Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Amikor a küklopsz beleszeret a kecskébe

MOME ID filmek a 13. KAFF-on

2017. június 29. - Herczeg Zsófi

Idén hatodik alkalommal készítettek szignálfilmeket a MOME animáció szakos diákjai a Kecskeméti Animációs Filmfesztiválra. Tavaly az elsőéves hallgatók második féléves feladata volt a KAFF szpot, idén viszont már nemcsak az első-, hanem másodévesek is dolgozhattak rajta. A 20-25 másodperces projektek konzulense a tanszék oktatója, Hermán Árpád volt, a kész tervekből pedig Mikulás Ferenc, a fesztivál igazgatója választotta ki azokat, amelyeket vetítettek a KAFF blokkjai előtt.

Idén hat szpotot láthatott a fesztivál közönsége, van közte olyan, amely megidézi a KAFF legelső szignálfilmjét, a Psycho híres zuhanyzós jelenetét vagy az idei díszvendég, Ausztrália mitológiai alakját. Volt, amelyik önreflexíven ás szimbolikusan mutatja be a műalkotás folyamatát, de még küklopszok rabolnak el kecskéket az egyik kisfilmben, vagy épp búvárok bukkannak egy varázslatos KAFF-szimbólumra a tenger mélyén.

Horváth Vivien

"Abból indultam ki az ötleteléskor, hogy szeretnék egy minél erősebb atmoszférával rendelkező világot létrehozni, misztikummal vegyítve. Egy éjszaka életre kelő, neonosan derengő természeti környezet tökéletes választásnak tűnt. Mivel idén Ausztrália a díszvendég, egy korallzátonyt választottam helyszínül, a történet pedig eredetileg az volt, hogy egy búvárkutató csoport keres meg egy kétévente nyíló, rejtélyes tengermélyi "növényt". Végül a történetet lerövidítettük egyetlen merülésre, hogy a hangulat és a látvány jobban kibontakozhasson, hiszen az időkorlát nagyon kevés. A technika rajzos, Photoshop, TVPaint és After Effects kombinációja. A Photoshopban megrajzolt háttereket mozgattuk meg After Effects-ben és rárajzoltunk TVPaint-ben. A hangot Feiner Janka készítette, valamint az animálásban Reindl Zoltán végezte a munka oroszlánrészét."

Ők dolgoztak a filmen: Horváth Vivien (tumblr | vimeo), Feiner Janka, Reindl Zoltán (behance)

Mészáros Bence

"Az ötletünk alapja az ausztrál mitológiában ismert Rainbow Serpent, ami egyes mondák szerint kialakította Ausztrália domborzatát és táját, azaz egyfajta teremtőistenként tartják számon. Az ID zárójelenetében látjuk meg, hogy a kígyó a KAFF logót hozza létre. Az animációt digitálisan készítettük, a hátterekhez vízfesték textúrákat scenneltünk be és használtunk fel."

Ők dolgoztak a filmen: Mészáros Bence (tumblr | vimeo), Tőkés Anna (tumblr | vimeo | behance), Teleki Kitti (tumblrbehance)

Nemes Barna

"Rolfesz Tamás alapötletéből indultunk ki, annyi volt a story, hogy egy repülő csészealj elrabol egy kecskét, az egyszemű űrlények pedig valahogy KAFF logót klónoznak belőle. Ehhez adtam hozzá azt a változtatást, hogy inkább egy küklopsz rabolja el a kecskét, és ahelyett, hogy megenné, első pillantásra szeressen belé. Legyen egy érzelmes, geges, romantikus montázs, melynek a végén forró szerelmük gyümölcse a KAFF logó. A célunk egy vicces, picit trashy szerelmi fellángolás bemutatása volt, bár a narratívát kicsit túlvállaltuk a 20 másodperces időkorlátra, így majdnem kétszer olyan hosszú lett a film. A karaktereket Rolfesz Tamás tervezte, a háttereket is, megosztva Szujó Alexandrával. Mind a négyen animáltunk Bethlenfalvy Marcival együtt, a hangsávhoz pedig együtt vettük fel a hangeffektek nagy részét, a zenét pedig én írtam."

