott már a közönség. Továbbá a CNW programban szerepel a MOME Animon végzett Kántor Péter Ujj a ravaszon című diplomamunkája, valamint Dell'Edera Dávid az Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon különdíjat kapott MET diplomafilmje, a Balkon, melynek itt lesz a magyar premierje. 

dell_edera_david_balkon.jpg

Dell'Edera Dávid: Balkon

ANIMÁCIÓS VERSENYBLOKK (110 perc)

szeptember 10. 17.00 Uránia
szeptember 10. 23.00 Uránia mozi
szeptember 11. 23.00 Béke mozi

  • Jack O'SHEA: Egy bemocskolt kabát (A Coat Made Dark | 2015 | Írország | 9'56")
  • Daniel MARTÍNEZ LARA: Ugyanúgy (Alike | 2015 | Spanyolország | 8'01")
  • Mazlo CHLOÉ: Tündérmese átlagembereknek (Conte de fées l'usage des moyennes personnes | Fairytale for Average People | 2015 | Franciaország | 14'00")
  • Emilie PIGEARD: Már megint egy nyúl? (Encore un gros lapin? | Big Bunny Again? | 2015 | Franciaország | 6'12")
  • Darío PÉREZ: Egy játékkészítő portréja (Portrait of a Wind-up Maker | 2015 | Spanyolország | 4'35")
  • Yagmur ALTAN: Nyúlvér (Avsan kani | Rabbit Blood | 2016 | Törökország | 4'36")
  • KŐSZEGI Tamás: A fénymásoló (The Copyist | 2016 | Magyarország | 7'45")
  • Loic MAGAR & Roman VEIGA: Voyager (Franciaország | 9'30")
  • Valle Comba CANALES: Uka (2016 | Spanyolország | 3'00")
  • Arturo 'Vonno' AMBRIZ & Roy AMBRIZ: Lázadó (Revoltoso | Rebellious | 2016 | Mexikó | 29'00")
  • Steve BACHE & Mahyar GOUDARZI & Louise PETER: Szemet szemért (Eye For an Eye | 2016 | Németország | 4'00")
  • ANDRASEV Nadja: A nyalintás nesze (The Noise of Licking | 2015 | Magyarország | 9'00")

a_coat_made_dark_08.jpg

Jack O'Shea: A bemocskolt kabát

CineNewWave animációk

  • Kántor Péter: Ujj a ravaszon (Finger on the Trigger | 2015 | Magyarország | 9’39”)
  • Dell’Edera Dávid: Balkon (Balcony | 2015 | Magyarország | 6’19”)
  • Bucsi Réka: LOVE (2016 | Magyarország & Franciaország | 14’35”)
  • Tóth Luca: Superbia (2016 | Magyarország & Csehország & Szlovákia | 15’43”)

kantor_peter_ujj_a_ravaszon_2.jpg

Kántor Péter: Ujj a ravaszon

Forrás: Jameson CineFest

A Laika nem ugrik bele a franchise-hullámba

A Laika negyedik egészestés animációját, a Kubo és a varázshúrokat az amerikai kritikusok az egekig magasztalták (a Rotten Tomatoes oldalán például 96%-on áll a kritikusi értékelésben, a közönség pedig 91%-ot adott rá), az oregoni stúdió korábbi filmjeihez képest viszont ez nyitott a leggyengébben: az első hétvége alatt csupán 12,6 millió dollár bevételt hozott. Ehhez képest 2014-ben a Doboztrollok 17,2 millióval indult, a 2012-es ParaNorman 14,1 milliót, a 2009-es Coraline és a titkos ajtó pedig 16,85 millió dollárt hozott az első hétvégéjén.

John Canemaker, egy független amerikai animációs alkotó és animációs filmtörténész nemrég a Laika elnök-vezérigazgatójával és egyben a Kubo és a varázshúrok rendezőjével, Travis Knight-tal beszélgetett a stúdió jövőbeni terveiről. A Cartoon Brew oldalán ebből a párbeszédből jelent meg egy rövid kivonat, ami elég sok érdekességet tartalmaz. 

