Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Montázs a stop motion fejlődéséről

2016. augusztus 25. - Herczeg Zsófi

A Kubo és a varázshúrok premierjének apropóján egy 22 éves azerbajdzsáni filmes, Vugar Efendi összerakott egy háromperces montázst a stop motion animáció fejlődéséről.

fantasztikus_roka_ur.jpgA videó az amerikai James Stuart Blackton 1900-ban készült The Enchanted Drawing című némafilmjével kezdődik, melyet az első animációs szekvenciát tartalmazó mozgóképként tartanak számon, majd többek közt olyan darabokkal folytatódik, mint az amerikai filmgyártás egyik pionírjának, Edwin S. Porter Fun at the Bakery Shop című filmje, az orosz Vladiszlav Sztarevics rovaros szerelmi története, a The Cameraman's Revenge és a Gogol klasszikusát feldolgozó The Night Before Christmas, vagy Sztarevics első egészestés filmje, a The Tale of the Fox, de példaként szerepel a dán Benjamin Christensen közel kétórás filmje, a Häxan is. Efendi a legtöbb stop motion részt élőszereplős filmekből emeli ki, amikor még külön filmszalagra rögzítve és egymásra játszva, vagy éppen vetített háttérrel oldották meg az élőszereplők és a bábuk interakcióját. Ez olyan filmeknél volt gyakori, ahol valamilyen szörny volt a történet antagonistája, akárcsak a The Lost Word és a The Beast from 20,000 Fathoms dinoszauruszai, a King Kong címszereplője, az It Came From Beneath the Sea polipja, a Szindbád hetedik utazásának góleme, az Aranygyapjú legendájának csontvázharcosai, vagy az 1981-es Titánok harcának vízi szörnye és Medúzája. A fantazy-k és horrorok mellett a sci-fik is felfedezték a stop motionben rejlő lehetőségeket, elég csak a Csillagok háborúja lépegetőire, a Terminátor címszereplőjének filmvégi jelenetére és a Robotzsaru gonosz robotjára gondolni. A legutóbbi Star Wars-film is (a negyedik részhez hűen) már-már könnyfakasztó nosztalgiával emlékezik meg a valaha élt egyik – ha nem a – legnagyobb stop motion alkotóról: Ray Harryhausen monstrumai az Ezeréves sólyom egyik asztali játékaként jelennek meg, melyek nem csak külsejükben, de mozgásukban is imitálják Harryhausen stílusát.

ray_harryhausen_jason_and_the_argonauts.jpg

Ray Harryhausen Az aranygyapjú legendájának csontvázharcosával

Nemcsak filmekhez, hanem animációs alkotókhoz is kapcsolódnak a stop motion fejlődésének sarkpontjai Efendi montázsában: Wladiszlav Sztarevics mellett a fent említett Ray Harryhausen munkássága jelenik meg legerőteljesebben (The Beast from 20,000 Fathoms, It Came from Beneath the Sea, Earth vs. the Flying Saucers, Szinbád hetedik utazása, Az aranygyapjú legendája, Titánok harca), de kihagyhatatlanok az angol animáció nagyjai, mint Vill Winton (Closed Mondays), Nick Park (Wallace és Gromit: A nagy sajttúra, Csibefutam) és az Aardman stúdió további alkotásai (Kalózok! Kétballábas banda), vagy Dave Borthwick, aki a bristoli Brolex Brothers stúdióban gyártott meglehetősen sötét és szürreális animációkat (Hüvelyk Matyi titkos kalandjai). Amerikai alkotók közül Tim Burton (Beetlejuice, Halott menyasszony, Frankenweenie) és Henry Selick (Karácsonyi lidércnyomás, James és az óriásbarack, Coraline és a titkos ajtó) szerepel a legtöbb filmmel, de Wes Anderson Fantasztikus Róka úrDuke Jonhson és Charlie Kaufman AnomalisaMark Osborne A kis herceg, illetve a Laika stúdió ParaNorman és a Kubo és a varázshúrok című filmjei, valamint az ausztrál Adam Elliot Mary és Max című keserédes darabja is helyet kapott a montázsban.

A teljes filmlista:

süti beállítások módosítása