Ők dolgoztak a filmen: Rolfesz Tamás (tumblr | vimeo), Nemes Barna (tumblr | vimeo), Bethlenfaly Márton (tumblr), Szujó Alexandra

Szentesi Imre Balázs

"Az ötlet valószínűleg onnan ered, hogy szeretem a szuperhősöket. Alapvetően a háttértörténeteikért vagyok oda.

Mindig koncepcióban, történetben gondolkozom és most szerettem volna olyan filmet készíteni, ami nem ilyen alapokon áll, nincs konkrét története. Dinamikus, lendületes, figyelemfelkeltő, egyszerűen csak vizuális élményt nyújt, legalábbis ez volt a célom, hiszen spot film, csak 20 másodpercem van nyerni.

Tartalom nélkül viszont szerintem halott lenne, nem lett volna értelme elkészíteni. Azt szerettem volna kifejezni, hogy a filmkészítő szakemberek (animációsok és a filmkészítés más egyéb területein dolgozók) valójában szuperhősök, varázslók, hiszen lelket adnak élettelen dolgoknak, kezükben tartják az időt és irányítani tudják a nézők gondolatait, mikor mire figyeljenek, mit higgyenek el és mit ne. A szereplők filmes eszközöket fognak kezükben és azok keltette sugárnyalábok és erővonalak formálják meg a végén kirajzolódó KAFF logót.

A film 2D animációként készült, nagyrészt egy-, illetve bizonyos részeken kétkockás. Hol, mit igényelt a dinamika. Kitűztem magam elé egy célt, hogy hét nap alatt elkészítem a mozgást színezéssel együtt. Ezt megelőzte egy elég részletes animatik, így sikerült is befejezni hét nap alatt a 20 másodpercet.

Ezt követte a hang, amire csak egy körülbelüli elképzelésem volt, de nem vagyok zenész, ezért inkább egy volt tanáromra és egyben kedves barátomra, Budai Krisztiánra bíztam azt. Mindenképp ütőshangszereket szerettem volna a filmhez – aminek ő nagy szakértője – és minél minimálabb összetételt, ami a filmmel szinkronban építkezik. Fő inspirációink a Birdman egyik részlete és a Whiplash című film hanganyaga volt.

Ezzel párhuzamosan az anyagot tovább adtam egyik barátomnak és kollégámnak, Halasi Bálintnak, aki pedig VFX-ket dobott még a filmre, amik a vizuális hatásokat egészítik ki és erősítik fel."

Ők dolgoztak a filmen: Szentesi Imre Balázs (vimeo | behance), Halasi Bálint (tumblr | vimeo)

Szremkó Bettina

"Koncepciónak egy mindennapos dolgot vettem alapul. Zuhanyzáskor szerintem mindenkinek eszébe jutott már, hogy a bepárásodott tükörre rajzoljon, vagy csak felháborodásában letörölje azt. A tükör másik oldalán megjelenik a belső énünk, a KAFF. A főszereplő arctalan, szóval igazából bárki lehet. Maga a zuhanyzás pedig a megtisztulás, a lazítás a fárasztó mindennapok végén. Nagyon szerettem volna élénk színekkel dolgozni, ez ösztönözte a látványvilágot. Az egész történet idézheti Hitchcock híres zuhanyzójelenetét, de én nem szerettem volna a horror felé terelni, ezért a zenével próbáltam ellensúlyozni a feszültséget, ugyanakkor megtartva a titokzatosság-faktort, folyamatosan építkezve."

Ők dolgoztak a filmen: Szremkó Bettina (tumblr | behance), Farkas Szandra (tumblr | vimeo), Hajba Orsi (tumblr), Muszka Máté Gergő (tumblr | vimeo | behance), Bodócs-Usher Ruby

Edőcs Zsófi

"ID filmünk elkészítéséhez inspirációs forrásként szolgált a legelső KAFF hivatalos szignálfilmje. Az ott látott geometrikus játékosságot szerettük volna stop motion technikával feleleveníteni. Régebb óta érdekelt minket a beton mint anyag és a puppetoons technika, a KAFF szpot készítésekor pedig lehetőségünk nyílt ezeket kipróbálni, kísérletezni. A hangi koncepciónkkal igyekeztük az ID filmben megjelenő formákat különböző hangszerekkel, hangokkal elkülöníteni."

Ők dolgoztak a filmen: Edőcs Zsófi (instagram), Kiss Panni (tumblr | instagram), Pham van Quan (tumblr

süti beállítások módosítása