travis_knight_kubo.jpg

Travis Knight a Kubo és a varázshúrok forgatásán

Knight elmondta, hogy a jövőben a gyerekkor helyett a felnőttkor lesz a filmjeik középpontjában. Éppen ezért a Kubo és a varázshúrok egyfajta búcsú is a stúdió korábbi témáitól: a film nemcsak a főszereplő apjának elvesztését és ennek gyászát dolgozza fel, hanem szól az együttérzésről, a megbocsátásról és az empátiáról is. Ez a stúdió eddigi témáinak és ciklusának lezárását is magában foglalja. A jövőben ezektől teljesen eltérő témákat fognak feldolgozni, sőt Knight abban sem biztos, hogy egyáltalán lesznek-e gyerekszereplők a további filmjeikben. Ennek ellenére azt nem állítja, hogy ezek csak felnőtteket célzó alkotások lesznek, hiszen ugyanúgy családcentrikus filmeket szeretnének készíteni, csak másféle történetekkel.

Arra a kérdésre, hogy vajon műfaji filmek lesznek-e, mint például a film noir, a sci-fi vagy a western, Knight azt válaszolta, hogy olyan egyveleg lesz, amit korábban még nem filmesítettek meg a Laikánál. A következő – egyébként már készülőben lévő – filmjük tervét valószínűleg már idén bejelentik, de amit már most elmondhat, esztétikailag és hangzásban is igazán érdekes lesz, akárcsak az azutáni film (mert már ennek az ötlete is megvan). A Kubo rendezője folyamatosan kiemeli a beszélgetésben, hogy az eddigi négy filmjükhöz képest tényleg teljesen eltérő történeteket fognak vászonra vinni a későbbiekben.

Ahogy azt is hangsúlyozta Knight, hogy az eddigi kétéves premierjeikkel ellentétben évente egy film elkészítését szeretnék megcélozni. Ettől még messze vannak, de már elkezdték rövidíteni a premierek közti időt. A lassabb munka okát nagymértékben abban látja, hogy a CGI-jal ellentétben a stop motion-höz valós térre van szükség, egy konkrét helyre, ahol felépíthetik a helyszíneket és a bábukat, ez pedig nemcsak több helyet, de több időt is igényel. Éppen ezért már a Kubo utómunkái alatt nekiláttak a következő filmjüknek, így gyakorlatilag két filmet gyártottak egy időben – a stúdió életében először. Knight szeretne minél többféle és minél különbözőbb történeteket elmesélni, azt viszont ki kell találniuk, hogy ezeket hogyan fogják beilleszteni a Laika profiljába, hogy egységes legyen az összkép, de mégis sokféle stílusú alkotásokat gyárthassanak.

A folytatásokkal kapcsolatban nagyon markáns véleménye van Knight-nak: határozottan ellenük van. Szerinte vannak ugyan jó folytatások (mint a Keresztapa II vagy a Birodalom visszavág), de a jelenlegi filmgyártásban nagyon a franchise-ok, a brandek, a remake-ek, a folytatások és az előzmények az uralkodóak, vagyis a régi történeteket öklendezik fel, csomagolják újra és adják el újként. Knight szerint régen azért jártak moziba emberek, hogy magukról lássanak történeteket, hogy új világba repítsék a nézőt és más aspektusból tekinthessenek magukra. Ahogy a tévé egyre inkább olyanná vált, mint a mozi, a mozi is egyre inkább hasonló lett a tévéhez. Ő viszont nem szeretné újra meg újra elővenni, amit már egyszer megcsináltak. Szerinte eleve nagyon nehéz valamit létrehozni, hiszen nagyon sokat belead magából az ember a saját filmjeibe és épp ezért kell, hogy ez számítson és jelentsen is valamit. Ha úgy közelítjük meg egy filmünket, hogy a főhősünk életében az a legjelentősebb esemény, akkor ennek folytatása két dologhoz vezethet: vagy lecsökken a film jelentősége és a főhős második legfontosabb élménye lesz, vagy annyira meg kell nyomni a folytatást, hogy minden érzék túlterhelt lesz és nevetségessé válik, ahogy próbáljuk igazolni a film létrejöttét. Knight mindezek ellen van és éppen ezért szeretne új történeteket új stílusban filmre vinni.

