Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Miniinterjúk a Filmhetes animációk alkotóival

2016. március 03. - dotandline

A 2. Magyar Filmhétre készültek pár perces videóinterjúk is, ahol nem mellőzték az animációkat sem. A videókban az alkotók mesélnek filmjeikről az ötlettől a megvalósításig. Kiválogattuk az animációs filmek készítőinek részeit.

Lakos Nóra: Egy napra visszamennék (2:32)

"Ez egy animációs dokumentumfilm, mely olyan migráns gyerekekről szól, akik megpróbálnak új barátokat és új otthont találni Magyarországon. [...] Nagyon hosszan kerestünk gyerekeket, mert egyrészt meg kellett találni azokat a migránsokat, akik itt élnek Magyarországon, még gyerekek, pár hónapja, maximum egy éve élnek itt és hajlandóak beszélni a tapasztalataikról. [...] Két-három napon keresztül együtt voltunk, ismerkedtünk és ők bizonyos témákra (utazás, érkezés, barátság, otthon, háború, régi otthon, új otthon) rajzoltak. Utána ezekből a rajzokból építkezett maga az animáció is. [...] Nagyon őszintén és természetesen beszéltek a legrettenetesebb történésekről, hogy hogyan menekültek el a háborúból, hogyan halt meg az apukájuk, hogyan közösítették ki az iskolában őket itt, Magyarországon. [...] Azt éreztem, hogy büszkék és örülnek, hogy ezt elmondhatták."

Mikor vetítik? Animációs blokk 2. Március 3. 19:20

Traub Viktória: Vastojás (1:52)

"A Vastojásban népmesei világból táplálkozott a történet felépítésének egy része, azonban az volt számomra nagyon érdekes feladat, hogy hogyan tudjuk úgy összemixelni, összekeverni ezeket a népmesei elemeket, hogy teret kaphasson benne az a szubjektív, szürreális világ is, ami engem kifejezetten érdekelt ennek a történetnek a felépítésekor. [...] Mind gyermekkori élményekből, mind pedig különböző népmesei történetvezetési és fantázialény-felépítésbeli dolgokból építkeztünk. [...] Mindegyik fantázialénynek sajátságos színvilág-környezete van. [...] A látványtervek során először Irgumburgulát, az óriásharcsát rajzoltam meg, ő az egyik kedvenc szereplőm. [...] A filmet tapasztalatom szerint élvezik gyerekek és felnőttek is. [...] A célom az volt, hogy minél szélesebb körben befogadhatóvá tegyem."

Mikor vetítik? Animációs blokk / Gyerek Március 6. 13:45

Király Krisztián: A körömágyszaggató (2:14)

"Ez egy terápiajellegű animációs film: egy fiatal srácról szól, aki elsorolja az őt foglalkoztató kérdéseket, félelmeket, frusztrációkat és választ kapunk arra, hogy vajon miért szaggatja a körömágyát. Ez egy motorikus pótcselekvés. [...] Nem tagadom, hogy mikor a fejlesztés korai szakaszában voltunk, a tanárok közül már akkor is egy csomó embert kirázott a hideg, mert azért ez egy olyan dolog, ami kivágja a biztosítékot, undorító és ilyesmik. [...] Ezt egy kicsit el akartuk tolni szélsőségbe, hogy egy kicsit fájjon a nézőnek is."

Mikor vetítik? MOME blokk Március 4. 16:00

Kántor Péter: Ujj a ravaszon (3:06)

"A filmem arról szól, hogy egy öregúr búvárkodik és merülései során mindig visszaemlékezik valamire, mindig talál valamit, ami egy emléket idéz fel benne, és ezt láthatjuk egy párhuzamos történetvezetés mellett. [...] A film technikája digitális rajzanimáció, ami különböző textúrákkal lett egy kicsit megbolondítva és egy egyedi programmal lett összerakva. [...] Egy zsánerfilmet akartam, nem akartam egy komolyabb, merengősebb filmet készíteni, elsőfilmként ki akartam próbálni, hogy mit tudok kihozni ebből a témából és végigvinni, mint egy projektet, amibe minden ötletemet belerakom, ami jelenleg van."

Mikor vetítik? MOME blokk Március 4. 16:00

Gauder Áron: Kojot és a szikla (3:42)

Ez a film szerintem sokkal lassabb, mint általában a rajzfilmsorozatok zöme. Nagyon szerettem volna a természetet belecsempészni, nem végigrohanni egy történeten és szórakoztatni, hanem hogy legyen egy flow-ja és magába szippantson. [...] Az indián történelemmel és kultúrával régóta foglalkozom, szerintem gyerekkorában minden fiút izgattak ezek a dolgok, de kicsit mélyebben belementem és sok mesét és dalt megismertem. Szerintem nagyon jók ezek a mesék. Eléggé különböznek az európaiaktól, de hasonlítanak is, és nem nagyon dolgozta még fel őket senki, úgyhogy gondoltam megpróbálom. [...] A vizuális részét én találtam ki és igazából nem nagyon tudom elmagyarázni, mert olyanra csináltam, amilyennek elképzeltem. Az biztos, hogy sokat vagyok természetben, tehát azért vannak elképzeléseim, hogy mi hogy néz ki, ezeket pedig mind bele tudtam rakni. 

Mikor vetítik? Animációs blokk 2. Március 3. 19:20

Mészáros Bori & Rádóczy Zsuzsi: BlackOut (4:06)

RZs: A civilizációból való menekülésről szól a filmünk, a társadalmi nyomásoktól való elszabadulásról. [...]
MB: Én terveztem a figurákat.
RZs: Én meg a 3D részét vittem teljes egészében, a többiben pedig mindketten benne voltunk.
MB: Igen, a történetfejlesztést együtt csináltuk végig, az animációt és a story boardozást is.
MB: Bábon kívül mindenféle technikát használunk. [...] Egy olyan ívet tettünk a filmbe, ami élőkép háttérből meg videókból indul és a végén egy teljesen rajzolt világba érkezik meg, ami az ideális környezete lehetne szerintünk a főhősnek. 

Mikor vetítik? Animációs blokk 2. Március 3. 19:20

Szeiler Péter: És ezt így hogy? (4:30)

"Valós és ismert használati tárgyaknak egy alternatív elkészülési módját tervezi bemutatni ez a kis sorozatunk, aminek ez az első része. [...] Hogy mit kezdenek a tárggyal, az valamiféle ellentmondásos viszonyban van azzal, ahogyan azt elkészítik. [...] A következő részekben is ugyanez a szemlélet lenne az uralkodó."

Mikor vetítik? Animációs blokk 2. Március 3. 19:20

süti beállítások módosítása