Írások animációs filmekről, hosszra, formára és nemzetiségre való tekintet nélkül

Dot & Line

Dot & Line

Gyereksors és ellenzéki aktivizmus // Két variáció háború témára a 13. Anilogue-on

Az Adama és a Varázshegy

2015. november 30. - Czakó Zsófia

Az idén megtartott 13. Anilogue Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon számos életszagú alkotást láthattunk, melyek témájukban vagy akár annak feldolgozásában eltérnek a megszokott animációktól. Fontos kiemelni, hogy két egészestés versenyfilmben is nagy hangsúlyt kapott a háború, mint a történet közege, háttere és dramaturgiailag meghatározó tényezője. Az egyik a Simon Rouby által rendezett Adama, a másik pedig Anca Damian filmje, a Varázshegy. Ez utóbbi mű a nemzetközi zsűritől különdíjat is kapott.

Adama
(rendező: Simon Rouby, Franciaország, 2015)

simon_rouby_adama_2.jpgSimon Rouby filmjének főszereplője Adama, egy 12 éves nyugat-afrikai kisfiú, aki bátyját szeretné visszavásárolni a törzse számára idegen és veszélyes néptől, akiknek testvére eladta magát. Felkerekedik és követi a nyomokat, melyek messzi országokon keresztül elvezetik bátyjához, egyenesen az I. világháború frontvonalára. Mert, mint az közben kiderül, éppen az első világégés idején járunk és a testvérét nem idegen törzsek vették el, hanem bevonult katonának és ennek fejében kapta a pénzt. Az animáció nagyon jól szemlélteti, milyen is lehetett az, amikor egy afrikai faluból valaki egyszer csak a háborúba került, ahol nem csak a fegyverek és a bombázó repülőgépek voltak újak számára, de még autót sem látott soha azelőtt, így egy teljesen ismeretlen, fenyegető világban találta magát. Adama azért is megy rendületlenül a bátyja után, dacolva mindennel, mert nem ismeri azok valós veszélyét.

A film nagyon különleges, újszerű technikával készült, e számítógépes animációban festett háttér mögött, lézerrel fázisonként beszkennelt szobrok keltik életre a szereplőket, ezáltal valóságosabbnak hatnak. Mindez azért is fontos, mert ilyen események megtörténtek az I. világháborúban, sokan kerültek el Afrikából harcolva a franciák oldalán. Valószínűleg nem ilyen optimista végkicsengéssel, de az ábrázolt jelenség a való életből származik, melyhez az animáció képi világa is illeszkedik.

ADAMA English-subtitled trailer from Tambay A Obenson on Vimeo.

Varázshegy
(rendező: Anca Damian, Románia, 2015)

anca_damian_varazshegy.jpgE film szintén francia nyelvű, ám Romániában készült. Történetét ugyancsak a való életből meríti, bár nem általánosságban beszél el egy történetet, melyhez hasonló megtörtént, hanem konkrétan egy életrajzi ihletésű animációs doku-dráma. A fotósként és újságíróként is dolgozó ellenzéki aktivista, Adam Jacek Winker élete elevenedik meg a néző előtt, egyes szám első személyben levő narrátor hang kíséretében. Adam egész életét meséli el nekünk, Lengyelországtól Franciaországon keresztül Afganisztánig. Abban a magasztosabb eszmében hitt, hogy modern kori lovagként küzdhet a bolsevizmus, valamint a szovjetek ellen és megváltoztathatja a világot. A film nagy része az afganisztáni háborúban játszódik, amelyben Adam is részt vett, több mint kilenc évig bujkált a hegyekben társaival és harcolt a szovjetekkel, míg végül nem sokkal a háború után meghalt.

Ez az animáció is, hasonlóan az Adamához, egyedülálló vizuális élményt ad a nézőnek. Ám más módon, mint az előbbi film, hiszen itt nem a valóság minél pontosabb megjelenítésére törekedtek, hanem a szubjektivitásra. Érdekes módon gondolatonként változik a stílus, akár egy jeleneten belül is. Az animáció-készítés összes technikáját felsorakoztatja a film, a rajzanimációtól kezdve a báb-, kollázs- és festményanimáción keresztül a CGI-ig. Ehhez a szubjektív elbeszélői stílushoz tökéletesen passzol, hiszen az emlékek képei folyton változnak valaki fejében, nem beszélve arról, hogy egy másik ember képtelen úgy látni valaki emlékeit, ahogyan ő látta.

LA MONTAGNE MAGIQUE TRAILER 1 24FPS Internet from Aparte Film on Vimeo.

A háború mindkét alkotás tekintetében az egyéni sorsok, a főszereplők céljainak hátráltató és leküzdendő tényezője, mely dramaturgiailag is nagy szerepet kap, nem csak a cselekmény hátteréül szolgál. Adamának a bátyjáért kell keresztülmennie a háborús borzalmakon, és minden nehézséget legyőzni, hogy visszakaphassa testvérét. Ő magában a harcban nem vesz olyan aktívan részt, mint Adam Jacek Winkler, akinél inkább az eszméért való küzdelem a fontos és annak egy eszköze a háború.

A két film sok tekintetben hasonlít egymásra, leginkább a háború feldolgozásában és az animációsra való átültetésében, de a felhasznált technikák egyediségében is. Ráadásul mindkettő alkalmaz visszatérő mintákat, főleg állatszimbólumokat is. Adamát egy albatrosz vezérli útja során, mint az esemény fordulópontjait jelezve és irányvonalait kijelölve. A Varázshegyben pedig egy kecske szimbolizálja a főhős kellemetlen szituációkba kerülő alakját, a hegyen pedig a reményt, mely végül szertefoszlik.

Mindkét filmet csak ajánlani lehet, hiszen annyira újszerű élményt adnak a témájuk komolyságával, melyek már-már arra a kérdésre ösztönöznek minket, hogy miért animációban készültek el? Ám erre sokféle választ lehetne adni. Talán a legjobb azt feltételezni, hogy egy új trend van kialakulóban, mely az animációt még jobban a valósághoz próbálja közelíteni.

süti beállítások módosítása