Azzal kapcsolatban, hogy egy 2014-es filmötletét, egy hagyományos, kézzel rajzolt animációs filmet vajon meg fognak-e valaha filmesíteni a Laikánál, Knight azt felelte, hogy reméli egyszer megcsinálják. Ahogy mondta, mintha a stúdiónak lenne egy furcsa vonzalma a haldokló művészeti formák iránt, mert ma már alig dolgoznak 2D-s egészestés animáción, miközben a létező legcsodálatosabb animációk közül sok a hagyományos technikával készült darab. Ezek pedig befolyásolták azt, ahogyan ma animációs filmet készít és egyáltalán ahogy megtanult animálni. Számára nagyon fájó pont, hogy ezt a nagyszerű művészi formát egyre inkább elhanyagolják, miközben még mindig csodálatosan lehet vele történetet mesélni. Éppen ezért szívesen tenné azt a hagyományos 2D animációval a Laikánál, amit a stop motion-nel: kihozni belőle azt, amit imádnak benne és valami újat alkotni.

via Cartoon Brew

Mozikba kerül Bucsi Réka animációja, a LOVE

Michael Dudok de Wit A vörös teknős című animációja kísérőfilmjeként kerül a hazai mozikban Bucsi Réka első egyedi animációja, a LOVE.

love_bucsi_reka.jpg

Bucsi Réka: LOVE

Október 28. és 31. között rendezik meg a 6. Mozinet Filmnapokat, ahol a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál legnagyobb sikereit vetítik. A korábban megismert címekkel is rendkívül erős válogatás újabb remekművel bővült, méghozzá egy animációval: a Mozinet Filmnapokon lesz először látható Magyarországon az Oscar-díjas Michael Dudok de Wit lenyűgözően látványos és megható filmje, A vörös teknős

A vörös teknős Michael Dudok de Wit első egészestés rendezése, mely a 69. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál Un Certain Regard versenyszekciójában különdíjat is kapott, júniusban pedig az Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztivál nyitófilmje volt. A dialógus nélküli alkotás a francia Why Not Productions, a német Wild Bunch és a japán Ghibli Stúdió koprodukciójában készült kilenc éven keresztül és egy hajótörött férfiról szól, akinek a szigetről való minden menekülési próbálkozását megakadályozza egy vörös teknős. A holland rendező Father and Daughter című 2000-ben készült rövidfilmjével többek közt elnyerte az Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztivál nagydíját és az Oscar-díjat is.

Illetve egészen pontosan két nagyszerű animációval bővült az esemény programja, hiszen A vörös teknős kísérőfilmjeként kerül a hazai mozikba Bucsi Réka különleges hangulatú rövid animációja, a LOVE is. Ezzel a 28 éves rendezőnő már második animációjával szerepel a magyar mozik műsorán: Bucsi 2013-as MOME Anim diplomamunkája, az Oscar shortlistre jutott Symphony no. 42 a Frank című film kísérőjeként volt látható nálunk.

A LOVE Bucsi első egyedi filmje, melynek világpremierje a 66. Berlinálén volt, itthon pedig a 4. Friss Hús Nemzetközi Rövidfilm Fesztivál versenyprogramjában debütált, ahol el is nyerte a legjobb magyar animációnak járó díjat, azóta pedig már több mint 50 fesztivált járt meg világszerte. Június végén volt egy Femtrail nevű csajvetítés is a Toldi moziban, ahol öt volt MOME Animos alkotó legújabb animációja volt látható, köztük a LOVE is.

A szerelem megfoghatatlan és leírhatatlan érzései negyed órában, egy fiktív univerzum szürreális élőlényeinek mindennapjain keresztül elmesélve, Bucsi Réka felismerhető, egyedi stílusában és Lukács Péter jellegzetesen provokatív hangkeverésével, valamint David Kamp csodálatos, érzelmekkel teli zenéjével. A LOVE-ról korábban itt lelkendeztünk hosszan.

A LOVE 2014-ben nyert támogatást a Médiatanács Macskássy Gyula-pályázatán, majd francia-magyar koprodukcióban készült a francia állami filmalap (CNC) és az ARTE televízió támogatásával. Magyarországi gyártója a Boddah, hazai forgalmazója pedig a Daazo. 

A 6. Mozinet Filmnapokon premier előtt látható A vörös teknős, a magyar mozik műsorán majd januártól szerepel Bucsi Réka kísérőfilmjével együtt. 

Luxo Jr. már 30 éves

Az idén 30 éves Pixar a napokban ünnepelte a Lucasfilmtől független stúdióvá válása utáni első animációjának premierjét: John Lasseter Luxo Jr.-ját 1986. augusztus 17-én mutatták be a számítógépes grafikára specializálódott SIGGRAPH éves konferenciáján. (2013-ban egyébként a SIGGRAPH Számítógépes Animációs Fesztiválon lett különdíjas Ringeisen Dávid és Ruska László MOME Anim diplomamunkája, a Papírvilág.) A Luxo Jr. az amerikai stúdió legemblematikusabb darabja is lett, hiszen a mai napig minden filmjük elején találkozunk az ugráló kis asztali lámpával, és egyben ez volt az első számítógéppel készített animáció, melyet Oscar-díjra jelöltek (végül a német A Greek Tragedy nyerte az animációs rövidfilmes kategória díját).

Lasseternek a Luxo Jr. volt a rendezői debütálása, habár 1984-ben már dolgozott számítógépes animáción az akkor még The Graphics Group csapat tagjaként a Lucasfilmnél, ahol az Alvy Ray Smith által rendezett, szintén CG animáció, a The Adventures of André and Wally B. character desingere és animátora volt. A függetlenné vált Pixarnál a Luxo Jr.-t Lasseternek olyan rövidfilmjei követték, mint a Red's Dream, az Oscar-díjas Tin Toy, a Knick Knack és 1995-ben első egészestés CG animációként a Toy Story.

A Luxo Jr-hoz készült pencil test:

Egy svéd VFX stúdió, a Stiller Studios erre az alkalomra elkészítette a Luxo Jr. remake-jét, csak számítógépes animáció helyet számítógép által vezérelt robotokkal. 

Az FXGuide oldalán olvasható egy részletes beszámoló a film elkészültéről és pár érdekes werkfotó is látható, amiből kiderül, hogy a hommage-t nem terepasztalon forgatták miniatűr kellékekkel, és hogy a kicsinek tűnő robotok valójában 4,5 tonnás Transformers-figurára emlékeztető szerkezetek.

Több mint 50 animáció lesz a BuSho-n

Ahogy korábban írtuk, az őszi filmfesztivál-szezon már augusztus végén elkezdődik, méghozzá a 12. BuSho Nemzetközi Rövidfilm Fesztivállal. Akkor még csak a verseny-, az információs- és a panorámavetítések voltak meg, most viszont már a kísérőprogramok is nyilvánosak. 

A BuSho versenyprogramjában lévő 19 animáció mellett látható még 16 magyar alkotás a hazai panorámavetítés animációs blokkjában (mely egyébként ingyenes lesz), illetve további 6 film a nemzetközi animációs panoráma szekcióban. A kísérőprogramokon is szerepelnek animációk, de a versenyprogram experimentális darabjai közt is vannak olyanok, melyek teljes egészében animációs filmek, vagy keverik az élőszereplős részeket az animációs szekvenciákkal.

A tavalyi közel hetvenhez képest idén kicsit elmarad az animációs filmek száma, de így is több mint 50 animáció szerepel a 12. BuSho programjában. A verseny- és panorámavetítések animációit itt szedtük össze. 

A 12. BuSho-t augusztus 30. és szeptember 4. között tartják a Puskin moziban, a Corvintetőn és az Örökmozgóban. Minden filmet eredeti nyelven, angol felirattal vetítenek. A Puskin mozi szombati vetítései (tehát a magyar animációs panorámaprogram is) ingyenesek, a jegyárakról itt lehet tájékozódni.

A kísérőprogramok animációs filmjei:

  • BERTÓTI Attila: Mese (Best of BuSho 2015 | augusztus 30. 20.00 | Puskin)
  • Pascal FLÖRKS: Bär (Best of BuSho 2015 | augusztus 30. 20.00 | Puskin)
  • Till NOWAK: Dissonance (Short Matters (Európai Film Akadémia 2015, rövidfilmes kategória jelöltjei) Part 1. | augusztus 31. 19.15 | Puskin)
  • Pier Paolo PAGANELLI: La valigia (ShorTS Nemzetközi Film Fesztivál 2015 | augusztus 31. 20.00 | Örökmozgó)
  • Simone MASSI: L'attesa del maggio (ShorTS Nemzetközi Film Fesztivál 2015 | augusztus 31. 20.00 | Örökmozgó)
  • Konstantin BRONZIT: We Can't Live Without Cosmos (FEC Európai Rövidfilm Fesztivál | szeptember 1. 20.00 | Örökmozgó)
  • Juan Diego de OBARRIO: Jebediah'a Television (Hayah Nemzetközi Rövidfilm Fesztivál | szeptember 1. 18.00 | Örökmozgó)
  • BÓNÉ Péter: Nodes (Faludi Nemzetközi Amatőrfilmszemle és Fotópályázat 2016 | szeptember 2. 18.00 | Örökmozgó)

pascal_florks_bar.jpg

Pascal FLÖRKS: Bär

A versenyprogramban szereplő kísérleti animációk:

accidents_blunders_and_calamities.jpg

James CUNNINGHAM: Accidents, Blunders and Calamities

Forrás: BuSho

A Laika negyedik filmje lesz az év animációja?

Ugyan a Kubo és a varázshúrok nemzetközi bemutatója még csak augusztus 19-én lesz a tengerentúlon, de azok az amerikai filmkritikusok, akiknek már volt szerencséjük premier előtt látni a filmet, mind egekig magasztalták.

kubobirds.jpg

A Kubo és a varázshúrok a képzeletbeli, ősi Japánban játszódik, ahol egy okos és jólelkű fiatal fiú, Kubo is él az anyjával. A csöndes fiú meséléssel töltött mindennapjait egy véletlenül megidézett szellem dúlja fel, aki egy régi bosszút szeretne újjáéleszteni, ez pedig óriási pusztítást indít el. Kubonak az istenek és a szörnyek haragja elől is menekülnie kell, szembe kell néznie a bosszúszomjas Holdkirállyal és a gonosz ikernővérekkel, közben pedig meg kell oldania apja, a valaha élt legnagyobb szamurájharcos eltűnésének rejtélyét, hogy feltárja örökségének titkát, újraegyesítse családját és beteljesítse hősi végzetét. Ebben segítségére lesz két teremtmény, Majom és Bogár, és egy mágikus hangszer, egy samiszen (három húros lant) is.

A Kubo és a varázshúrok a Laika negyedik egészestés stop motion filmje a Coraline és a titkos ajtó, a ParaNorman és a Doboztrollok után. A legutóbbi animációjukkal kissé ráijesztettek a rajongókra, mert a Doboztrollok látványban és történetben is elmaradt a stúdió korábbi két filmjétől, amellett, hogy a technikai munka itt is egészen lenyűgöző. A stop motion szamurájfilm a Laika vezetőjének, Travis Knight első rendezése (habár már korábban is dolgozott a stúdió filmjein vezető animátorként vagy producerként), a Kubo elképesztő létrehozásáról több videó is készült, ezeket itt lehet megnézni. A stop motion animációban eleve van egyfajta misztikum, valami vonzó kísértetiesség és egyben varázs, amire az oregoni stúdió alkotói még inkább rájátszanak, ezt pedig a kritikusok is értékelik.

kubo_sunset.jpg

David Ehrlich, az IndieWire szerzője stop motion remekműnek nevezi a Kubo és a varázshúrokat, mely szerinte megrendítően szép és mérhetetlenül igaz. Ehrlich 2016 legjobb animációjának és az idei év egyik legjobb filmjének tartja a mitikus Japánban játszódó mesét, melyet egy csapat tehetséges álmodozó készített egy oregoni raktárban.

A döbbenetes látványával és valódi szívével Travis Knight fantasztikus szamurájkalandja érzelmeket csempészett a stop motionbe – írja a Variety szerzője, Peter Debruge. A lélegzetelállító, művészi stílusával, mely nem vonja el a figyelmet a történetről, a Kubo és a varázshúrok egy olyan film, mellyel minden megtekintés után gazdagodik a néző, a film elején papírból hajtogatott Laika logótól kezdve (melyet egy kis ízelítő követ a korai origami-művészetből) a filmvégi érzelmi teljességig.

Michael Rechtshaffen, a Hollywood Reporter írója szerint a Kubo és a varázshúrok egy teljesen magával ragadó animációs kaland. Szerinte a Laika elképesztő művészi előrelépését mutatja, hogy a stop motion stúdió negyedik egészestés filmje – és egyben az első teljesen fantazija – egy szemkápráztató élvezet, mely ügyesen és magával ragadóan ötvözi a sokszínű folklórt a gyönyörű, origami-ihletésű vizualitással.

kubo_twins.png

A Kubo és a varázshúrok látványvilágában felülmúlja minden nagy stúdió idén moziba került filmjét állítja Sam Adams a The Wrapnál. Szerinte ugyan a film nem hibátlan, de van benne valami igazi varázslat, ez pedig fontosabb és ritkább, mint a tökéletesség.

Bryan Bishop, a The Verge kritikusa is hasonlókat ír. Szerinte a film egy hatalmas hullámvasút, mely a vizuális csodának és varázslatnak olyan fokát nyújtja, amivel a Pixar vagy a Disney egyszerűen nem tud versenyre kelni, még akkor sem, amikor olyan filmeket gyártanak, mint az Agymanók. Részben a stop motion animáció mivolta miatt, mert van valami a kockáról kockára rögzített bábok fizikai valójában, ami a csodát megfoghatóvá teszi, ezt pedig nem lehet sokszorosítani semmilyen más módon.

A film egy erőteljes metaforája annak, hogy milyen módon hordozzuk magunkban az elvesztett szeretteink emlékeit – írja Oleg Ivanov, a Slant Magazine szerzője. A családja szétzülléséért felelős erőkkel szemben Kubo legnagyobb fegyvere a zenéje, ami egy találó metaforája a film rejtett üzenetének: a művészet nemcsak az egyén gyógyulását képes segíteni, hanem nagyobb társadalmi sebekét is.

A Kubo és a varázshúrok október 6-án kerül a hazai mozikba, magyar forgalmazója a UIP, a magyar szinkronhangokat itt lehet megnézni, alább pedig meghallgatni.

via IndieWire

Animációs biopic a világ leggyorsabb futójáról

A 2012-ben Oscar-díjjal jutalmazott The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore című animációs rövidfilm gyártója, a Moonbot Studios csapata nemrég Usain Bolt-ról készített egy rövid animációs biopic-et a Gatorade nevű sportital megbízására.

A hétperces film Bolt olimpia előtti életét mutatja be egészen gyerekkorától kezdve. A kezdetben felhőtlen futást, a sport szeretetét lassan felváltják a sikert követő társadalmi elvárások és a nyomás, hogy meg kell felelnie a renoméjának és mindig nyernie kell. 

Mivel egy sportitalt gyártó cég megrendeléséről van szó, a reklám mellett szórakoztató célja is van a rövidfilmnek (amit ráadásul minden korosztálynak is szánnak), ezért inkább dominál benne a könnyedség és a vidámság (színekben és a zenében egyaránt), mintsem a dicsfény mögötti hullámvölgyek kiemelése, de azért örök érvényű tanulságot is csempésztek az alkotók ebbe a hét percbe. 

A The Boy Who Learned to Fly elkészültéről itt látható egy werkfilm.

boywho-_0003_layer-5.jpg

A 2016-os riói olimpiával kapcsolatban összeszedtünk néhány animációs rövidfilmet, melyben megjelenik valamilyen olimpiai sportág, ezt a válogatást itt lehet megnézni.

Svájc animációs filmet nevez az Oscarra

Svájc Claude Barras első egészestés filmjét, az Életem Cukkiniként (My Life As A Courgette | Ma vie de courgette) című francia-svájci koprodukcióban készült stop motion animációt nevezi a 2017-es Oscar-díj legjobb idegen nyelvű film kategóriájában. 

my_life_as_a_courgette.jpg

Hogy ez a hír miért érdekes? Egyrészt mert még viszonylag korán van ahhoz, hogy már most bejelentsék melyik filmet nevezik Oscarra, és az Életem Cukkiniként-et eddig csak fesztiválokon lehetett látni, hivatalosan csak szeptemberben kerül a svájci mozikba. Ha visszaemlékszünk, tavaly az is szokatlan volt, hogy már június közepén (a magyar premierrel egyidőben) lehetett tudni, hogy a hazai Oscar-nevezésről döntő bizottság a Saul fiára voksolt, így ezt nevezte Magyarország legjobb külföldi film kategóriában, amihez valószínűleg a fantasztikus cannes-i díj és a világpremiert követő, egyre növekő pozitív kritikai visszhang is hozzájárult. Ez a párhuzam az Életem Cukkiniként-nél is megvan, hiszen az cannes-i Rendezők kéthetén való bemutatkozása után nagyon jó kritikákat kapott az újságíróktól, majd az Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon a közönségdíjat és a legjobb egészestés animációnak járó Kristály-díjat is elnyerte, novemberig pedig a három döntős egyikeként versenyez az Európai Parlament filmdíjáért, a Lux-díjért. Egyébként a Lux-díj három döntőse közé eddig még egy animáció sem jutott, és a díj kilenc éves fennállása alatt is csak a 2012-es Crulic, a túlvilágra vezető út című román animációs dokumentumfilm szerepelt a nevezett filmek között. 

Másrészt azért is fontos hír, hogy a legjobb külföldi film Oscar-díjára küldi Svájc az Életem Cukkiniként-et, mert ebben a kategóriában animációs filmet nagyon ritkán neveznek, jelölésig pedig eddig egyszer jutott egy animáció, Ari Folman animációs dokumentumfilmje, a Libanoni keringő, de díjra nem tudta váltani azt.

my_life_as_a_courgette3.jpg

Az Életem Cukkiniként Gilles Paris Autobiography of a Courgette című művén alapszik és a Csajkor, a Tomboy, valamint a Vízi liliomok forgatókönyvírója/rendezője, Céline Sciamma adaptálta vászonra. A film egy nemrég elárvult, Cukkini nevű kilenc éves kisfiúról szól, akinek az árvaházban, idegen gyerekek között kell megismernie önmagát. Miközben gyermeki szemmel próbálja keresni az útját, új barátokat is talál és felismeri, hogy mindegyiküknek megvan a maga szívszorító története. Ahogy a film sajtóanyagában olvasható a rendezőtől, Barrastól, ez egy főhajtás az elhanyagolt és bántalmazott gyerekek előtt, akik mindent megtesznek, hogy túléljék a mindennapokat és hogy megtanuljanak együtt élni a sebeikkel.

Az Életem Cukkiniként-et hasonlították már egy Tim Burton stílusú filmbe oltott Wes Anderson történethez, mely egyszerre keserédes, szívbemarkoló, aranyos és vidám. Claude Barras is azt nyilatkozta a Variety-nek, hogy ez sokkal inkább a gyerekkorról szóló film, mintsem gyerekeknek szóló (gyerek)film. Szerinte egy melodráma tele érzelemmel és humorral.

A svácji Oscar-nevezésről döntő bizottság azt mondta a filmmel kapcsolatban, hogy "az Életem Cukkiniként egy eredeti, ragyogóan művészi módon rendezett film. A története tele van érzelmekkel, a rugalmasság és az emberi társadalomba vetett hit jellemzi. Claude Barras rendező és Céline Sciamma forgatókönyvíró nagyszerűen szólaltatták meg a gyerekeket: miközben első látásra gyerekeknek szól, egyaránt hordoz mondanivalót minden generációnak."

my_life_as_a_courgette2.jpg

Az Oscar-díj legjobb külföldi film kategóriájába minden ország egy filmet nevezhet, és az, hogy Svájc az Életem Cukkiniként mellett döntött, nincs hatással arra, hogy a legjobb egészestés animációs kategóriában is nevezhető legyen. Erről majd a film producerei döntenek, de hogy nevezhető legyen animációs kategóriában, meg kell felelnie bizonyos kritériumoknak is, például műsoron kell lennie Los Angelesben. Az Akadémia decemberben hozza nyilvánosságra a kategóriákba nevezett filmek szűkített listáját, ezekből kerül majd ki az öt döntős 2017. január 24-én. Az Oscar-átadót 2017. február 26-án tartják Los Angelesben.

Az Életem Cukkiniként vetítési jogait már több mint húsz európai országban eladták, de Közel-Keleten és Ázsiában is vetítik majd, angol és amerikai forgalmazóról még nincs hír. A Lux-díj döntőseként viszont az EU mind a 24 hivatalos nyelvén feliratozzák majd a filmet és októbertől decemberig több mint ötven városban, húsz különböző fesztiválon mutatják be. Magyarországon december 1-én kerül a mozikba, forgalmazója a Vertigo Média lesz.

Tovább

Városi legendák, izmos királylányok és netfüggő állatok a Szigeten

Idén is lesz mozi a Szigeten! Ahogy tavaly, úgy idén is láthatók magyar filmek a legnagyobb hazai fesztiválunkon augusztus 10. és 17. között, de ami a legjobb, hogy nemcsak élőszereplős alkotásokkal, hanem animációs darabokkal is találkozhat az éppen két koncert közt chillre vágyó közönség.

Augusztus 12-én a Szigetmozi filmjei között vetítik Miklósy Zoltán Manieggs  Egy kemény tojás bosszúja című akciófilm-paródiáját a TEDxBudapest Klub Sátorban, szintén ezen a helyszínen látható válogatás augusztus 13. és 16. között a Kecskemétfilm stúdiójában készült sorozatokból és egyedi filmekből, a Cökxpôn Chill Gardenben pedig augusztus 12. és 15. között az elmúlt pár év MOME Animos diákfilmjeivel ismerkedhetnek az érdeklődők.

Augusztus 12–15. 01.30–03.00 | Cökxpôn Chill Garden

MOME Anim filmek

Augusztus 12. 01.30–03.00

  • Kreif Zsuzsanna & Zétényi Borcsa: Limbo-Limbo Travel
  • Tamás Iván: Hogyan keletkezett a világ?
  • Bukta Zsolt: Örökség
  • Bucsi Réka: Symphony no. 42
  • Ringeisen Dávid & Ruska László: Papírvilág

kreif_zsuzsanna_zetenyi_borbala_limbo-limbo_travel.jpg

Kreif Zsuzsanna & Zétényi Borcsa: Limbo-Limbo Travel

Augusztus 13. 01.30–03.00

  • Essemble 2014 (Buda Flóra, Gyulai Panni, Koska Zoltán, Szász Enikő, Takács Barbara, Tímár Anna): Social Animals
  • Essemble 2015 (Börönte Tamás, Debreczeni Zoltán, Farmosi Emi, Mariai Gábor, Rónyai Balázs): Madarak
  • Takács Anikó: Egy róka
  • Carlos Rufas: Vörösbegy
  • Bányai Zsuzsanna: Híd
  • Kopasz Milán: Frusztráció
  • Bertóti Attila: Mese
  • Gellár Csaba: Blackwood
  • Gál Julianna: Bestia Madre
  • Hermán Árpád: Sajnálom
  • Farkas Júlia: Izmos királylányok

mome_03_frusztracio_2014_kopasz_milan_02.jpg

Kopasz Milán: Frusztráció

Augusztus 14. 01.30–03.00

  • Vácz Péter: Nyuszi és őz
  • Szederkényi Bella: Orsolya
  • Hermán Árpád: Sajnálom
  • Király Krisztián: Mező utca 1.
  • Buda Flóra: A nap, amikor az anyatermészet megütött
  • Tóth Tamás: Lepel
  • Bakos Barbara: Hölgy hosszú hajjal
  • Molnár Tünde: Simon vagyok

szederkenyi_bella_orsolya.png

Szederkényi Bella: Orsolya

Augusztus 15. 01.30–03.00

  • Kreif Zsuzsanna & Zétényi Borcsa: Limbo-Limbo Travel
  • Tamás Iván: Hogyan keletkezett a világ?
  • Bukta Zsolt: Örökség
  • Bucsi Réka: Symphony no. 42
  • Ringeisen Dávid & Ruska László: Papírvilág
  • Buda Flóra: A nap, amikor az anyatermészet megütött
  • Essemble 2014 (Buda Flóra, Gyulai Panni, Koska Zoltán, Szász Enikő, Takács Barbara, Tímár Anna): Social Animals
  • Essemble 2015 (Börönte Tamás, Debreczeni Zoltán, Farmosi Emi, Mariai Gábor, Rónyai Balázs): Madarak
  • Gellár Csaba: Blackwood

mome_01_social_animals_2014_essemble_05.jpg

Essemble 2014 (Buda Flóra, Gyulai Panni, Koska Zoltán, Szász Enikő, Takács Barbara, Tímár Anna): Social Animals

Tovább

Olimpiai sportágak animációs rövidfilmekben

henrique_baron_olympia.jpgA 2016-os nyári olimpiai játékokat Rióban rendezik augusztus 5. és 21. között. Erre az alkalomra a kanadai Giant Ant animációs stúdió három alkotója, Henrique Barone, Rafael Mayani és Conor Whelan készített ötkarikás hommage-t, ami eszünkbe juttatott nagyon sok animációt, melyben szerepel valamilyen módon egy-egy olimpiai sportág, vagy tágabban értelmezve eszünkbe juttathat egyet. Ezekből válogattunk.

Henrique Barone & Rafael Mayani & Conor Whelan: Olympia

Úszás | Tomek Ducki: Fürdő

Tenisz | 2FACTORY: The Last Shot 

Birkózás | Juhász Márk: Carl

Pályakerékpár | Sander Joon: Velodrool 

Műugrás | Nicolas Deveauxby: 5 métres 80

Evezés | Gelley Bálint: Otthon

Tovább

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu